loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 529 چهارشنبه 19 تیر 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

نماز شب و آثار آن در دنيا

 

نماز شب

 

 

آثار نماز شب در دنيا

نماز شب که يکي از عبادات خالص اولياي خدا و از برنامه هاي سازنده اسلامي به شمار مي رود انسان را به وادي معنويات نزديکتر مي کند. نماز شب درس خودسازي و خلوت کردن با خالق خود را که از نيازهاي طبيعي انسان است به انسان مي آموزد ،نماز شب تاثير بسزايي در سه عالم دارد هم در دنيا و هم در برزخ و هم در قيامت.

 

تاثير نماز شب در دنيا، ابعاد گسترده اي دارد هم تاثير در زندگي شخصي و اجتماعي و سياسي، و هم تاثير در باطن و ظاهر انسان دارد.نماز شب رفع  مشکلات و گرفتاري و رفع بيماري هاي روحي و جسمي را نيز در برمي گيرد.

 

در اينجا چند نمونه از احاديثي که از معصومين عليهم السلام در مورد آثار نماز شب رسيده است را بيان مي کنيم:

 

1- بازداشتن از گناه

يکي از آثار نماز شب بازداشتن انسان از گناه است.بهترين وسيله اي که مانع گناه انسان مي شود و قرآن کريم و روايات ائمه معصومين عليهم السلام آن را امضا کرده است نماز است.

رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم فرمودند:  « فإنّ صلاة اليل مِنهاةٌ عنِ الاثم؛ نماز شب  انسان را از گناه باز مي دارد.»

 

بعضي ها به نماز يوميه اکتفا مي کنند و مي گويند همين نماز ما را بيمه مي کند لازم نيبست کمه نماز شب بخوانيم و يا اهميت نمي دهند. مي بينيم که اولياي خدا که پاک هستند  و گرفتار گناه نشدند به وسيله همين نماز يوميه  و نماز شب است. هر کدام از اين ها خواص خود را دارد. بزرگان و مردان شب، انتظار شب را مي کشند. اگر گناه و خطايي در طول روز انجام  دهند نماز شب آن را پاک مي کند. مکمل نماز يويميه ، نماز شب است.

 

امام باقر عليه السلام فرمودند: «إنما جُعِلَت النّافلةُ لِيُتَمِّ بها ما أفسَدَهُ من الفريضة؛ همانان (نماز) نافله را به خاطر اين جهت قرار دادند که جبران فساد نمازهاي واجب را کند.» (1)

 

2- ريزش گناهان

 

يکي ديگر از آثار نماز شب ريزش گناهان است.نماز حسنه اي است که در دل هاي مومنين وارد شده و آثار معصيت و تيرگي هايي که دلهايشان از ناحيه سيئات کسب کرده از بين مي برد.

در قرآن کريم آمده است: «و اقم الصلوة  طرفي النهار و زلفا من اليل ان الحسنات يذهبن السيئات ذلک ذکري للذکرين؛ نماز بگزار در آغاز و انجام روز و ساعاتي از شب، زيرا نيکي ها بديها را از ميان مي برند اين تذکري است براي انها که اهل تذکرند.» (2)

 

اين نشان دهنده اهميت و تاثير و قدرت نماز است و اين يک فضل و لطف الهي است در حق بندگان. خداوند  دوست ندارد  بندگانش آلوده به گناه شوند و اگر هم گناه کردند براي محو آن گناه به ما دستور داده نماز بخوانيد . اين به اين معنا نيست که ما گناه کنيم بعد نماز بخوانيم تا آن گناه از بين برود بلکه اين يک فرصت و امتياز و فضلي است براي بندگان  که اگر سهوا گناه نمودند و اصرار  بر گناه نداشتند از آن استفاده نمايند.

 

امام صادق عليه السلام مي فرمايد:  « صلاة المومن باليل تذهب بما عمل من ذنب بالنهار؛ نماز شب گناهاني را که مومن در روز مرتکب شده است را از بين مي برد.»(3)

 

3- رفع مشکلات و گرفتاريها

يکي ديگر از آثار نماز شب رفع مشکلات و گرفتاريها است،در حديثي از رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم آمده است: «اي مردم هيچ کس از شما نيست مگر اينکه مشکلات و گرفتاريها همچون کمربندي او را محاصره کرده است. پس زماني  که دو سوم شب گذشت و يک سوم آن باقي ماند ملکي بر او وارد مي شود و به او مي گويد: ذکر خدا بگو که صبح نزديک است. پس چنانچه او حرکت کرد و ذکر خدا را گفت يک گره از گرفتاريهايش گشوده مي شود و اگر او بلند  شد و وضو گرفت و داخل نماز شد همه گرفتاريها از او گشوده مي شود پس صبح مي کند در حالي که همچون مردمک چشم (روشن و پاکيزه) گرديده است.»(4)

 

4- کسب نور دائم از بيداري شب

حضرت عيسي مي فرمايد: « طوبي للذين يتهجدون من اليل . اولئک الذين يرثون النور الدائم من اجل انهم قاموا في ظلمه اليل؛ خوشا به حال کساني که شب را بيدار مي مانند . اينانند که نور دائم را از آن رو که در تاريکي شب به پا خاسته اند به ارث مي برند.»(5)

 

 

نماز شب

 

 

5- نورانيت و زيبايي صورت

رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم مي فرمايد: « من کثرت صلاته باليل حسن وجهه بالنهار؛ هر که بيشتر نماز شب بخواند هنگام روز زيبا و نوراني است.»(6)

 

6- به اجابت رسيدن دعا

از ديگر آثار نماز شب استجابت دعا است،امام صادق عليه السلام مي فرمايد: « کسي که در قنوت نمازوتر, چهل مومن و سپس براي خود دعا کند خداوند دعاهاي وي را مستجاب مي گرداند.»(7)

 

7- گشايش درهاي آسمان

از ديگر آثار نماز شب گشايش درهاي آسمان است.حضرت هادي عليه السلام مي فرمود: «گاه هست که بنده براي نماز شب برخيزد و خواب بر وي غلبه کند چندان که او را به راست و چپ کشاند و گاهي چانه اش به سينه اش رسد، حق تعالي امر فرمايد که درهاي آسمان را بگشايند و فرشتگان را ندا دهند که نظر کنيد که اين بنده من در راه نزديکي به من چه سختي ها مي کشد در چيزي که بر وي واجب نساخته ام به اميد سه چيز: يا گناهش را بيامرزم يا توبه روزيش گردانم و يا رزق و روزي او را زياد کنم. اي فرشتگان شما را گواه مي گيرم که من همه را بدو عطا کردم» (8)

 

8- درمان بيماريها

رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم مي فرمايد: «بر شما باد به اقامه نماز شب، زيرا نماز شب سنتي است از پيامبرتان رسول خدا . نماز شب عادت و رسم صالحان و پاکان است که قبل از شما بودند و نماز شب موجب دفع بلا و بيماريها و دردها از بدن مي شود.»(9)

 

9- زياد شدن روزي

امام صادق عليه السلام فرمودند:  «نماز شب روزي را جلب مي کند.» (10)

 

10- خوشبويي بدن

امام صادق عليه السلام مي فرمايد: «صلوه اليل تطيب الريح؛ نماز شب انسان را خوشبو مي کند»(11)

 

كيفيت نماز شب

نماز شب مجموعاً يازده ركعت است:

1. هشت ركعت آن، كه دو ركعت، دو ركعت، مانند نماز صبح خوانده مي شود يعني چهار دو ركعتي به نيت نماز شب مي باشد.

 

2. دو ركعت نماز شفع: بهتر است در ركعت اول آن بعد از حمد، سوره «ناس» و در ركعت دوم بعد از حمد، سوره «فلق» خوانده شود.

 

3. يك ركعت نماز وتر: بعد از حمد سه بار سوره «توحيد» و يك بار سوره «فلق» و يك بار سوره «ناس» بخوانيم و مي‌توان يك سوره تنها خواند، سپس دستها را براي قنوت به سوي آسمان بالا مي بريم و حاجات خود را از خدا مي خواهيم.

-و براي چهل مؤمن دعا مي كنيم(چهل بار بگوييد ( اَللّهُمَّ اِغْفِر لِلْمومِنينَ وَ اَلْمومِناتْ وَ اَلْمُسلِمينَ وَ اَلْمُسلِماتْ )

 

-و طلب مغفرت مي كنيم و هفتاد مرتبه مي گوييم: «استغفرالله ربّي و اتوبُ اليه».

از پروردگار خود طلب آمزرش و مغفرت مي كنيم و به سوي او بازگشت مي نمايم.

 

-آن گاه 7 بار مي گوييم «هذا مقامُ العائذٍٍِ بكَ منَ النّارِ»؛ (اين است مقام كسي كه از آتش قيامت به تو پناه مي برد)

 

-و بعد از آن 300 مرتبه مي گوييم: «العفو» و سپس مي گوييم: «ربّ اغفرلي و ارحمني وتُب عَليَّ انّكَ انتَ التّوابُ الغفُورُ الرّحيم».[4]و سپس ركوع + سجده + تشهد + سلام .در پايان نماز شب تسبيحات فاطمة زهرا (س) را ميگوئيم.

 

-------------------------

1- فضايل و آثار نماز شب، ص56 به نقل از وسائل الشيعه ج 3 ص20

2- هود، آيه 113

3- همان به نقل از ثواب الاعمال، ص100

4- بحارالانوار، ج82، ص223

5- فضايل و آثار نماز شب، ص60 به نقل از ميزان الحکمه ج 10 ص 234

6- همان به نقل از نهج الفصاحه ص 580

7- وسائل الشيعه، ج4، باب 45

8- ثواب الاعمال، ص131

9- همان

10- ميزان الحکمه, ح10763

11- ثواب الاعمال ص132

safapatogh.ir/http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 109
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 309
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 627
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 893
  • بازدید ماه : 893
  • بازدید سال : 20,204
  • بازدید کلی : 4,765,723
  • کدهای اختصاصی
    pr checker