loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 820 دوشنبه 10 تیر 1392 نظرات (0)
fanimani.rozblog.com/
نکته هاي ويژه ي دوران عقد مخصوص جوانان
ماه عسل

نکته هاي ويژه ي دوران عقد مخصوص جوانان

به اين پرسش ها پاسخ خواهيم داد: آيا ميزان رابطه پسر و دختر در عقد مي تواند روي محبتشان تاثير گذار باشد ؟ مدت عقد بستگي چقدر بايد باشد ؟ ميزان رفت و آمد در دوران عقد بايد چگونه باشد ؟ در ارتباطات بعد ازعقد ، براي خانم و آقا محدوديتي وجود دارد ؟ يک دختر و پسر در دوران عقد ، از چه راهي مي توانند از هم شناخت کامل پيدا کنند ؟ چگونه مي توانيم جلوي مشکلات دوران عقد بستگي را بگيريم ؟ چرا عشق هاي دوران عقد ، بعد از عروسي کم ميشود ؟
آيا ميزان رابطه پسر و دختر در عقد مي تواند روي محبتشان تاثير گذار باشد ؟ مثل رفت و آمد.
بله اگر رفت و آمد کم باشد خانم دلسرد ميشو د و نااميد ميگردد . اگراين خانم ، در حد نياز ارتباط برقرار نکند دلسرد ميشود ولي اگر زياد ارتباط باشد و بيش از حد متعارف ، ممکن است در آقا ايجاد دلزدگي بکند و گذشته از اين ، در رفت و آمد بيش از حد ، خانواده دختر هم اذيت ميشود . آقا معمولا خانم را در منزل پدري او مي بينند . محدوديت فضا و محدوديت امکانات هست . من توصيه ميکنم به خانم هاي محترم اصرار نکنيد زيرا خانم ها بخاطر شدت عواطف ، بيشتر ميگويند آقا بيا و رفت و آمد کن و از مشکلات منزل غافل هستند حتي به رغم ميل باطني خانواده شان هم عمل ميکنند و اصرا مي کنند . درست است شما عشق ورز هستيد و شدت عواطف داريد و عشق در خانم ها يک پديده غير منقطع است و به قول فرانسوي ها عشق قلمروي  سلطنت زن است . اين درست است و شما  خانم ها يک حس رضايتمندي و موفقيت را با عشق ورزي بدست ميآوريد و وقتي احساس محبت مي کنيد احساس موفقيت هم ميکنيد .اگر زيادي ايشان را به سمت منزل بکشانيد ، همان حالت دل زدگي ايجاد ميشود و يک احساس درماندگي و به دام افتادن که سعي مي کند خودش را کناربکشد . اجاره بدهيد در حد متعارف و کم باشد . بگذاريد دلتنگ شما بشود ، احساس دلتنگي پيدا کند . جيران خليل جيران نويسنده مسيحي جمله زيبايي دارند که مي گويند ستون هاي معبد هم ازهم فاصله دارند . گاهي فاصله آشيانه عشق را تقويت  کنيد . بگذاريد اين فاصله ها در دوران عقد باشد.
 
 
مدت عقد بستگي چقدر بايد باشد ؟
ما نمي توانيم زمان بدهيم . ما نمي توانيم يک حداقل و يک حداکثر را بگوييم . چون فرهنگ ها و آداب ها متفاوت است . مبناي من اعتدال است . نه افراط و نه تفريط . اگر مدت زمان عقد طولاني بشود ، خسته مي شويد ، در اين رفت وآمدها ممکن است بين اعضاي خانواده تنش هايي ايجاد شود ، در اين مدت طولاني نقطه ضعف ها پررنگ  بشود ، حساس بشوند و در آنها ترديد ايجاد شود ، بار اقتصادي براي خانواده دختر خانم دارد . پس اين مدت را طولاني نکنيد مگر اينکه دليل خاصي داشته باشيد . مثلا آقا  هنوز درسشان تمام نشده ، سربازي شان تمام نشده ، بواقع امکانات اوليه مادي را ندارند
 
يا اينکه مسائلي در دوران عقد بستگي پيش آمده که به ترديد رسيده اند و مي گويند : شش ماه ديگر به تاخير بيندازيم تا ببينيم چه ميشود تا نگراناز بين برود . در ضمن خيلي کم هم نکنيد . اگر اين دوران اصلا نباشد و يا خيلي کوتاه باشد ، فوايد آن از بين مي رود. يکي از فوايد دوران عقد بستگي ، شناخت عميق تر و فراهم آوردن زمينه تفاهم بيشتر است . فرصت تجديد نظر را به دو طرف      مي دهد . ممکن است شما همه نکات را رعايت بکنيد و بعد ببينيد مشکل جدي پيش آمده پس وقت تجديد نظر همين الان است زيرا وارد زندگي بشويد ، کار سخت تر ميشود . وقتي همزمان عقد و عروسي بکنند خانم ديگر دوشيزه نيستند و جدا شدن سخت تر ميشود ولي اگر عقد کرده باشند، مشکلات کمتر است هرچند که خانم فرصت ها را از دست مي دهد ولي باز بهتر است . اين دوران ، دوران کار ورزي ازدواج است . حالا اگر خانم در دوران زندگي خود را آماده نکرده اند ، اين فرصت خوبي است و آقايان هم عقل معاش پيدا کنند يعني مديريت پول داشته باشند . در اين دوران ، ارتباط عاطفي کم کم قطع ميشود تا طرفين راحت تر اين کار را انجام دهند . ديگر اينکه خانواده ها آمادگي براي ازدواج پيدا مي کنند . 
 
 
ميزان رفت و آمد در دوران عقد بايد چگونه باشد ؟
ميزان رفت و آمد ، تابع فرهنگ و آداب و رسوم هر شهري است اين را هم نمي توانيم زماني را تعيين کنيم . خوب است آقا پسر اين سوال را از دختر خانم بپرسند تا فضاي فکري او و همچنين فضاي خانه ايشان را بفهمند . در ضمن فقط به حرفهاي دختر خانم اکتفا نکننند و باز خورد خانواده را هم بعد از مدتي ببينند . نکته اش هم اين است که خانم هستند و عاطفي هستند و دوست دارند و به شوهرشان محبت دارند و دوست دارند هميشه پيش شان باشد . به محدوديت هاي خانواده دختر خانم را هم توجه کنيد . آنها   مي خواهند دامادشان را تحويل بگيرند و يا گاهي فضاي خانه محدود است و يا نوجوان در خانه دارند . حتما براي رفت و آمد برنامه  داشته باشيد . بي خبر به آنجا نرويد . شما دوست داريد همسرتان را در پوشش مناسب ببينيد . اين ها را دقت بفرماييد . در رفت و آمد تعادل داشته باشيد . اگر برنامه تلفني تان اين است که هفته اي يکبار زنگ مي زنيد ، يکدفعه سه هفته ديگر زنگ نزنيد . و با دختر خانم تماس نداشته باشيد . اين کار در دختر دغدغه ايجاد مي کند . وقتي به خانه همسرتان مي رويد ، مدتي را با خانواده اش باشيد . اگر مي خواهيد تفريح يا مسافرت برويد رضايت خانواده را کسب کنيد و عرف خانواده را در نظر بگيريد . در جلوي ديگران به همسرتان محبت کنيد و احترام بگذاريد ولي عشق ورزي بايد در خلوت شما باشد . حتما براي خانم هايتان هديه بخريد . البته آقايان هم هديه دوست دارند ولي خانمها بيشتر دوست دارند . روايات زيادي در مورد هديه دادن داريم . به توصيه ام به آقايان اين است که به عرف عمل کنيد . به پدرهاي عزيزهم      مي گوييم : سخت گيري نکنيد و به آنها اعتماد کنيد تا خاطرات خوشي براي آنها باقي بماند .
 
 در ارتباطات بعد ازعقد ، براي خانم و آقا محدوديتي وجود دارد ؟
از زماني که محرم ميشوند ، هر گونه ارتباطي براي آنها حلال است چون ديگر زن و شوهر شده اند . در عرف جامعه ما ، قسمتي از ارتباط را به بعد از عروسي موکول  مي کنند . بنظر من اين را خيلي جدي بگيريد . دختر خانم ها مواظب باشند . با هم ارتباط دارند و رابطه عاطفي هم دارند ولي بايد آن قسمت را هم رعايت کنند . اگر خداي نکرده به جدايي بکشد چون خانم ديگر دوشيزه نيستند ، پسر بايد مهريه را کامل بدهد . و بعد دختر خانمي که جدا شده اند ، خيلي فرصت ها را از دست   مي دهند . الان ديگر يک بيوه هستند و دوشيزه نيستند . ممکن است در موضع تهمت هم قرار گيرند که نکند ايشان مشکلي داشته اند که به جدايي کشيده شده است .
 
 
يک ماه است که عقد کرده ام و همسرم براي برقرار کردن ارتباط عاطفي دچار اضطراب  ميشود . مشکل کجاست ؟
در گروهي از خانم ها اين مشکل براي مدت زمان محدود پيش مي آيد . به جهت شرم و حيا و اين بزرگترين اتفاق زندگي شان بوده و دچار اضطراب ميشوند . اگر در حد شرم و حيا باشد و چند روزي باشد ما را نگران نمي کند و به آقايان توصيه مي کنم در ايجاد ارتباط عجله نکنيد و شتاب زده عمل نکنيد . گفتگو کنيد . اميد بدهيد . حرفهاي عاطفي بزنيد و حتي پيشاني همسرتان را ببوسيد . با يکسري عشق ورزي هاي عاطفي که در او دغدغه ايجاد نشود ، شروع کنيد . خانم آرامش مي گيرد و اضطرابش از بين مي رود . ولي يک ماه استمرا ر ما را نگران مي کند . شما به مشاور مراجعه کنيد . ممکن است حالت اين دختر خانم عللي داشته باشد . مثلا مسائل ارتباطي را ياد نگرفتند و مشاور به او ياد مي دهد . يا ريشه در مشکلات روحي و رواني در زمان کودکي ايشان دارد که اينجا به روانشناس باليني ارجاع مي دهند . ممکن است تصوير خشني از يک مرد را ديده يا شنيده اند . ممکن است مشکل جسماني باشد و هورمون هايي ترشح نمي شود . اگر در اين يک ماه ، روند رو به رشدي داشتند ، باز خوب است و نگران کننده نيست . در همه نهادهاي دولتي مرکز مشاوره وجود دارند . مهم اين است که جايگاه مشاوره در کشور ما جا بيفتد . در غرب اين جايگاه خيلي بالايي دارد . پس مي توانند به مراکز مشاوره ازدواج مراجعه کنند .  
 
 
 يک دختر و پسر در دوران عقد ، از چه راهي مي توانند از هم شناخت کامل پيدا کنند ؟
اين سوال خوبي است . چون دوران عقد ، دوران شناخت عميق تر و بيشتر از همديگر  براي تفاهم بيشتر در زندگي زناشويي است . در دوران نامزدي هم دنبال شناخت هستيم ولي براي انتخاب ولي دراينجا براي تفاهم و تکامل است که وقتي وارد زندگي رسمي ميشويد بهتر زندگي کنيد . در اين دوران ديگر اضطراب هاي قبل از عقد وجود ندارد . رودربايستي هم نيست . ارتباطات بيشتر است . الان محرم هم هستند و گفتگوها محدوديت ندارد و شما در موقعيت هاي مختلف قرار مي گيريد . در جمع خانواده هاي هم قرار مي گيريد . در تعامل با خانواده طرفين ، روحيات آنها را مي شناسيد . ميهماني زياد مي رويد و شما را پاگشا مي کنند . در اين موقعيت ها ، افراد جوهره خودشان را نشان مي دهند و حضرت علي (ع) مي فرمايد : در دگرگوني هاي احوال است که جوهره اش اشخاص معلوم ميشود . خانه دوستان همسرتان مي رويد و رفتار او را با دوستانش مي بينيد . به اين موقعيتها دقت کنيد تا نسبت بهمديگر شناخت پيدا کنيد . البته شناخت در خانوا ده هايي که تک جنسي هستند سخت تر است . مثلا سه تا خواهر هستند يا سه تا برادر هستند .
 
 چگونه مي توانيم جلوي مشکلات دوران عقد بستگي را بگيريم ؟
البته ما آسيب هايي در اين دوران داريم . اول کاري که مي توانيد بکنيد که مشکلي در دوران عقد پيش نيايد ، اين است که ذهنيت ها را پاک کنيد . ذهنيت بد خود را نسبت به مادرشوهر و خواهرشوهر و مادرزن پاک کنيد . اين در کشور ما يک بحث فرهنگي شده است . عزيزان ما اين قدر سوژه براي لبخند داريم که احتياج به اين سوژه ها نيست.  بله شما لبخندي هم مي زنيد ولي نمي دانيد با اين کار آنرا تثبيت مي کنيد . اگر درخانواده طرف ، ديديد حساست هايي نسبت به شما دارند ، شما به آنها حق بدهيد و کاري نکنيد که فکر کنند شما فرزند او را گرفته ايد . پس ذهنيت ها را اصلاح کنيم . نکته دوم اين است که از يادآوري  گذشته پرهيز کنيد . حالا فرايندي خواستگاري انجام شده و روي مهريه چانه زده شده ، اي کاش اين اتفاق نمي افتاد ، ولي حالا افتاده شما فراموش کنيد . در جاهايي که شيطان مي خواهد وارد شود همين جا است که مي گويد يادت هست چه بلاهايي سرت آوردند ، اين وسوسه ها را با گفتن لااله الا الله از خود دور کنيد . به گذشته فکر نکنيد . خانم ها و آقايان از خواستگاران گذشته و کانديداهاي گذشته خود صحبت نکنيد . اين ها بدبيني ايجاد مي کند . دل ها را چرکين مي کند . گاهي با افتخار ، تعداد دوست دختر هاي خود را به خانمشان  مي گويند . شما با اين کار زندگي تان را نابود مي کنيد . سوم اينکه سعي کنيد وسوسه نشويد . مثلا يک نقص کوچکي در خانم مي بينيد . مثلا خراش کوچکي در بدن است . در اصل انتخاب شک مي کند . در اينجا هم وسوسه مي شويد . شما نبايد آرمان گرا باشيد . شما با کسي ازدواج مي کنيد که هفتاد درصد نقطه مثبت دارد . با اين وسوسه اين طو رمقابله کنيد که بگوييد من باهر کس ازدواج مي کردم سي درصد نقطه منفي داشت . جلوي وسوسه هاي ديگران را بگيريد . مثلا مي گويند : از الان به شوهرت رو نده يا گربه را دم حجله بکش . اين ها نسخه هاي شيطاني است . نسخه هاي الهي نيست . پرهيز از مقايسه خيلي مهم است . شما که شوهرتان را با شوهر دوستتان مقايسه مي کنيد ، فقط نقاط مثبت او را مي بينيد و نقاط منفي او را خانمش مي داند و شما نمي دانيد . پس مقايسه نکنيد . توقعات بي جا نداشته باشيد . مثلا آقا ديگر به مادرش توجه نکند و آقا هم انتظار دارد خانم دربست مال ايشان باشد و بدون اجازه آب نخورد . اين ها توقعات بي جا است . قهر هم آفت بزرگي است . راه ساختن قهر کردن نيست . قهر نکنيد . به اين آسيب هاي دوران عقد توجه کنيد .
 
 چرا عشق هاي دوران عقد ، بعد از عروسي کم ميشود ؟
 اين عشق مجازي نفساني است و از نوع عشق خوب است . اين دو بهم محرم هستند و عشق ورزي مي کنند و ثواب هم دارد . اقتضاي دوران عقد هم اين است که عشق ورزيها طولاني باشد و بعد از عروسي اين عشق فروکش مي کند و کاملا محسوس است . البته اين طبيعي است . علت آن هم ، محدوديت دوران عقد است . دوري و دوستي . مخصوصا اگر پدرخانم سخت گير باشد و اجازه ندهد که داماد به منزلشان رفت و آمد بکند . در زمان عقد حريص هستند اما بعد از آن که محدوديت برداشته شد ، شکل محبت عوض ميشود . محبت از بين نمي رود ، عشق از بين      نمي رود ، فقط  شکل آن عوض ميشود . مثل شکوفه و ميوه است . در دوران عقد ، عشق مثل شکوفه است و بوي خوبي دارد ، خوشگلتر و لطيف تر است . ولي وقتي وارد زندگي ميشوند ، اين عشق مثل ميوه است . به قشنگي شکوفه نيست و عطر آن را ندارد  ولي ميوه خيلي خوب است . داستان اين است . نگران نباشيد . البته به شرط اينکه اين شکوفه به ميوه تبديل بشود . ما بايد توجه کنيم و درخت عشق را آبياري کنيم . چون ممکن است شکوفه بريزد . يکي ديگر اين است در دوران عقد همه چيز از دور است و همه چيز منظم و مرتب است . نقاط منفي شما در دوران عقد به چشم نمي آيد . وقتي کنار هم باشيد ، آن سي درصد نقاط منفي به چشم مي آيد . شما بايد در زندگي مشترک ،   نقاط منفي همديگر را تحمل کنيد . برنامه ما را دنبال کنيد . خانم و آقاي پيري را      مي بينيد که تحمل دوري همديگر را ندارند . حالا اگر درگيري و بي حرمتي ايجاد کنيم،  اين عشق از بين مي رود . من در محافل ميگويم : آقاياني که  در دوران عقد آرزو     مي کرديد يک ساعت بيشتر پيش خانم بمانيد ، چرا حالا آرزو مي کنيد به يک ماموريت برويد و از خانم تان دور باشيد ؟ يک اتفاقي افتاده است . شما همان آدمها هستيد . 
 

 

http://www.farhangnews.ir
برچسب ها ازدواج , دوران عقد ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 91
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 140
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 182
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 448
  • بازدید ماه : 448
  • بازدید سال : 19,759
  • بازدید کلی : 4,765,278
  • کدهای اختصاصی
    pr checker