loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 782 چهارشنبه 19 تیر 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

ذکرهايي براي رفع فقر و تنگدستي

 

فقر,تنگدستي,رزق و روزي,زياد شدن رزق و روزي

 ذکرهايي براي رفع فقر و تنگدستي

گاهي نمي دانيم و از تو دور مي شويم. گاهي ندانسته آتش به خرمن زندگي‌مان مي زنيم. گاهي گرفتار مي شويم و آنگاه جز تو کيست دادرس؟ تسکين درد؟ خدايا جز تو نيست آنکه دست ياري اش را مي طلبيم به وقت گرفتاري،ما را به خودمان وامگذار.
راز و رمزهايي الهي هست که جز بندگان خالص خدا کسي از آنها آگاهي ندارد. آنچه در ادامه مي خوانيد ذکرهايي براي دفع مشکلات دنيايي از قول عرفاي اسلام و ايران است.
در آيات و روايات در باره رزق و روزي و علل و عوامل تنگ شدن آن و راه‌هاي گسترش آن زياد سخن گفته شده است، به طوري که قرآن کريم مي‌فرمايد " و هر کس از ياد من روي گرداند، پس همانا براي او زندگي تنگ و سختي خواهد بود(سوره طه، 124 )"
مجازات براي كساني كه روي گرداندن از خدا: كساني كه از ياد خدا روي مي‌گردانند دو مجازات در آيه فوق تعيين شده:
1ـ يكي تنگي معيشت در اين جهان، 2ـ ديگري نابينايي در جهان ديگر.
غفلت از ياد حق و پي‌آمدهاي آن
گاه مي شود درهاي زندگي به روي انسان به كلّي بسته مي‌شود، و دست به هر كاري مي‌زند با درهاي بسته روبه‌رو مي‌گردد، و گاهي به عكس به هر جا روي مي‌آورد خود را در برابر درهاي گشوده مي‌بيند، مقدّمات هر كار فراهم است و بن‌بست و گرهي در برابر او نيست، از اين حال تعبير به وسعت زندگي و از اولي به ضيق يا تنگي معيشت تعبير مي‌شود، منظور از (معيشت ضنك) كه در آيات بالا آمده نيز همين است.[ «ضنك» به معني سختي و تنگي است، اين كلمه هميشه به صورت مفرد به كار مي‌رود و تثنيه و جمع و م?نت ندارد]
گاهي تنگي معيشت به خاطر اين نيست كه درآمد كمي دارد، اي بسا پول و درآمدش هنگفت است، ولي بخل و حرص و آز زندگي را بر او تنگ مي‌كند نه تنها ميل ندارد در خانه‌اش باز باشد و ديگران از زندگي او استفاده كنند، بلكه گويي نمي‌خواهد آن را به روي خويش بگشايد، به فرموده علي ـ عليه السّلام همچون فقيران زندگي مي‌كند و همانند اغنياء و ثروتمندان حساب پس مي‌دهد.
تنگي زندگي؛ نتيجه فقدان معنويت
هنگامي كه انسان مس?وليت هايش را به دنبال فراموش كردن ياد خدا به فراموشي بسپارد، غرق در شهوات و حرص و طمع مي‌گردد، پيداست، كه نصيب او معيشت ضنک خواهد بود، نه قناعتي كه جان او را پر كند، نه توجّه به معنويت كه به او غناي روحي دهد، و نه اخلاقي كه او را در برابر طغيان شهوات باز دارد.
اصولاً تنگي زندگي بيشتر به خاطر كمبودهاي معنوي و نبودن غناي روحي است، به خاطر عدم اطمينان به آينده و ترس از نابودن شدن امكانات موجود، و وابستگي بيش از حدّ به جهان مادّه است، و آن كس كه ايمان به خدا دارد و دل به ذات پاك او بسته، از همه‌ اين نگرانيها در امان است.
در کلام معصومين(عليهم السلام) يک سري سفارشات در خصوص رفع تنگي معيشت و فراواني رزق و روزي شده است که اگر انساني با عمق ايمان و اعتقاد به آنها عمل کند آثار و برکاتش را در زندگي خود خواهد ديد، البته گفتن اين ذکرها و عمل به اين سفارشات زماني موثر و منتج به نتيجه خواهد شد که انسان زندگي پاکي داشته باشد و حلال و حرام برايش مهم باشد.
پيامبر خدا (صلي الله عليه وآله) درباره اين ‌که چه ذکرهايي براي رفع تنگي معيشت خوب است، فرمودند: "هر که خداوند متعال به او نعمتي ارزاني دارد، بايد خداوند متعال را حمد و سپاس گويد و هر که روزيش به تأخير افتد از خداوند آمرزش بخواهد.(عيون أخبار الرِّضا عليه‌‏السلام: 2 / 46 / 171 منتخب ميزان‌الحکمة: 234 )"


ايشان همچنين مي‌فرمايند: "کسي که در روزي خود تأخير و تنگي بيند، بايد زياد تکبير بگويد و کسي که اندوهش زياد شود، بسيار استغفار کند.(کنزالعمّال: 9325 منتخب ميزان‌الحکمة: 234 )"
همچنين به رسول خدا(صلي الله عليه و آله) عرض شد: دوست دارم روزيم زياد شود؛ فرمود: "پيوسته در حال طهارت و پاکيزگي باش، روزيت افزايش مي‏‌يابد.(کنزالعمّال: 44154 منتخب ميزان‌الحکمة: 234 )"
آن حضرت همچنين فرمودند: "صدقه زياد بدهيد، تا خداوند به شما روزي بدهد.(بحارالأنوار: 77 / 176 / 10 منتخب ميزان‌الحکمة: 234 )"
صدقه و وسعت رزق
اخبار و روايات وارده در فضيلت صدقه بسيار است و فوايد زيادي براي آن بيان شده است؛ مانند اين که صدقه سبب زيادي رزق و روزي، شفاي بيماري ها، دوري آتش جهنم، دفع هفتاد بلا و مصيبت در دنيا، طولاني شدن عمر و … مي شود.[ حر عاملي، وسائل الشيعة، ج 9، ص 367، ابواب صدقه، م?سسه آل البيت]
صدقه دادن حتي به مقدار بسيار اندک، مي تواند موجب جلب رحمت خداوند گردد. امام صادق(عليه السلام) مي فرمايد: بيماران خود را با صدقه درمان نماييد و با دعاي خود بلايا را دور گردانيد و رزق و روزي خود را نيز با صدقه دادن از خداوند درخواست نماييد.[ همان، ج 9، ص 374و375، ح 12276] به عبارتي، صدقه نوعي تجارت با خدا به شمار مي آيد. در اين زمينه، امام صادق(عليه السلام) به فرزندشان فرمودند که فلان مقدار صدقه بده و در پاسخ فرزندشان که اظهار داشتند: اگر اين مبلغ را به عنوان صدقه پرداخت نماييم، ديگر چيزي برايمان باقي نمي ماند، فرمودند که خدا عوض آن را به ما مي دهد چون صدقه کليد روزي است.[ همان، ج 9، ص 369]
وسعت رزق در اطاعت پدر و مادر
در عيون اخبارالرضا از بزنطى نقل مى كند كه گفت از حضرت رضا (عليه السلام ) شنيدم فرمود مردى از بنى اسرائيل يكى از بستگان خود را كشت و كشته او را بر سر راه مردى از بهترين بازماندگان يعقوب (اسباط بنى اسرائيل ) گذاشت ، بعد مطالبه خون او را كرد. حضرت موسى (عليه السلام ) گفت گاوى بياوريد تا كشف حقيقت كنم . حضرت موسى (عليه السلام ) هر نوع گاوى مى آوردند كافى در اطاعت و پيروى امر بود ولى سخت گرفتند چون توضيح خواستند خداوند هم بر آنها سخت گرفت . پرسيدند چگونه گاوى باشد؟ گفت : بقرة لافارض و لابكر عوان بين ذلك نه كوچك و نه بزرگ بلكه مابين اين دو باشد. باز پرسيدند چه رنگ داشته باشد؟
حضرت موسى گفت : « زرد رنگ نه مايل به سفيدى و نه پررنگ مايل به سياهى . باز بر خود دشوار گرفتند خداوند هم بر آنها سخت گرفت . گفتند اى موسى گاو بر ما مشتبه شده واضح تر از اى توصيف كن . موسى گفت : گاوى كه به شخم زدن آرام و نرم نشده و براى زراعت آبكشى نكرده باشد بدون عيب و غير از رنگ اصليش رنگ ديگرى در آن وجود نداشته باشد. بالاخره آن گاو منحصر شد به يكى و آن هم در نزد جوانى از بنى اسرائيل بود. وقتى كه براى خريد به او مراجعه كردند گفت نمى فروشم مگر اينكه پوست اين گاو را پر از طلا نمائيد!»
به حضرت موسى اطلاع دادند گفت چاره اى نيست بايد بخريد. به همان قيمت خريدند و آن را كشتند.
دم گاو را بر مرد مقتول زدند زنده شد و گفت يا رسول الله پسر عمويم مرا كشته نه آن كسى كه بر او دعا مى كنند؛ بدين وسيله بنى اسرائيل قاتل را شناختند.
يكى از پيروان و اصحاب موسى گفت يا نبى الله اين گاو را قصه شيرينى است. حضرت موسى فرمود آن قصه چيست ؟
مرد گفت جوانى كه صاحب اين گاو بود خيلى نسبت به پدر خويش ‍ مهربانى مى كرد. روزى آن جوان جنسى خريد و براى پرداختن پول پيش ‍ پدر آمد، او را در خواب يافت و كليدها را در زير سرش ديد چون نخواست پدر را از خواب شيرين بيدار كند لذا از معامله صرف نظر كرد. هنگامى كه پدرش بيدار شد جريان را به او عرض كرد. پدر گفت نيكو كارى كردى اين گاو را به جاى سود آن معامله به تو بخشيدم. حضرت موسى گفت نگاه كنيد نيكى به پدر و مادر چه فوائدى دارد.(بحارالانوار ، ج 16، ص 21 )
امام صادق(عليه السلام) به فرزندشان فرمودند که فلان مقدار صدقه بده و در پاسخ فرزندشان که اظهار داشتند: اگر اين مبلغ را به عنوان صدقه پرداخت نماييم، ديگر چيزي برايمان باقي نمي ماند، فرمودند که خدا عوض آن را به ما مي دهد چون صدقه کليد روزي است
براي اداي قرض "سوره قدر" بخوانيد
از مرحوم آيت الله کشميري سوال شد کدام دعا براي اداي قرض خوب است خوانده شود؟ فرمودند اين دعا تأثير دارد: «يا قاضِيَ الدُّيونِ مِن خَزائِنِکَ المَکنونِ الَّتي بينَ الکافِ والنّونِ اِقضِ دِيني و دَينَ کلِّ مَديونٍ»
رفع فقر و اداي قرض / ملا محسن فيض کاشاني
مرحوم فيض کاشاني (ره) در کتاب «اللئالي المخزونه» فرموده است که: هر کس سوره مبارکه ي «قدر» را سيصد و شصت مرتبه بخواند براي هر حاجت و مطلبي، ان شاء الله برآورده مي شود و اين تعداد خواندن سوره ي قدر براي توسعه ي رزق و رفع فقر و اداي قرض از مجربات است.
اداي قرض و رفع تنگي معيشت / آيت الله کوهستاني
مرحوم آيت الله کوهستاني براي ادا کردن قرض و تنگي معيشت سوره هاي مبارکه «قارعه» و «عاديات» را سفارش مي فرمودند که زياد بخوانيد.
اداي قرض / شيخ عباس قمي
ايشان نقل مي کنند که روايت شده شخصي به خدمت امام محمدتقي نوشت که قرض بسيار دارد؛ حضرت نوشتند که استغفار بسيار کنيد و سوره «قدر» را بسيار بخوانيد.

منبع:خبرگزاري ايسنا

http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 140
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 370
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 1,340
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,606
  • بازدید ماه : 1,606
  • بازدید سال : 20,917
  • بازدید کلی : 4,766,436
  • کدهای اختصاصی
    pr checker