loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 1318 چهارشنبه 19 تیر 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

نسخه قرآن و اهل بيت براي افراد عصباني

 

درمان خشم, درمان عصبانيت, عصبانيت

 

قويترين حربه ي شيطان که با آن مي تواند آدمي را به چاه تاريک گمراهي کشانده و نور ايمان را در وجودش خاموش نمايد، عصبانيّت نابجا است.
تاكنون براي افرادي كه مدام در زندگي گرفتار خشم و عصبانيت مي شوند راه حل هاي متعددي از سوي  پزشكان بيان شده است اما آيا در آيات الهي و روايت نيز راهي براي فرو نشاندن آتش خشم بيان شده است؟
در آيات الهي و  روايات اسلامي پيرامون روش هاي غلبه بر خشم موارد متعددي بيان شده است كه به صورت اختصار به برخي از آنها اشاره مي شود :
1)سعي كنيم اشتباهات ديگران را ناديده بگيريم
قرآن مجيد پيرامون اين مسئله مي فرمايد : (وَ الَّذينَ يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُون: و كسانى كه از گناهان بزرگ و زشتكاريها خود را به دور مى‏دارند و چون به خشم درمى‏آيند درمى‏گذرند.( الشورى :  37)
2)تقوا و پرهيزكاري
خداوند متعال افراد متقي و پرهيزكار را اينگونه معرفي مي كند كه اين افراد قدرت غلبه بر خشم خود را دارند و يكي از مهمترين عوامل دارا بودن اين قدرت همين روحيه تقوا و پرهيزكاري آنهاست :
(وَ سارِعُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقين.الَّذينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْكاظِمينَ الْغَيْظَ وَ الْعافينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ :و براى نيل به آمرزشى از پروردگار خود، و بهشتى كه پهنايش [به قدر] آسمانها و زمين است [و] براى پرهيزگاران آماده شده است، بشتابيدهمانان كه در فراخى و تنگى انفاق مى‏كنند؛ و خشم خود را فرو مى‏برند؛ و از مردم در مى‏گذرند؛ و خداوند نكوكاران را دوست دارد.)( آل‏عمران :  133-134)
وقتي انسان در زندگي با حوادث ناخوشايند روبرو مي شود و آنها را مطابق ميل خود نمي بيند همواره در مقابل آنها عکس العمل نشان مي دهد شايد شايع ترين نوع عکس العمل در اين لحظات ناخوشايند، خشم و عصبانيّتي باشد که آدمي از خود بروز مي دهد.
درمان هاي ديگري براي عصبانيت
گفتن ذکر شريف «اعوذ بالله من الشيطان الرجيم»
شکي نيست که آتش خشم را شيطان در قلب آدمي، روشن مي سازد و اوست که بر افزايش آن پافشاري دارد و لذا براي ريشه کن شدن عصبانيّت بايد شيطان را از خود دور نماييم که اين ذکر شريف در اين موضوع بهترين نقش را مي تواند ايفاء نمايد.
 گفتن ذکر شريف «لاحول و لا قوه الا بالله العلي العظيم
در حديثي وارد شده که ابليس به حضرت موسي گفت: از خشم بپرهيز و زماني که خشمگين شدي بگو (لا حول و لا قوه الا بالله العلي العظيم) که در اثر آن خشم تو فرو مي نشيند.
 فرستان صلوات بر پيامبر (صلي الله عليه و آله) و آل پاک و مطهرش
يکي ديگر از راه هاي درمان عصبانيّت فرستادن ذکر شريف صلوات است که اميد است م?منين با اين ذکر زيبا و دلنشين بتوانند آتش خشم را فرو نشانده و آسمان دل خود را با آن بهاري نمايند.
حب نفس ريشه ي بسياري از صفات زشت و ناپسند در انسان است، و در واقع چون بذري مسموم مي باشد که در زمين قلب آدمي کاشته شده و محصولي ندارد جزء ميوه ي تلخ مال دوستي، جاه طلبي، تکبر و غرور و ...
سجده
سجده کردن
يکي ديگر از درمان هاي م?ثر در جهت کنترل عصبانيّت آن است که به هنگام عصبانيّت، صورت را بر زمين گذاشته و به درگاه خداوند بي همتا سجده نمايد و از آن قدرت بي مثال براي فروکش کردن اين آتش شيطاني ياري بجويد.
ابو سعيد خدري از پيامبر عزيز اسلام (صلي الله عليه و آله) نقل مي کند که حضرت فرمود: غضب جرقه اي است که در قلب انسان قرار مي گيرد، آيا نمي بينيد که چشمان او سرخ و رگ هاي او متورّم مي شود. کسي که چنين حالتي در خود مشاهده کرد، صورتش را بر زمين گذارد (و براي خدا سجده نمايد) به يقين هرکس چنين کند و به درگاه خدا پناه برد و از او رفع شيطان و خشم را بخواهد، آرامش مي يابد.
 تغيير حالت دادن
در روايات دلنشين معصومين (صلوات الله عليهم اجمعين) وارد شده که اگر شخص عصباني نشسته، بايستد و اگر ايستاده بنشيند و صورت از آن صحنه برگرداند يا دراز بکشد و يا از محل دور شود و خود را به کار ديگري مشغول سازد. اين تغيير حالت در فرونشاندن آتش خشم بسيار م?ثر و مفيد است.
اينک به يک نمونه از اين روايات حيات بخش اشاره مي کنم:
امام صادق (عليه السلام) از پدر بزرگوارش امام باقر (عليه السلام) روايت مي کند که در نزد ايشان درباره ي خشم سخن به ميان آمد و ايشان فرمود: همانا مرد خشمگين مي شود تا جايي که هرگز خشم او فرو نمي نشيند و خشنود نمي گردد و در اثر آن وارد جهنّم مي گردد، پس هر مردي که در حال ايستاده به خشم آمده بنشيند، زيرا در اين صورت به زودي پليدي شيطان بيرون مي رود و اگر نشسته بايد بايستد.
 تماس بدني از طريق لمس
اين نوع از درمان مربوط به خويشاوندان محرمي است که انسان نسبت به آنها خشمگين شده است، در اين روش آمده که بر بدن شخصي که شما از او خشمگينيد دست بزنيد و بدن او را لمس نماييد که از اين طريق خشم شما فروکش مي نمايد و آرام مي گيريد.
ششمين امام همام امام صادق (عليه السلام) در اين باره به زيبايي مي فرمايد: هر مردي که بر خويشاوند خود خشم گرفت، بايد به سوي او رود و به او نزديک شود و با او تماس گيرد، زيرا خويشاوند هنگامي که خويشاوند خود را لمس کند آرامش مي يابد.
وضو گرفتن و غسل کردن
شستن دست و صورت و رساندن آب بر بدن در خاموش نمودن آتش خشم موثر است که در اين ميان وضوء گرفتن و غسل کردن نقش م?ثّرتري دارد که در شستشوي عادي چنين تأثيري وجود ندارد.
در روايتي زيبا و دلنشين از پيامبر گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله) وارد شده که حضرت فرمود: (اذا غضب احدکم فليتوضا و اليغتسل فان الغضب من النار). هنگامي که يکي از شما خشمگين شد پس وضوء بگيرد و غسل کند، زيرا غضب از آتش است.
اين دستور مشکل گشا از پيامبر عزيز اسلام (صلي الله عليه و آله) بدين جهت است که خشم آتشي است که از درون انسان بر مي خيزد و آثارش در ظاهر انسان نمايان مي شود به گونه اي که کمتر عضوي از اعضاء بدن است که تحت تأثير آن واقع نشود و لذا حرارت اين آتش اعضاء بدن را فرا گرفته و آنها را مي آزارد. طبيعي است که بهترين چيزي که مي تواند حرارت ايجاد شده را پايين آورده و به انسان آرامش بخشد، آب است.
 ذکر يونسيه درمان خشم و گرفتاري
ذکر يونسيه "لا اله الا انت سبحانک اني کنت من الظالمين" بهترين درمان براي دردهاي لاعلاج روحي است که انسان را گرفتار مي‌کند .در اين ذکر پناه به خدا مي‌بريم و او را تسبيح و تقدس مي‌کنيم .و به اشتباهات و خطاهاي خود اعتراف مي‌کنيم که هر رنج و گرفتاري که به ما مي‌رسد از خود ماست پس دست ما را بگير.
طلب آمرزش و استغفار براي خود و ديگران باعث مي‌شود که آتش خشم درون انسان خاموش شود و به معنايي دشمن نيز خلع سلاح مي‌شود .

منابع :
hafezanenoor.mihanblog.com
تفسير الميزان –علامه محمدحسين طباطبايي
tebyan.net

 

 

 

http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 80
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 181
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 247
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 513
  • بازدید ماه : 513
  • بازدید سال : 19,824
  • بازدید کلی : 4,765,343
  • کدهای اختصاصی
    pr checker