loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 5132 جمعه 11 مرداد 1392 نظرات (0)

چه کسانی به بهشت می روند,اصول دین

آيا غير مسلمانان هم به بهشت مي رود؟

چه کساني به بهشت مي روند,اصول دين

 

در مورد قيامت و محاسبه اعمال پيروان غير اسلامي لازم است گذرا اموري را متذكر شويم،

 بدين شرح:
1 - دين حق در هر زماني يكي بيش، نيست، بنابر اين معنا ندارد بعد از بعثت پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله) و با توجه به خاتميت آن حضرت، ديني غير از اسلام مورد قبول درگاه خداوندي باشد (و من يبتغ غير الاسلام دينا فلن يقبل منه) (1)

2 - رستگاري در جهان آخرت به دو چيز (عمل صالح و اعتقاد راستين به خدا) وابسته است. اگر فردي از عمل پسنديده بهره‏مند باشد و نسبت به مبدأ و قيامت باوري درست داشته باشد و به تعبير قرآن از قلبي سليم بهره‏مند باشد، در قيامت رستگار مي‏گردد. "يوم لا ينفع مال  و لا بنون إلّا من أتي اللَّه بقلب سليم".(2)

3 - در جهان بيني اسلامي اين باور آمده است كه خداوند با بندگانش به عدل حكم مي‏كند و به متقضاي آن عذاب الهي بعد از اتمام حجت است، يعني خداوند حكيم و عادل بعد از آن كه راه حق را براي انسان‏ها تبيين نمود (توسط حجت‏هاي باطن و ظاهري) آن گاه آنان را به حساب و كتاب عمل فرا مي خواند. (ماكنا معذّبين حتي نبعث رسولاً)

به مقتضاي اين آيه كساني كه حجت بر آنان تمام نشده است و نتوانستند دين حق را بشناسند و در نتوانستن تقصيري نداشتند، از اين جهت مشمول عذاب الهي قرار نمي‏گيرند.

4 - در فرهنگ اسلامي كفر چند معنا دارد كه يكي از آن‏ها عناد و انكار حقايق است و اين در قيامت باعث عقوبت مي‏گردد، نه كفري كه از روي ناداني و از قصور و استضعاف فكري باشد كه در اين صورت ممكن است مشمول رحمت الهي قرار گيرد.(4)

5 - هر فعلي دو جنبه دارد: يكي از جهت وجود خارجي آن و ديگري از جهت وجود داخلي يا انگيزه فاعل و نيّت. فعلي كه از هر دو جهت خوب و ارزشمند باشد، يعني هم از حُسن فعلي بهره‏مند باشد(مانند خدمت به مردم) و هم از حُسن فاعلي (يعني با انگيزه الهي و به خاطر خدمت به مردم)، چنين فعلي آدمي را در قيامت رستگار مي‏كند. حال اگر عملي از غير مسلمان از حُسن فعلي و حُسن فاعلي بهره‏مند باشد، به مقتضاي حكم عقل و روايات اسلامي احتمال نجات در اين گونه افراد وجود دارد.(5)


6 - يك سري امور ممكن است اعمال پسنديده را نابود كند كه از آن‏ها به "حبط اعمال" يا آفت اعمال ياد مي‏شود، ممكن است غير مسلمان كار خوبي انجام دهد و در پي حق باشد، ولي بعد از آن با ارتكاب يك سري امور، اعمال خوب گذشته‏اش را نابود كند. (6)

با بيان اين امور مي‏گوييم: اگر بعد از بعثت پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله) غير مسلمان(اعم از يهوديان، مسيحيان و ديگران) كه:

اولاً: در پي شناخت و يافتن دين حق برآيند، نه در پي انكار و عناد، و بدون اين كه تقصيري داشته باشند، نتوانند به حقانيت دين اسلام نايل گردند،

ثانياً: با شناختي كه به حقانيت دينشان دارند، حال دينشان دين حضرت مسيح باشد يا دين حضرت عيسي و يا غير آن به دستورهاي آن نيز پاي بند باشند،

ثالثاً كارهايي كه انجام مي‏دهند، هم از حسن فعلي بهره‏مند باشند و هم از حسن فاعلي،

رابعاً: بعد از آن كارهاي نيكشان به آفت‏ها (؛ يعني حبط اعمال) دچار نشده باشد: در اين صورت اين گونه افراد كه به تعبير شهيد مطهري مسلمان فطري هستند) (7) بعيد نيست در آخرت در زمره نجات يافتگان از دوزخ قرار گيرند. اين به مقتضاي عدل و حكمت خداوندي است كه روايات اسلامي اين سخن را تصديق مي‏كند(8)


شهيد مطهري در اين باره مي‏گويند: "اگر كسي داراي صفت تسليم باشد و به عللي حقيقت اسلام بر او مكتوم مانده باشد و او در اين باره بي تقصير باشد، هرگز خداوند او را معذّب نمي‏سازد، او اهل نجات از دوزخ است" (9) نيز گفته است:

 

"به نظر من اگر افرادي يافت شوند كه نيكي به انسان‏هاي ديگر و حتي نيكي به يك جاندار اعم از انسان يا حيوان را بدون هيچ چشم انتظاري انجام دهند و حتي در عمق وجدان خود از آن جهت خدمت نكنند كه چهره خود را در آيينه وجود محرومين مي‏بينند، يعني ترس از اين كه روزي چنين سرنوشتي داشته باشند، عامل محرك آن‏ها نباشد، بلكه طوري انگيزه احسان و خدمت در آن‏ها قوي باشد كه اگر بدانند هيچ گونه سودي عايد آن‏ها نمي‏شود، حتي يك نفر هم از كار آن‏ها آگاه نمي‏گردد و احدي به آن‏ها يك "بارك اللَّه" هم نخواهد گفت، باز هم آن كار خير را انجام مي‏دهند و تحت تأثير عادت و امثال آن هم نباشد، بايد گفت:

در عمق ضمير اين انسان‏ها نوري از معرفت خداوند هست و به فرض اين كه به زبان انكار كنند، در عمق ضمير اقرار دارد، افكارشان در واقع و نفس الامر انكار يك موهومي است كه آن را به جاي خدا تصور كرده‏اند و يا انكار يك موهوم ديگري است كه آن را به جاي بازگشت به خدا و قيامت تصور كرده‏اند ،نه انكار خداو معاد واقعي... بنابر اين بعيد نيست كه اين گونه كسان واقعاً و عملاً در زمره اهل كفر محشور نگردند، هر چند لساناً منكر شمرده مي‏شود، واللَّه اعلم"(10)
 پي نوشت‏ها:
1 - آل عمران، (3)، آيه 85.
2 - شعرا (26)، آيات 88 و 89.
3 - اسراء (17)، آيه 15.
4 - رجوع شود به آيات سوره توبه(9)، آيه 106، ونساء(4)، آيات 98 و 99.
5 - مرتضي مطهري، مجموعه آثار، ج 1، ص 307 و 308.
6 - همان، ص 313.
7 - مرتضي مطهري، همان، ص 294.
8 - رجوع شود به همان، ص 307 و 308.
9 - همان، ص 293.
10 - همان، ص 309.
منبع: پرسمان قرآني
tebyan.net

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 21
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 109
  • آی پی دیروز : 28
  • بازدید امروز : 158
  • باردید دیروز : 40
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 158
  • بازدید ماه : 158
  • بازدید سال : 19,469
  • بازدید کلی : 4,764,988
  • کدهای اختصاصی
    pr checker