loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 562 دوشنبه 10 تیر 1392 نظرات (0)
fanimani.rozblog.com/
دانستي‌هايي درباره عينک‌هاي آفتابي

دانستي‌هايي درباره عينک‌هاي آفتابي

خورشيد همواره دو نوع اشعه به سوي زمين مي فرستد. نوع اول همان نور مرئي است که ما با چشم مان مي بينيم و نوع ديگر، پرتوهايي است که با چشم ما قابل مشاهده نيستند. اين پرتوها که به پوست و چشم ها آسيب مي رسانند را با نام اشعه ماوراي بنفش مي شناسيم.

به گزارش فرهنگ نيوز، هدف اصلي استفاده از عينک آفتابي هم اين است که از ورود اين اشعه هاي مضر و ايجاد بيماري هاي مختلف چشمي از جمله آب مرواريد و مشکلات شبکيه جلوگيري کنيم. با توجه به اينکه ما در کشوري پر آفتاب زندگي مي کنيم. خريد عينک آفتابي مناسب و استاندارد برايمان بيشتر اهميت دارد تا از اين آسيب ها در امان بمانيم و نور قابل رويت کمتري هم به چشم مان وارد شود.

براي آگاهي بيشتر ازعينک استاندارد دکتربختيارحسيني جراح وچشم پزشک گفتگويي با خبرنگارقدس آنلاين داشته که با هم مي خوانيم.

 

باتوجه به نزديک شدن فصل گرماوآفتاب چه توصيه اي براي جلوگيري از آسيب هاي چشمي ناشي ازاشعه مضرخورشيدداريد؟

نورخورشيدکه براي بسياري از فعل وانفعالات جهان هستي لازم وضروري است داراي اشعه هاي متفاوتي نظيرفرابنفش (اولتراويولتultraviolet)ومادون قرمز مي باشدکه براي چشم بسيارمضر هستند.اشعه مادون قرمز که يکي ازعوامل گرم کننده زمين نيز به شمار مي روددرصورت تابش مستقيم به چشم مي تواندديد آن را ??تا??درصد از بين ببرد.بخصوص صبح هنگام که خورشيددرحال طلوع کردن است اشعه آن براي چشم بسيار مضراست.بهترين روش هاي جلوگيري از آسيب هاي چشمي استفاده از کلاه هاي لبه دار واستفاده از عينک هاي آفتابي مناسب است.بخصوص براي آن دسته از افرادي که مدت زيادي زيرنورخورشيدهستندمانند دروگرها ،دريانوردان وياکساني که مدت طولاني دربرف راه مي روند.بيماري کاترات يکي ازانواع مختلف بيماري هاي چشمي است که در آن عدسي چشم کدر مي شودومنجر به کم بينايي ونا بينايي مي شود.ديگري بيماري آب مرواريد که يکي از رايج ترين بيماري هاي چشمي است ويکي از عوامل ايجادکننده آن اشعه اولتراويولت يا همان فرابنفش است.

 

يک عينک آفتابي استاندارد بايد چه ويژگي هاي داشته باشد؟

عينک آفتابي از نظر رنگ بايد به گونه اي باشد که رنگ ها را به صورت طبيعي نشان دهدبه عنوان مثال معمولا عينک هاي آفتابي خاکستري رنگ اجسام را به رنگ طبيعي خودشان نشان مي دهند.

ازنظراندازه عينک نبايدخيلي کوچک باشد،اندازه آن بايد به گونه اي باشدکه مانع از ورود اشعه هاي خورشيدي به چشم از اطراف شود.

عينک نبايد خيلي نزديک ياخيلي دور از چشم باشدکه ميدان ديد را محدود نکندمخصوصا به هنگام رانندگي.

يک عينک خوب بايدaunti uvباشد.

 

تفاوتanti uv وپولاريزه چيست؟

- Uvکه همان اشعه فرابنفش يا(ultraviolet) مي باشدنوري است که از خورشيدمتصاعد مي شود ونزديک به ?? درصد از آن جذب زمين مي شوداما باقيمانده آن مي تواند به چشم آسيب برساندوصدماتي که به قرنيه ي چشم وارد کندبه همين دليل بايد از عينک هاي ضديووي (anituv) استفاده کرده که معمولا يووي ??? و??? به بالا توصيه مي شود.

- اماپولاريزه ،نورخورشيد ازترکيب نورهاي رنگي متفاوتي مانند قرمز،زرد،بنفش و...درست شده که هرکدام طول موج متفاوتي دارندوجهت حرکت آن ها نيز متفاوت است وبه صورت موازي حرکت نمي کنند،عينک هاي پولاريزه نورهاي پراکنده را حذف نموده ويک نور ساده تر را به چشم ما مي رساند.

 

آيا براي عينک آفتابي آنتي يووي (antiuv) بودن کافيست ياحتما بايدپولاريزه هم باشد؟

-براي مصرف روزانه ( auntiuv)بودن کافي است واحتياجي به اينکه حتما پولاريزه باشد،نيست،هرچندپولاريزه بودن آن آسيبي به چشم واردنمي کند.

قدس آنلاين :استفاده ازعينک آفتابي رابراي کودکان توصيه مي کنيد؟

-استفاده از عينک آفتابي درکودکان بيشتر جنبه پرستيژ دارد.از آنجا که کودکان براي مدت زمان طولاني زيرنورخورشيد نيستنداستفاده از عينک آفتابي براي آن ها ضرورتي ندارد.البته در صورتي که کودک براي مدت زمان طولاني زيرنورخورشيد باشداستفاده از عينک آفتابي براي آنها مانعي ندارد.

 

آيا تفاوت فاحشي بين عينک هاي که بامارک هاي گران قيمت عرضه مي شوندوعينک هاي که ضديووي ( antiuv)هستندوخيلي گران قيمت نيستندوجوددارد؟

- ازديدپزشکي خير.همين که عينک استانداردهاي ( antiuv)بودن را داشته باشدکفايت مي کندومارک هاي گران قيمت فقط پول مارک دار بودنشان را مي گيرند.

 

عينک هاي فوتوکروميک را به چه دسته از افراد توصيه مي کنيد؟

- افرادي که چشم هاي حساس دارندياازبيماري (بله فاريت)رنج مي برند،اين بيماري (بله فاريت)که درواقع بيماري لبه پلک است نياز به درمان طولاني دارد.البته شستشوي سه بار چشم با آب ولرم وشامپوي بچه مي تواندبه اين بيماران کمک کندوباعث کم شدن حساسيت چشم آن ها شود.

آيا گرد وغباري که اين روزها در سطح کشور مشاهده مي شود اثرات منفي برچشم مي گذارد؟

- خوشبختانه ساختارچشم به گونه اي است که به صورت خودکاربااشک چشم شست وشوداده شده واثرات احتمالي به جاي مانده از اين ريزگردها را از بين مي برد.مشکلات آثارزيان باراين گردوغبارها بيشتر متوجه بيماران قلبي وتنفسي است.

 

و توصيه هاي آخر شما براي خوانندگان؟

-دردرجه اول قدر اين نعمت بزرگ را که خداوند به ما هديه کرده رابدانيم وازآن به درستي بهره ببريم ومحافظت کنيم زيراکه چشم اهميت حياتي در کارهاي روزمره دارد.

-دوم اينکه آموزش راازکودکان دلبندمان آغازکنيم.

اجازه ندهيم که کودکان بااشياء نوک تيزهمچون چاقو،قيچي،خودکارو...بازي کنندزيراکه ماخاطرات تلخي ازفرورفتن اشياءنوک تيزبه چشم کودکان داريم که منجربه از دست دادن بينايي يک چشم وبعضا هردوي آنها مي شود.

بعداز آن روي صحبت به جوانترها خصوصا خانم هاست.در ارتباط با استفاده از لنزهاي رنگي که استفاده نامناسب از آن ها باعث خراشيدگي سطح چشم شده وعدم رعايت بهداشت چشمي عفونت هاي شديدتري را ايجادمي کند.

متاسفانه گاها ديده مي شودافراد لنزهايشان را به يکديگر قرض مي دهند،دانستن اين نکته قابل توجه است که در چشم هرشخص ميکروبي هايي وجود دارد که به صورت مسالمت آميزدر چشم اوزندگي مي کنندکه ناسازگار با چشم افرادديگر است،هنگامي که اين لنزها به چشم شخص ديگري منتقل مي شوندباکتري ها نيزباآن منتقل شده وباعث ايجادعفونت هاي چشمي مي گردد.با اميد به اينکه همگي از اين موهبت الهي به درستي بهره بگيريم.

منبع: قدس آنلاين
http://www.farhangnews.ir
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 116
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 294
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 568
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 834
  • بازدید ماه : 834
  • بازدید سال : 20,145
  • بازدید کلی : 4,765,664
  • کدهای اختصاصی
    pr checker