loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 528 دوشنبه 10 تیر 1392 نظرات (0)
fanimani.rozblog.com/
بيماري‌هايي که با حيوانات به خانه مي‌آوريم

بيماري‌هايي که با حيوانات به خانه مي‌آوريم

مدتي است که مرسوم شده برخي افراد براي جا نماندن از قافله، حيوانات خانگي نگهداري کنند.

به گزارش فرهنگ نيوز ، البته ممکن است اين حيوانات، افراد را از تنهايي بيرون آورند ولي همين موجودات به‌ظاهر بي‌آزار، مي‌توانند اطرافيان و حتي همسايگان را دچار دردسرهاي گاه جبران‌ناپذير کنند. مهم‌ترين مشکلي که نگهداري از حيوانات خانگي براي بدن ايجاد مي‌کند، بيماري‌هاي ريوي است.

يکي از مهم‌ترين بيماري‌هاي ريوي آن است که اگر فردي آلرژي يا آسم داشته باشد با نگهداري از حيوانات خانگي احتمال بهبود نيافتنش زياد مي‌شود. دکتر سيدعلي جوادموسوي، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران، با اشاره به بيماري‌هاي ريوي که نگهداري از حيوانات خانگي براي کودکان ايجاد مي‌کند، گفت: کودکان از حساسيت بيشتري برخوردارند. اگر کودکي از زمان طفوليت با حيوانات خانگي تماس داشته باشد، زمينه ايجاد آلرژي در او بسيار زياد مي‌شود.

از سوي ديگر برخي حيوانات خانگي بيماري‌اي ايجاد مي‌کنند که به آن افزايش حساسيت(Hypersensitivity pneumonitis) مي‌گويند. درصورت ابتلا به اين بيماري و عدم‌تشخيص به‌موقع و خارج‌نکردن حيوان از محيط زندگي، متأسفانه امکان از بين رفتن بافت ريه وجود دارد. اين بيماري اصلا قابل درمان نيست و فرد مبتلا درنهايت با مسئله پيوند ريه مواجه خواهد شد. بيماري ديگري که از پرندگان به انسان منتقل مي‌شود پسيتاکوز است. اين بيماري نيز روي دستگاه تنفسي تأثيرگذار است.

دکتر سيدعلي جوادموسوي، فوق‌تخصص ريه گفت: مهم‌ترين و نخستين قدم در درمان حساسيت‌هاي ريوي آن است که عامل ايجاد‌کننده حساسيت را از محيط زندگي خود دور کنيد. بنابراين حيوان خانگي نبايد به اين افراد نزديک شود، سپس بر حسب ميزان و شدت بيماري اقدامات درماني صورت مي‌گيرد. براي حساسيت‌هاي ابتدايي از ترکيبات آنتي‌هيستامين استفاده مي‌شود و در مراحل شديد‌تر بيماري، از ترکيبات کورتون‌ استنشاقي استفاده مي‌شود. برخي از اين بيماران که به بيماري افزايش حساسيت مبتلا هستند، به روش‌هاي درمان معمول پاسخ نمي‌دهند و بايد پيوند ريه انجام دهند.

وي در مورد احتمال انتقال بيماري از حيوانات خانگي که اقدامات بهداشتي مثل تزريق واکسن روي آنها انجام شده است، گفت: اگر کسي به حيوان‌خانگي وابستگي دارد بايد آزمايش‌هاي پوستي را جهت شناسايي مواد آلرژي‌زا انجام دهد و درصورتي که جواب اين آزمايش‌ها مثبت بود به هيچ عنوان نبايد با حيوان‌خانگي در يک‌جا زندگي کند. توصيه بر اين است که حتي‌الامکان با حيوانات خانگي زندگي نکنيد. دکتر جوادموسوي در پايان گفت که پرندگان به‌صورت کلي بسيار آسيب‌رسان هستند و در مرحله بعد سگ و گربه بيشترين آسيب را مي‌توانند به دستگاه تنفسي وارد کنند.

دکتر سهيلا انصاري‌پور، فوق‌تخصص نازايي در مورد بيماري‌هايي که حيوانات خانگي براي زنان ايجاد مي‌کنند گفت: بيشترين آزمايش‌هاي صورت‌گرفته براي احتمال نازايي و سقط جنين با ريشه حيوانات خانگي، مربوط به گربه و بيماري توکسوپلاسموزيس است. درباره ارتباط توکسوپلاسموزيس با نازايي، تحقيقات متنوعي شده که برخي از آنها منجر به اثبات اين ارتباط شده است و برخي در رد آن نتايجي را طي چندمقاله در نشريات علمي چيني منتشر کرده‌اند.

در اين تحقيقات ميزان آنتي‌بادي‌هاي زنان باردار و زنان نازا که در معرض توکسوپلاسموزيس بودند بررسي شده است. آنها به اين نتيجه رسيده‌اند که ميزان آنتي‌بادي در زناني که نازايي داشتند بالاتر بوده است. بنابراين ارتباطي را بين عفونت توکسوپلاسموزيس با نازايي به‌دست آورده‌اند. اين عفونت مي‌تواند روي تخمک‌گذاري يا هيپوتالاموس تاثير‌گذار باشد و يا آسيب اندومتر ايجاد کند، ولي در عين حال مقالاتي نيز اين مسئله را رد کرده‌اند.

وي افزود: پيش‌از اين، در مورد ارتباط عفونت توکسوپلاسموزيس با سقط رابطه‌هاي معناداري کشف شده بود. اين عفونت در خانم‌هاي باردار، فقط بر سقط‌هايي که يک‌بار رخ مي‌دهند اثرگذار است. از آنجا که سطح ايمني زنان باردار پايين است، اگر خانمي قبل از شروع بارداري دچار اين عفونت شود،? ‌تا ??درصد ممکن است در اوايل حاملگي سقط جنين کند يا ناهنجاري‌هايي مانند عقب‌ماندگي‌ها، نارسايي چشمي و... بروز کند.

دکتر سهيلا انصاري‌پور گفت: توصيه مي‌شود زناني که باردار هستند نکات بهداشتي در مواجهه با حيوانات خانگي را رعايت و از دست‌زدن به آنها خودداري کنند. البته زن حامله علاوه بر اين، با‌دست‌زدن به گوشت آلوده نيز مي‌تواند چنين بيماري‌اي را بگيرد. احتمال ابتلا به عفونت توکسوپلاسموزيس از طريق مصرف گوشت‌هاي نيم‌پز نيز وجود دارد. از سوي ديگر گربه‌اي که گوشت خام حيوانات ديگر مثل پرنده و موش را مصرف مي‌کند، مي‌تواند اين عفونت را منتقل کند. وي تأکيد کرد: عفونت توکسوپلاسموزيس در کساني که نقص ايمني دارند مانند کساني که دچار ويروس HIV يا انواع سرطان هستند و يا زنان باردار به‌دليل اينکه سيستم دفاعي بدنشان ضعيف مي‌شود ممکن است منجر به ايجاد عوارض شود.

منبع: روزنامه همشهري

http://www.farhangnews.ir
برچسب ها حيوانات خانگي ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 79
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 328
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 764
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,030
  • بازدید ماه : 1,030
  • بازدید سال : 20,341
  • بازدید کلی : 4,765,860
  • کدهای اختصاصی
    pr checker