loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 389 دوشنبه 10 تیر 1392 نظرات (0)
fanimani.rozblog.com/
آموزش وبلاگ نويسي: بهينه سازي وبلاگ براي گوگل
درس هفتم (جلسه آخر) - آموزش وبلاگ نويسي

آموزش وبلاگ نويسي: بهينه سازي وبلاگ براي گوگل

بازديدکنندگان وبلاگ شما از کجا مي آيند؟ قسمتي از آن‌ها دوستان تان هستند، که آدرس وبلاگ تان را به آن‌ها داده ايد. بخشي ديگر از پيوندهايي است که ديگر سايت‌ها به مطالب تان داده اند. اما قسمت مهمي از ترافيک ورودي وبلاگ از موتورهاي جستجو مي آيد.
به گزارش فرهنگ نيوز، شما در مورد موضوعات مختلفي مطلب مي نويسيد. کاربران اينترنت وقتي دنبال اين موضوع ها در موتورهاي جستجو مي‌گردند، ممکن است از وبلاگ شما سر در بياورند. اما معمولاً به غير از شما ده‌ها، صدها و شايد هزاران صفحه ديگر هم در اينترنت در مورد موضوع مورد جستجو مطالبي دارند.
 
حالا چه تضميني وجود دارد اگر من در گوگل به دنبال نقد رمان محاکمه کافکا بگردم به پست وبلاگ شما در صفحه اول نتايج گوگل برسم؟ ممکن است گوگل مطلب شما را در صفحه هشتم نتايج خودش قرار بدهد. جايي که احتمال کمي وجود دارد کسي آنجا را ببيند.
 
اينکه چقدر خوب و جذاب بنويسيد تنها يک بعد کار است. يک طرف ديگر اين است که مطالب شما توسط خواننده‌ها پيدا شود. براي اين امر بايد بتوانيد کاري کنيد، در نتايج موتورهاي جستجو رتبه بهتري بدست آوريد. به اين معني که اگر کاربران اينترنت به دنبال موضوعي مي‌گردند که شما هم در مورد اش مطلبي داريد، پست شما در صفحه هاي نخستين نتايج و در جايگاه بالاتر قرار گيرد.
 
به‌ مجموعه کارهايي که انجام مي‌دهيد تا وبلاگ تان و مطالب اش در موتورهاي جستجو در رتبه بالاتري قرار بگيرد SEO يا Search Engine Optimization (بهينه سازي موتور جستجو) گفته مي شود. در اين درس با نکات مهمي آشنا مي‌شويد که چه کار کنيد تا رتبه وبلاگ تان را در موتورهاي جستجو بهبود ببخشيد.
 
بهتر است قبل از شروع، با برخي اصطلاحات مهم اين حوزه آشنا شويد:
 
Alt Tag: عبارتي که در کد اچ تي ام ال درج عکس استفاده مي‌شود (IMG Tag) و توضيح جايگزيني است که هنگام عدم نمايش عکس، نشان داده مي شود.
 
Bot: برنامه‌هايي که براي جستجوي محتواي وب با اهداف گوناگون طراحي مي شوند. ممکن است اين کار براي ايندکس و دسته بندي کردن صفحات جهت استفاده در موتور هاي جستجو باشد. يا جهت شناسايي هدف مناسب براي ارسال اسپم انجام شود.
 
Google PageRank: يک مقدار عددي بين صفر تا ?? است که توسط سايت گوگل محاسبه شده و ارزش هر سايت را در وب مشخص مي کند. هرچه اين عدد بالاتر باشد يعني ارزش اين سايت بالاتر است.
 
 
Keywords: کلماتي که توسط موتورهاي جستجو جهت شناخت و فهم محتواي يک صفحه وب، مورد استفاده قرار مي گيرند. به آن‌ها کلمات کليدي هم گفته مي شود.
 
Keyword Density: نشان دهنده ميزان تکرار يک کلمه کليدي يا عبارت کي ورد در صفحه وب است.
 
Latent Semantic Indexing: که به اختصار LSI ناميده مي شود. الگوريتم ويژه اي که توسط گوگل و ديگر موتورهاي جستجو براي تشخيص ارتباط منطقي ميان کلمات يک سايت مورد استفاده قرار مي گيرد. مثلاً ممکن است در يک مقاله که در خصوص «Cookies» نوشته شده، کلماتي همچون شکر، شکلات، آرد و يا خمير وجود داشته باشند. موتور جستجو با استفاده از اين کلمات و الگوريتم مورد استفاده مي‌فهمد که مقصود از «Cookies» شيريني است، نه اصطلاح کوکي در مرورگرها!
 
Meta Data / Meta Tags: عبارات اختصاصي و توضيحي که به موتورهاي جستجو در تشخيص حوزه و موضوع کاري يک صفحه وب کمک مي کنند. يک متاديتاي معمولي حاوي توضيح موضوع صفحه وب و ليست Keyword هاي آن است.
 
Spider: برنامه‌هايي که براي جستجوي خودکار وب با اهداف مختلف مورد استفاده مي گيرند.
 
URL: به طور ساده، همان آدرس صفحه وب شما است.
 
 
بهينه سازي سايت براي موتورهاي جستجو، يا SEO امروزه تبديل به يک علم شده است که در مراکز مختلفي در سطح جهان تدريس مي‌شود و دارندگان مدارک آن معمولاً جايگاه مناسبي در تجارت وب دارند. اما به اين معني نيست حال که ما يک وبلاگ ساده داريم و نمي‌خواهيم براي آن هزينه کنيم، جايي در ميان رتبه هاي بالاي موتورهاي جستجو نخواهيم داشت. در اين درس به نکات مهم و کليدي ارتقاء رتبه يک وبلاگ اشاره مي کنيم. البته اين يک شروع است و شما مي‌توانيد با تحقيق، مطالعه و بهبود وبلاگ تان، جايگاه اول نتايج جستجو را از آن خود کنيد.
 
?- محتوا، پادشاه وبلاگ شماست
هنگام بحث در خصوص بهينه سازي جستجوي يک وبلاگ، کيفيت پست ها و مطالب منتشر شده، مهمترين و موثرترين فاکتور است. شايد افرادي مخالف اين نظريه هم پيدا شوند (هرچند که بعيد مي دانم)، اما وقتي به موفقيت وبلاگ هاي مشهور در رتبه هاي جستجو نگاه مي کنم، مي‌توانم با جرأت بگويم که محتوا، فاکتور شماره يک در SEO است.
 
 
وقتي شما مطلبي نوشته باشيد که خواننده خوشش بيايد، مطمئناً آن را به اشتراک مي گذارد. براي دوستان اش ايميل مي‌کند و يا اگر وبلاگ يا وب سايتي داشته باشد، لينک مطلب تان را در آن قرار مي دهد. خب، همين يکي از مهمترين نشانه‌هايي است که موتورهاي جستجو براي رتبه بندي نتايج به آن توجه مي کنند.
 
?- پيش‌بيني کنيد که کاربران احتمالاً چه چيزي را جستجو خواهند کرد
هر وقت براي وبلاگ تان مطلب مي نويسيد، به اين نکته هم فکر کنيد که مردم براي يافتن اطلاعاتي از جنس مطلب شما، احتمالاً چه کلماتي را جستجو مي کنند! اگر شما دانش کافي در اين خصوص داشته باشيد، خود به خود در موقعيتي قرار مي‌گيريد که جايگاه خودتان را در موتورهاي جستجو تعيين کنيد. تنها کافي است به صورت آگاهانه و فکر شده مطلب تان حاوي کلماتي باشد که بيشتر مورد جستجو قرار مي گيرند. البته توجه داشته باشيد که زياده روي در اين کار، هم باعث کاهش کيفيت مطلب مي‌شود و هم اسپايدرهاي موتور جستجو ممکن است اين کار شما را به عنوان سوءاستفاده تلقي کنند و اصلاً در نتايج جستجو نشان تان ندهند.
 
مي‌خواهيد گوگل شما را هنگام نمايش نتايج جستجوي عبارت يا کلمه خاصي، در رتبه بالايي قرار دهد؟ پس از اين کلمات و عبارات در متن تان استفاده کنيد. از اين کلمات مي‌توانيد در توضيحات متني عکس‌هاي وبلاگ (Alt Tag) و يا هر جاي شبيه به آن استفاده کنيد.
 
?- تيتر، تيتر و تيتر
هنگام انتخاب تيتر مطلب حتماً چند نکته را به خاطر داشته باشيد. زيرا گوگل در رتبه بندي اهميت خاصي براي تيتر قائل است. پس سعي کنيد خواسته هايش را برآورده سازيد:
مراقب باشيد که کدهاي وبلاگ تان به گونه‌اي نوشته شده باشند که هنگام درج تيتر، آن را حتماً در «title tags» قرار دهند. اين امر بسيار مهمي است.
هيچ گاه از نام وبلاگ تان به عنوان يک keyword استفاده نکنيد. اين کار باعث کاهش شديد اهميت کلمات کليدي تان مي شود.
هميشه به خاطر داشته باشيد کلماتي که در اول تيتر استفاده مي شوند، از وزن و اهميتي بيش از کلمات بعدي برخوردارند و به همين نسبت از اهميت کلمات پاياني تيتر کاسته مي شود.
کلمات کليدي را که طبق بند ? راهنما در متن استفاده کرده ايد، در تيتر هم به کار ببريد.
 
?- به مطالب قبلي خودتان لينک بدهيد
همانطور که لينک شدن مطلب تان در وبلاگ ها و وب سايت‌هاي ديگر باعث افزايش رتبه تان مي شود، لينک شدن مطالب مرتبط با هم در وبلاگ تان هم مي‌تواند تأثير مثبتي در اين کار داشته باشد. اين کار همچنين باعث مي‌شود که کاربر راحت‌تر بتواند مطالب مرتبط با موضوع مورد علاقه اش را در وبلاگ تان بيابد. البته توجه داشته باشيد لينک دادن به مطالب خودتان در بخش‌هاي ديگر مانند منو ها و ستون کنار وبلاگ ممکن است نتيجه عکس داشته باشد. همچنين زياده روي در لينک دادن به مطالب مرتبط در يک مطلب هم تأثير منفي بر نتايج جستجو خواهد داشت
 
?- خواننده، خواننده مي آورد
 
اين مورد شايد به عنوان يک تکنيک SEO مطرح نباشد. اما تأثير زيادي بر اين موضوع دارد. هرچه تعداد خوانندگان وبلاگي بيشتر باشد، اين شانس را دارد که توسط خوانندگان بيشتري کشف شود! هر چه تعداد خوانندگاني که به وبلاگ شما علاقه داشته باشند و شما را به شبکه دوستان شان معرفي کنند بيشتر شود، به همان نسبت سرعت رشد خوانندگان تان به صورت تصاعدي افزايش مي يابد. خوانندگان علاقه‌مند به شما لينک مي دهند، شما را در بوکمارک هاي آنلاين شان اضافه مي کنند. درباره شما تويت مي کنند. لينک هاي تان را براي هم ايميل مي‌کنند. در خصوص شما مطلب مي نويسند. شما را در لينکدوني هاي شان قرار مي دهند. خب، اين‌ها از چشم اسپايدرها پنهان نمي ماند.
 
?- سعي کنيد از ديگران لينک بگيريد
اينکه ديگر سايت‌ها و وبلاگ ها به شما لينک دهند، يکي از موارد مؤثر در SEO است. البته اين کار بسيار سخت است. به‌خصوص لينک گرفتن از وبلاگ ها و سايت‌هاي پر بيننده کار طاقت فرسايي است! براي شروع به وبلاگ هايي که خوشتان مي‌آيد يا موضوع شان با فعاليت شما مرتبط است لينک بدهيد. در هر سايت و شبکه اجتماعي که عضو هستيد، لينک تان را بگذاريد. اينکه آدرس سايت شما در تويتر يا فيس بوک قرار گيرد، شايد از نظر SEO ارزشي نداشته باشد، اما شانس دسترسي مردم را به مطالب شما بيشتر مي کند.
 
اما حواس تان باشد، همانطور که نبايد فقط غرق توليد پست هاي عالي شويد، وقت تان را فقط براي لينک گرفتن و لينک دادن نگذاريد. اگر مطلب خيلي خوب و کاربردي در مورد موضوعي خاص نوشته‌ايد، که فکر مي‌کنيد به دردبخور است. از اينکه به صاحبان وبلاگ و وب سايت‌هاي مشهور در آن زمينه اطلاع دهيد، ابايي نداشته باشيد. بسياري اوقات صاحبان اين سايت‌ها و وبلاگ ها از اينکه مطلب مفيد و به درد بخوري را براي کاربرانشان لينک کنند، استقبال هم مي کنند.
 
?- حوزه فعاليت تان را مشخص کنيد
 
يکي از مواردي که در بهبود رتبه وبلاگ در موتورهاي جستجو، توليد محتوا در يک زمينه تخصصي است. وبلاگي که ??? مطلب تخصصي در يک حوزه مشخص داشته باشد، در موتور جستجو در رده بالاتري نسبت به وبلاگي که مثلاً ??? مطلب در ? يا ?? حوزه مختلف دارد، قرار مي گيرد. سعي کنيد مطالبي را هم که ارتباط بيشتري با هم دارند بصورت کتگوري يا تگ کلود، در اختيار خوانندگان قرار دهيد.
 
?- به روز رساني منظم
هر چه به روز رساني وبلاگ شما بيشتر باشد، دفعاتي که موتور جستجو اسپايدرهاي اش را به سراغ تان مي‌فرستد تا مطالب تان را ليست کند، افزايش مي يابد. يعني مطالب جديدي که شما توليد مي کنيد، به جاي يک يا چند هفته، طي چند ساعت يا روز در موتور جستجو فهرست مي‌شوند و در اختيار کاربران اينترنت قرار مي گيرند. انتشار مطالب در فاصله هاي زماني مشخص، از تعداد بالاي به روز رساني هم مهم‌تر است. بهتر است به جاي اينکه در يک هفته ?? مطلب منتشر کنيد و هفته ديگر هيچ مطلبي نداشته باشيد، به گونه‌اي برنامه‌ريزي کنيد که در هر هفته تعداد مطلب کمتر داشته باشيد. اما در تمامي هفته‌ها مطلب براي انتشار داشته باشيد.
 
سخت بود؟ تصور نمي کنم. حالا شما مباني SEO را براي بهبود رتبه وبلاگ تان را ياد گرفته ايد.
 
fanimani.rozblog.com/fanimani.rozblog.com/fanimani.rozblog.com/fanimani.rozblog.com/fanimani.rozblog.com/http://www.farhangnews.ir
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 147
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 382
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 1,761
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,027
  • بازدید ماه : 2,027
  • بازدید سال : 21,338
  • بازدید کلی : 4,766,857
  • کدهای اختصاصی
    pr checker