loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 696 دوشنبه 10 تیر 1392 نظرات (0)
fanimani.rozblog.com/
آموزش وبلاگ نويسي: تصوير، صوت و ويديو در وبلاگ
جلسه سوم آموزش وبلاگ نويسي

آموزش وبلاگ نويسي: تصوير، صوت و ويديو در وبلاگ

با توجه به تاثير گذاري بسيار محتواي مولتي مديا (تصوير و ويدئو) در وبلاگ، در اين جلسه آموزشي به معرفي و ارائه نکته هايي براي در مورد نحوه استفاده از صوت و تصوير و ويدئو خواهيم پرداخت.
به گزارش فرهنگ نيوز، هميشه حرف، کلمه و جمله است که گفتار و نوشتار را مي سازند، اما نوشتار در هر رسانه اي که ارائه شود (اعم از روزنامه، کتاب، وبلاگ و …) بدون همراهي مديا ناقص و خسته‌کننده است. گاهي اوقات حتي مي‌توان پيام نوشتار را بدون حضور مديا، گنگ و ناقص دانست.
 
در وبلاگ به راحتي امکان استفاده از عکس، فيلم و حتي صدا را داريد. اثر گذاري مديا در اين رسانه به اندازه‌اي است که حتي خود مديا تبديل به رسانه شده و باعث خلق فتوبلاگ، پادکست و ويديوکست شده است.
 
 
عکس:
بيشترين مديايي که در وبلاگ مورد استفاده قرار مي‌گيرد و تقريباً پا به پاي متن جلو مي آيد، تصوير است. اما همه وبلاگ‌نويس ها به شيوه درست انتخاب و استفاده از عکس در مطالب توجه نمي کنند.
 
اولين گام: پيدا کردن و انتخاب عکس مهمترين مرحله استفاده از اين مديا است. برخي افراد که به لطف دوربين هاي ديجيتال کوچک و با کيفيت، دست شان باز است. مشخص است که تمامي حقوق اين عکس‌ها متعلق به عکاس است و هرگونه استفاده از آن در اختيار وي است.
 
اما راه حلي که بسياري از افراد انتخاب مي کنند، استفاده از اينترنت و به‌خصوص سرويس جستجوي عکس گوگل است. آيا به اين نکته فکر کرده‌ايد که از لحاظ قانوني و اخلاقي، شما حق استفاده از همه عکس هايي که در گوگل و يا ديگر منابع پيدا مي کنيد، نداريد؟ حق کپي رايت هر عکس متعلق به عکاس اش است، که آن را طبق قوانين مختلف حقوق مؤلف در اختيار ديگر افراد هم قرار مي دهد. پس شما براي استفاده از عکس در وبلاگ تان، ابتدا بايد از حقوق مؤلف آن مطمئن شويد و سپس از آن استفاده کنيد.
 
اما چگونه عکس‌هاي مناسب با مطلب مان را بيابيم، که از لحاظ حقوق صاحب اثر دچار مشکل نشويم؟ اگر به جستجوي پيشرفته عکس گوگل سري بزنيد، مي‌بينيد که اين موتور جستجو، امکان گشتن در ميان عکس هايي را که استفاده از آن‌ها رايگان و آزاد است را هم دارد:
 
 
همانطور که مي بينيد، گوگل مي‌تواند بر اساس اجازه استفاده، تغيير و بازنشر، چهار گروه عکس را در نتايج جستجو به شما نشان دهد.
Labeled for reuse عکس هايي را که با اين برچسب مشاهده مي کنيد، مي‌توانيد براي استفاده شخصي کپي و بازنشر نماييد. اما حق انجام تغييرات يا استفاده تجاري از آن‌ها را نداريد.
labeled for commercial reuse عکس هايي را که با اين اجازه نامه منتشر مي شوند، مي‌توانيد براي کارهاي شخصي و تجاري استفاده کنيد. اما باز هم حق تغيير و تصرف در آن‌ها را نداريد.
labeled for reuse with modification عکس‌هاي اين گروه را مي‌توانيد جهت مصارف فردي تغيير داده و در آن‌ها دخل تصرف نماييد.
labeled for commercial reuse with modification اين گروه هم شامل عکس هايي هستند که براي مقاصد تجاري و مالي هم اجازه تغيير آن‌ها را داريد.
 
علاوه بر اين با جستجو در سايت فليکر هم مي‌توانيد عکس‌هاي فراواني را بيابيد که صاحبان شان آن‌ها را در اندازه هاي مختلف به صورت رايگان و تحت شرايطي مشابه با آنچه که در بالا گفته شد در اختيارتان مي گذارند.
 
گام دوم: عکس هايي که در اينترنت مي يابيد و يا اينکه از روي دوربين عکاسي يا گوشي موبايل تان بر مي داريد، معمولاً طول و عرض هاي متفاوتي دارند و برخي هم حجم هاي نسبتاً زياد و نامناسبي دارند. بيننده بينواي وبلاگ چه گناهي مرتکب شده که براي ديدن يک مطلب شما، با اين اينترنت کند بايد منتظر لود شدن عکسي شود که کيفيت و اندازه اش براي چاپ پوستر هم کفايت مي کند.
 
هميشه در نظر داشته باشيد که بيننده وبلاگ ممکن است از اينترنتي با سرعت مناسب برخوردار نباشد و يا اينکه از لحاظ مصرف پهناي باند محدوديت داشته باشد. با توجه به سرعت اينترنت و همچنين اصول طراحي صفحات وب، معمولاً حجم مناسب براي يک عکس جهت انتشار در وبلاگ بين ?? تا ?? کيلوبايت است. عکس‌هاي با حجم بالاي ??? کيلوبايت هم براي اين کار سنگين و نامناسب محسوب مي شوند.
 
در خصوص سايز عکس‌ها (طول و عرض) هم توجه داشته باشيد که هرچه اندازه عکس تان بزرگ‌تر باشد، به همان نسبت حجم آن هم افزايش مي يابد. علاوه بر اين استفاده از عکس هايي با اندازه‌ بزرگ‌تر از عرض وبلاگ تان معمولاً باعث به هم ريختن صفحه و بيرون زدن عکس از صفحه مي‌شود که جلوه مناسبي ندارد.
 
 
البته بعضي از وبلاگ‌نويسان با تعيين طول و عرض عکس با کدهاي اچ تي ام ال و يا درون اديتور وبلاگ، مشکل اندازه را حل مي کنند. اما همچنان معضل حجم به جاي خود باقي است. بنابراين از اين روش استفاده نکنيد.
 
راه حل اين است که با استفاده از برنامه‌هاي ويرايش عکس، حجم و اندازه مناسب را براي استفاده در وبلاگ آماده کنيد. البته برخي برنامه‌هاي کوچک هم هستند که اين کار را به صورت دم دستي و سريع براي تان انجام مي دهند. اما هيچ کدام مانند فتوشاپ دست تان را در تغييرات باز نمي‌گذارند و کيفيت آن را هم ندارند.
 
بهتر است که يک عرض استاندارد براي عکس‌ مطالب وبلاگ انتخاب کرده و تا حد امکان هميشه از همان اندازه استفاده کنيد. تا هم ظاهر وبلاگ يک دست و زيبا‌تر شود و هم مشکل حجم و به هم ريختگي صفحه را حل کرده باشيد.
براي اينکه اندازه مناسب صفحه وبلاگ تان را بدانيد، راحت ترين راه اين است که چند عکس با عرض هاي متفاوت آماده کرده و آن‌ها را در چند مطلب تست قرار دهيد. هر کدام را که مناسب‌تر يافتيد انتخاب کنيد.
 
حال براي تغيير اندازه و حجم عکس، آن را در فتوشاپ باز کنيد. از منوي file گزينه save for web and devices... را انتخاب کنيد. پنجره اي مانند شکل زير به نمايش در مي آيد:
 
 
با باز کردن منوي Preset فرمتي را که مي‌خواهيد فايل ذخيره شود انتخاب کنيد. فرمت هاي gif و Png حجم پاييني دارند، اما براي استفاده در صفحات وبلاگ معمولاً از فرمت jpeg استفاده مي شود. پس از انتخاب فرمت، در قسمت quality مي‌توانيد کيفيت عکس را انتخاب کنيد. اين عدد را تا جايي که کيفيت عکسي که در سمت چپ مي‌بينيد قابل قبول باشد، کم کنيد. زيرا هر قدر اين عدد کوچکتر باشد، حجم فايل نهايي شما کمتر خواهد بود. بيشتر اوقات استفاده از اعداد ?? تا ?? کاملاً مناسب است.
 
بعد از اعمال هر يک از اين تغييرات، مي‌توانيد حجم تقريبي فايل نهايي را در گوشه پايين و سمت چپ صفحه در زير عکس ببينيد. حال نوبت به سايز عکس مي رسد. شما قبلاً اندازه مناسب عکس وبلاگ تان را انتخاب کرده ايد. حال بايد عکس را به اندازه مورد نظر در آوريد.
 
در قسمت Image Size مي‌توانيد اندازه عکس را بر حسب پيکسل وارد کنيد. در جلوي عبارت W عرض عکس را و در جلو حرف H ارتفاع آن را وارد کنيد. البته اين تنظيمات معمولاً به گونه‌اي هستند که با انتخاب يکي، ديگري هم به طور خودکار تغيير مي کند. بعد از اينکه يکي از اين اندازه ها را وارد کرديد، کليد اينتر را بزنيد تا نتيجه را ببينيد. معمولاً انتخاب اندازه‌اي بين ??? تا ??? پيکسل براي عرض عکس در وبلاگ هاي مختلف مناسب است.بعد از اتمام تنظيمات کليد save را بزنيد، تا در محلي که مي‌خواهيد و با اسم دلخواه تصوير نهايي را ذخيره کنيد.
 
با اين تنظيمات معمولاً حجم فايل نهايي شما کمتر از ??? کيلوبايت خواهد بود. اندازه آن هم به گونه‌اي است که صفحه تان را به هم نمي ريزد و همچنين دعاي خير خوانندگان بدرقه راه وبلاگ تان خواهد بود!
 
 
نکته ديگري که ذکر آن در خصوص آماده سازي عکس‌ها ضروري است، نحوه جداسازي و استفاده از بخش خاصي از تصوير است. گاهي اوقات مي‌خواهيد فرد يا مکان خاصي را از عکس حذف کنيد و تنها بخشي از آن را در وبلاگ تان قرار دهيد. براي اين کار مي‌توانيد از ابزار crop در فتوشاپ استفاده کنيد.
 
بر روي دکمه کراپ در کادر ابزارهاي فتوشاپ کليک کنيد. حال در نقطه‌اي از عکس که مي‌خواهيد جدا شود کليک کرده و با نگه داشتن دکمه، موس را حرکت دهيد تا بخش مورد نظر انتخاب شود. يک کادر در عکس ايجاد مي‌شود که فضاي اطراف آن خاکستري است. مي‌توانيد با گرفتن و کشيدن لبه ها منطقه انتخابي را کم و زياد کنيد. هنگامي که منطقه مناسب انتخاب شد، کليد اينتر را بزنيد تا بخش‌هاي اضافي حذف شوند. حال با روشي که در بالا گفته شد، تصوير را در اندازه و حجم مناسب ذخيره کرده و استفاده نماييد.
 
گام سوم: حال که عکس مناسب انتخاب و ويرايش شد، بايد به دنبال روشي براي استفاده از آن باشيم. اگر وبلاگ شما بر روي يک هاست و دامين اختصاصي قرار داشته باشد، مشکلي نخواهيد داشت و مي‌توانيد عکس‌ها را به راحتي آپلود کرده و در مطلب تان قرار دهيد.
 
در صورتي که از سرويس هاي عمومي وبلاگ نويسي استفاده مي‌کنيد احتمالاً آن‌ها امکان آپلود عکس را در همان اکانت به شما ميدهند. هرچند براي آن محدوديت‌هايي وجود دارد. اما اگر چنين امکاني را نداريد، مي‌توان از برخي سايت‌ها که فضاي رايگان براي آپلود فايل يا نمايش عکس در اختيار تان مي‌گذارند استفاده کنيد. از مشهورترين سايت‌هاي آپلود عکس مي‌توان به فليکر، تامبلر و پيکاسا وب اشاره کرد. شما مي‌توانيد با ساختن اکانت در هر يک از اين سايت‌ها، عکس‌هاي تان را در آن‌ها قرار دهيد و آنگاه لينک عکس را در بخش ورود عکس مطلب وارد کنيد.
 
اگر ايميل ياهو داشته باشيد، با همان نام کاربري و کلمه عبور مي‌توانيد وارد سايت فليکر شده و از امکانات آن استفاده کنيد. براي استفاده از پيکاسا وب هم داشتن ايميل جيميل کفايت کرده و نيازي به ساخت اکانت جديد نيست.
 
ويديو: با توجه به اينکه سرعت اينترنت رو به افزايش است و همچنين ابزارهاي ضبط تصاوير ويديويي روز به روز کوچک‌تر و با کيفيت تر مي شوند، قرار دادن ويديو در مطالب وبلاگ به امري عادي بدل شده است. براي اين کار شما مي‌توانيد يکي از سرويس هاي آپلود رايگان ويديو را انتخاب کرده و تصاوير ويديويي مورد علاقه تان را در آن قرار دهيد. سپس با يک کد ساده که خود اين سايت‌ها معمولاً در قسمت Embed در اختيارتان مي‌گذارند، آن‌ها را درون مطلب تان قرار دهيد. از سرويس هاي مناسب آپلود و اشتراک ويديو مي‌توان به يوتيوب شرکت گوگل و Viddler اشاره کرد.
 
 
جدا از نحوه نمايش و سرويس انتخابي براي اشتراک ويديوها توجه به چند نکته ضروري مي نمايد. اول از همه اگر ويديو توسط خودتان تصوير برداري شده است، لطفاً به حفظ حريم خصوصي افراد و مکان هاي موجود در آن توجه داشته باشيد. همچنين با وجود دوربين هاي هندي کم کوچک و گوشي هاي موبايل با کيفيت ضبط تصوير HD شما مي‌توانيد ويديوهاي بسيار خوب و با کيفيتي توليد کنيد. اما آيا به توانايي خوانندگان وبلاگ تان براي مشاهده يک تصوير پرحجم (هرچند با کيفيت) توجه کرده ايد. بسياري از افراد ترجيح مي‌دهند به جاي اينکه ساعت‌ها منتظر لود شدن و تماشاي يک ويديوي با کيفيت بنشينند، آن را با کيفيت پايين تر ولي در مدت زمان کمتري ببينند. پس لطفاً به فکر سرعت اينترنت و پهناي باند خوانندگان هم باشيد.
 
نکته ديگر در خصوص مدت زمان ويديوها است که هم بر حجم آن و هم حوصله تماشاگر کاملاً تأثير گذار است. ممکن است در يک اردوي دوستانه يا جمع خانوادگي يا جشن، تمامي لحظات براي شما خاطره انگيز و دوست داشتي باشند. اما خواننده وبلاگ تان که مي‌خواهد اتفاق بامزه خيس شدن استادتان يا شيرين کاري پسرخاله کوچک تان را ببيند، هيچ علاقه‌اي ندارد که براي ديدن يک اتفاق ?? ثانيه اي، يک ويديوي ?? دقيقه‌اي را تحمل کند. يا براي تماشاي يک ديالوگ زيبا از فيلم جديد تارانتينو، هيچ‌گاه به تماشاي تمام آن سکانس در وبلاگ شما نخواهد نشست.
 
پس يادمان باشد که زمان و حجم در استفاده از ويديو بسيار مهم و حياتي هستند و حتي مي‌توانند باعث از دست رفتن خوانندگان يک وبلاگ شوند. شايد بتوان گفت اين ضرب‌المثل قديمي کاملاً مصداق دارد: کم گوي و گزيده گوي چون در. در انتخاب ويديو هم به حقوق مولفين و کپي رايت توجه داشته باشيد. نکته آخر هم اين است که بسياري از سرويس دهنده هاي رايگان ويديو در ايران فيلتر هستند. سرويسي را انتخاب کنيد که توسط خواننده‌ها قابل مشاهده باشد.
 
صدا: ممکن است بخواهيد يک وبلاگ صوتي به راه بياندازيد که پادکست نام دارد. در اين صورت به جاي نوشتن بيشتر ترجيح مي‌دهيد که براي شنوندگان خود صحبت کنيد. اينجا هم حجم حرف اول را مي‌زند. هر چه فايل صوتي کوچک‌تر باشد، خواننده وبلاگ راضي تر خواهد بود.
 
 
براي استفاده از يک آهنگ در وبلاگ تان يا راه اندازي پادکست، بايد ابتدا آن را بر روي يک سرور آپلود نماييد و يا اينکه سروري در اينترنت بيابيد که فايل مورد نظرتان بر روي آن موجود باشد. براي اين کار مي‌توانيد از برخي سايت‌هاي آپلود و اشتراک رايگان فايل استفاده کنيد. سايت Boomp? (http://boomp?.com) به شکل جالبي با استفاده از امکان آپلود و اشتراک برنامه Dropbox امکان آپلود و پخش فايل‌هاي mp? را براي شما فراهم مي آورد. البته مي‌توانيد از سايت‌هايي مانند www.fileden.com و http://imeem.com هم استفاده کنيد.
 
مرحله بعد استفاده از يک برنامه پخش کننده است. با استفاده از کدهاي جاوا اسکريپت و امکانات مرورگر خواننده وبلاگ، مي‌توان شکل‌هاي مختلف پخش کننده را در اختيار بازديد کننده قرار داد. فقط در انتخاب برنامه مناسب، به امکان کنترل کامل فايل صوتي در حال پخش توسط خواننده وبلاگ توجه داشته باشيد. براي انتخاب پخش کننده مناسب مي‌توانيد به اين راهنما مراجعه کنيد.
 
fanimani.rozblog.com/fanimani.rozblog.com/fanimani.rozblog.com/fanimani.rozblog.com/fanimani.rozblog.com/fanimani.rozblog.com/fanimani.rozblog.com/http://www.farhangnews.ir
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 86
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 245
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 385
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 651
  • بازدید ماه : 651
  • بازدید سال : 19,962
  • بازدید کلی : 4,765,481
  • کدهای اختصاصی
    pr checker