loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 481 شنبه 22 تیر 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

مردها را خوب بشناسيد

شناخت مردان, بي اعتمادي به همسر

مردان هميشه از انتظاراتي كه از زنان دارند سخن مي‌گويند و برخي از زنان هم مي‌گويند توقع و انتظار دو طرفه است و نبايد فقط زن از شوهر يا شوهر از زن توقع داشته باشد. برخي از انتظارات كه مردان از زنان دارند بجا و برخي كمي غير واقع بينانه است. همچنين برخي از اين توقعات تا حدودي وابسته به جنسيت مردانه و بعضي هم وابسته به فرهنگ است. از بين همه‌ توقعاتي كه تقريبا مردان همه‌ كشورها از زنان دارند برخي را كه به نظر خودم و از ديدگاه دانش روانشناسي‌، موجه‌تر و منطقي‌ترند انتخاب كرده‌ام تا در اين مطلب نظرتان را به آنها جلب كنم. به اين انتظارات توجه كنيد:

 

يادتان باشد، مردها هيچ‌وقت اشتباه نمي‌كنند !

با آن كه زنان گمان مي‌كنند درگوش كردن به حرفها و احساس ديگران مهارت دارند اما يکي از بزرگترين شکايت‌هاي مردها اين است که زنان شنونده خوبي برايشان نيستند. احتمالا زنان به دليل شناخت بيشتري كه روي همجنسان خود دارند گوش شنواتري نسبت به شكايات يا درد دل‌هاي زن‌ها دارند ولي در مورد مردان‌، هنوز لازم است نكاتي را در نظر بگيرند‌. بايد به گوش‌هايشان بگويند مانند يك طلبكار كه به در خانه‌ كسي مي‌رود تا پولش را بگيرد ، با مردان در ارتباط باشند. بنابراين در زمان گوش دادن به حرف‌هاي همسرتان به اين نكات دقت كنيد :

 

_ هنگاميکه مرد مشغول ابراز افکار و احساسات خود است صحبت‌هايش را قطع نکنيد

البته نشستن و حرف نزدن براي زن‌ها در اين مورد سخت است چون آن‌ها هم دوست دارند احساسات خود را نشان دهند ولي اينکار به دلايل زير مردها را ناراحت مي‌کند:

 

_ مردها بايد هنگام صحبت تمرکز کنند

خصوصا زماني که دارند از احساسشان حرف مي‌زنند. چون اينکار برايشان خيلي هم سخت است. قطع کردن صحبت مرد باعث مي‌شود تمرکزش از بين برود. مردها حين صحبت سکوت مي‌کنند تا احساسشان را نظم دهند.

 

اگر در اين ميان زن صحبت طولاني کند، مرد تمرکزش را از دست مي‌دهد. مردها هدف مدار هستند و در آن واحد مي‌توانند به يک موضوع توجه کرده و در مورد آن حرف بزنند. اما زنها دايره وار فکر مي‌کنند و در آن واحد مي‌توانند در مورد چند مساله حرف بزنند. اما اينکار مردها را گيج مي‌کند. مردها نياز دارند که احساس کنند، کارها را درست انجام مي‌دهند بنابراين وقتي شما صحبت‌شان را قطع مي‌کنيد گويي به آن‌ها گفته ايد : باز هم داري اشتباه مي‌کني! پس من تو را متوقف مي‌کنم.

راه حل اين است كه بدون آنکه صحبت مرد را قطع کنيد، فقط گوش دهيد و مطمئن باشيد که حرف‌هايش را تمام کرده. مثلا مي‌شود پرسيد: آيا مورد ديگري هم هست که بخواهي بگويي؟ بدين ترتيب تا آخر مطلب گوش شما همچنان طلبكار باقي مي‌ماند.

 

_ گوشتان را طلبكار كنيد!

هر زني لازم است هنگامي که همسرش مي‌خواهد با احساسات خود ارتباط برقرار کند‌، صبور باشد، عجله نكند و به او زمان لازم را براي اين كار بدهد. توجه داشته باشيد كه معمولا وقتي مساله‌ ناخوشايندي پيش مي‌آيد، احساسات انسان شش مرحله زير را (به ترتيب) در مقابل اين مساله طي مي‌کند :

 

1 - خشم

2 - سرزنش و انزجار

3 - رنجش، غم و ياس

4 - ترس، نگراني و ناامني

5 - تاسف، درک و پذيرش مسئوليت

6 - هدف، راه حل

7 - عشق، تحسين و بخشش

 

وقتي انسان از چيزي ناراحت مي‌شود

با اولين سطح يعني خشم و رنجش روبرو مي‌شود ولي به‌ تدريج اين مراحل را طي مي‌کند تا به پايين‌ترين نقطه برسد. درست مانند اين كه سوار آسانسور شده است. نكته مهم در اين جا اين است كه زنان بايد حواسشان باشد كه آسانسور مردان در اين مورد از زنها کندتر حركت مي‌كند. مردان اغلب مدت زيادي در هر کدام از اين لايه‌ها مي‌مانند و ابتدايي‌ترين لايه هم برايشان، خشمگين و معذب بودن است. اين توقف طولاني در هر کدام از اين سطوح زن‌ها را ناراحت مي‌کند.

 

اما اگر زني شناخت كافي روي مرد‌ها داشته باشد اين احساس ناراحتي را با صبوري تحمل مي‌كند تا همسرش هم بتواند عبور موفقي از بحران يا ناراحتي پيش آمده، داشته باشد. بنابراين اگر همسرتان به سختي در مورد احساسش صحبت مي‌کند به او بيشتر زمان بدهيد. چون اينکار براي او مثل صحبت کردن به زبان دوم است! اما بالاخره موفق خواهد شد. همچنين الگوي پيمودن طبقاتي احساسات را براي همسرتان توضيح دهيد. زن مي‌تواند با سوال‌هايي مثل: چه چيزي تو را ناراحت کرده؟ يا از چه نگران هستي؟ و... او را به لايه‌هاي بعدي احساس راهنمايي کند. اما اين كار طبيعتا بايد با صبر و استقامت كافي انجام شود.

 

مردها انتظار دارند زن‌ها بدانند كه هر مردي از اشتباه كردن متنفر است! و بعيد است اشتباه كند!

 

«از کسي آدرس را سوال کن» مرد اينطور برداشت مي‌کند که زن به او گفته «تو ناداني و نمي‌توانم به تو اعتماد کنم» يا مثلا اگر زن بگويد «عزيزم کمي آرامتر عمل کن» مرد اينطور مي‌شنود که «تو بلد نيستي چکار کني» !

 

اين برداشت‌ها باعث مي‌شود که زنها از مردها بترسند و سعي کنند دائم مراقب گفتارشان باشند تا سوء‌تعبير نشود.

 

روانشناسان مي‌گويند در مورد اينکه چرا مردها فکر مي‌کنند که بايد هميشه حق با آنها باشد بايد به کودکي آنها رجوع شود. اكثر مردها آموزش ديده‌اند که دنياي بيرون خود را کنترل کنند، چون متاسفانه از کودکي به آنها گفته شده ارزش آنها معادل موفقيت‌هايي است که به دست مي‌آورند. مثلا اغلب به پسر بچه‌ها گفته شده «چون باغچه را خوب بيل زدي و آشغال‌ها را جمع کرده‌اي اين پول مال تو».

 

به همين دليل، بسياري از مردها اعتماد به نفس و موفقيت‌هايشان را با هم يکسان مي‌گيرند. آنها فکر مي‌کنند خودشان بايد بدانند که کار درست کدام است بنابراين در اغلب موارد ، نصيحت‌هاي يك زن را به عنوان نشانه‌اي از بي اعتمادي او نسبت به خود مي‌بينند. براي حل اين موضوع به اين توصيه‌ها توجه كنيد:

 

از به کار بردن الفاظ و عباراتي که باعث احساس بي‌کفايتي در مرد مي‌شود خودداري کنيد. مثلا اگر راه را گم کرد نگوييد تو هميشه حواس‌پرتي و... بلکه مثلاً بگوييم اين خيابان‌ها گيج کننده هستند و اگه از کسي بپرسيم بهتر راه را پيدا مي‌کنيم. در واقع در مورد شخصيت و توانايي‌هاي يك مرد نظر ندهيم و تنها احساس خود را بيان کنيم. مثلا نگوييم تو به خاطر اين کار مرد بدي هستي فقط بگوييم که اين کار تو مرا ناراحت مي‌کند يا مي‌رنجم يا... ضمنا بايد حتما به او بگوييد که به او اعتماد داريد.

 

البته منظور اين نيست که هرگز به او بازخورد منفي ندهيد. اگر او با شما بدرفتاري کرده و شما را رنجانده، نبايد نگران اين باشيد که بازخورد شما را چگونه معنا مي‌کند بلکه بايد بطور سالمي ابراز وجود كنيد و شرايط و وضعيت خود را برايش توضيح دهيد.

 

اگر رفتاري حاكي از بي اعتمادي به او نشان داديد كه باعث ناراحتي همسرتان شد، حتما با او صحبت کنيد و نظرش را بخواهيد. برايش توضيح دهيد كه نمي‌خواهيد تقصيرها را به گردنش بياندازيد بلکه مي‌خواهيد با او همکاري کنيد. هر وقت امكانش را داريد همسرتان را تاييد کنيد و از قابليت‌هايش تعريف کنيد. حتي اگر براي کارهاي ساده روزمره مثل خريد کردن يا رفتن سر کار باشد. اما دروغ نگوييد و او را به خاطر قابليت‌هايي كه واقعا حائز آنهاست تاييد كنيد. براي موفقيت بيشتر در روابط همسرانه لازم است هر دو طرف همديگر را بهتر و بيشتر بشناسند و تفاوت‌ها و شباهت‌هايي را كه با همديگر دارند كشف كنند. وگرنه زندگي برايشان شيرين نخواهد بود.

منبع : دنياي سلامت

http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 145
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 384
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 2,141
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,407
  • بازدید ماه : 2,407
  • بازدید سال : 21,718
  • بازدید کلی : 4,767,237
  • کدهای اختصاصی
    pr checker