loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 650 جمعه 04 مرداد 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

لايه‌ برداري پوست، رمز داشتن پوستي نرم و شفاف

لايه‌ برداري پوست,محصولات لايه‌بردار

 

تصور مي‌کنيد که محصولات لايه‌بردار فقط دروغ‌هاي تبليغاتي هستند؟ متخصصين پوست مي‌گويند اين محصولات واقعاً براي داشتن پوستي سالم و درخشان کمکتان مي‌کنند. اگر مي‌خواهيد بدانيد چطور مي‌توانيد بهترين استفاده را از محصولات لايه‌بردار پوست داشته باشيد، با ما همراه باشيد.

 

طبقات بخش زيبايي داروخانه‌ها مملو از محصولاتي است که ادعا دارند پوست را لايه‌برداري مي‌کنند اما خانم‌هاي زيادي طريقه و زمان استفاده از آنها را نمي‌دانند يا اصلاً نمي‌دانند اين محصولات واقعاً با پوستشان چه مي‌کند.

 

اينطور به نظر مي‌رسد که اين محصولات رمز داشتن پوستي صاف و درخشان هستند؛ مخصوصاً با بالاتر رفتن سن.

 

به اين دليل لايه‌برداري پوست موثر است: سطح بيروني پوست (اپيدرم) لايه‌هايي است که از سلول‌هاي مرده تشکيل مي‌شود. بعد از حدود چهار هفته، اين سلول‌ها از زير اپيدرم به سطح آن منتقل مي‌شوند که از آنجا مي‌ريزند و پوستي جديد و شاداب‌تر از زير آن پديدار مي‌شود.

 

اما وقتي سنمان بالاتر مي‌رود، توانايي بدنمان براي انداختن سلول‌هاي مرده کندتر مي‌شود و اين باعث مي‌شود پوست تيره و کدر ديده شود. به همين دليل است که بچه‌ها پوستي به مراتب درخشان‌تر از بزرگسال‌ها دارند.

 

لايه‌برداري با برداشتن لايه بيروني پوست، روند پوست‌اندازي را سريع‌تر مي‌کند. اما انجام زياد از حد آن يا استفاده از محصلات نامناسب ممکن است موجب آسيب ديدن يا خشکي پوست شود. پس از کجا مي‌توانيد مطمئن باشيد پوستتان را اشتباهي لايه‌برداري نمي‌کنيد؟ در اين مقاله بايد و نبايدهاي آن را از زبان متخصصين پوست برايتان عنوان مي‌کنيم.

 

بدانيد لايه‌برداري براي پوستتان چه مي‌کند

لايه‌برداري ملايم چيزي بيشتر از صورتي شدن پوست و نرم شدن آن در بر دارد.

با گذشت زمان، لايه‌برداري منظم به طور قابل‌ملاحظه‌اي منافذ پوست را کاهش داده و سطح پوست را جوان‌تر و شاداب‌تر مي‌کند.

پديدار شدن سلول‌هاي تازه، بافت پوست را يکدست‌تر هم مي‌کند و منافذ را مي‌پوشاند. همچنين رنگدانه‌ها و خطوط روي پوست را کمرنگ‌تر مي‌کند زيرا پوست آفتاب‌خورده و تغييررنگ‌دانه را از بين مي‌برد.

 

لايه‌برداري پوست همچنين نفوذ يافتن ساير محصولات پوستي را نيز بهتر مي‌کند--محصولاتي که براي رطوبت‌بخشي يا از بين بردن چروک، جوش يا تغيير رنگ پوست استفاده مي‌شوند. همچنين باعث مي‌شود اتوبرنزها بهتر روي پوست نشسته و دوام طولاني‌تري داشته باشد.

 

تصور نکنيد همه لايه‌بردارها يکجور هستند!

لايه‌بردارها دو دسته هستند: لايه‌بردارهاي فيزيکي و شيميايي. براي تشخيص تفاوت آنها، يک سينک ظرفشويي پر از ظروف و قابلمه‌هاي کثيف را تجسم کنيد. هم اسکاچ و هم مايع ظرفشويي آنها را تميز مي‌کند اما به طرق مختلف. در لايه‌بردارهاي فيزيکي (که لايه‌بردارهاي مکانيکي هم ناميده مي‌شوند) براي برداشتن پوست مرده از مواد دانه‌دار استفاده مي‌کنند.

 

لايه‌بردارهاي شيميايي يا مايع، از يک اسيد ملايم براي حل کردن چسبي که سلول‌هاي مرده را به سطح پوست مي‌چسباند استفاده مي‌کند. اين اسيدها شامل اسيد بتا هيدروکسي (که ساليسيليک يکي از آنهاست) و اسيد آلفا هيدروکسي مثل گليکوليک و لاکتيک مي‌باشند.

 

کداميک براي شما بهتر است؟ به نوع پوست شما بستگي دارد.

اگر پوستي شديداً خشک، حساس يا مستعد جوش داريد، از لايه‌بردارهاي شيميايي استفاده کنيد زيرا لايه‌بردارهاي مکانيکي ممکن است موجب ملتهب شدن يا اذيت شدن پوستتان شوند.

 

اسيد ساليسيليک براي آنهايي که جوش مي‌زنند بسيار عالي است زيرا لايه سطحي پوست را از سلول‌هاي مرده پاک کرده و باکتري‌هايي که موجب پديد آمدن جوش مي‌شوند را از بين مي‌برد.

 

و نوع پوستتان هر چه که باشد، سعي کنيد لايه‌بردارهاي فيزيکي را همراه با دانه ميوه‌اي فقط روي بدنتان استفاده کنيد نه صورتتان. شايد چون فکر مي‌کنيد با مواد طبيعي درست شده‌اند سالم هستند اما ممکن است با لبه‌هاي تيز و خشني که دارند پوست‌هاي نازک را پاره کنند و موجب جوش يا ساير مشکلات پوستي شوند.

 

بايد بدانيد چه زمان نياز به لايه‌برداري داريد

همه انواع پوست‌ها مي‌توانند از يک لايه‌برداري خوب فايده ببرند.

معمولاً به همه افراد، صرفنظر از نوع پوست و ميزان حساس بودن پوستشان را جوش زدنشان، توصيه مي‌شود که براي جوان و درخشان کردن پوست خود از لايه‌برداري استفاده کنند.

 

اما اينکه چند وقت يکبار اين عمل انجام شود به نوع پوست شما بستگي دارد. اگر پوستي چرب داريد، حداقل هفته‌اي يکبار اينکار را انجام دهيد.

 

خانم‌هايي که پوستي خشک‌تر و حساس‌تر دارند فقط يک هفته تا دو هفته يکبار برايشان کافي است.

 

قسمت‌هايي از بدن مثل زانوها، آرنج‌ها، قوزک و کف پا را مي‌توان يک روز در ميان لايه‌برداري کرد. دليل آن اين است که پوست اين نواحي بدن ضخيم‌تر است و تحمل بيشتري دارد. علاوه بر اينکه سلول‌هاي مرده و خشک بيشتر در اين نواحي جمع مي‌شوند.

 

اما اگر دچار يک عفونت فعال، تاول تبخالي، آفتاب‌سوختگي، پوست شديداً خشک، قرمزي يا التهاب پوست هستيد، از لايه‌برداري اجتناب کنيد. اجازه بدهيد ابتدا پوستتان درمان شود زيرا لايه‌برداري وضعيت آن را وخيم‌تر مي‌کند.

 

 

بااينکه کمي لايه‌برداري تغيير شگرفي در صورتتان ايجاد خواهد کرد اما لايه‌برداري بيش از اندازه موجب تشديد آکنه و جوش و بيشتر شدن خشکي پوست مي‌شود.

 

دليل آن اين است که سلول‌هاي مرده سطح پوست رطوبت نگه داشته، بنابراين برداشتن مداوم اين لايه محافظ از مرطوب ماندن آن جلوگيري مي‌کند. اگر پوست بعد از لايه‌برداري خونريزي کرد يا احساس سوزش داشت يعني بيش از اندازه لايه‌برداري کرده‌ايد. اين نشانه آن است که لايه بيروني پوست را نيز کنده‌ايد.

 

يک مشکل متداول ديگر: استفاده از چندين محصول لايه‌برداري به طور همزمان. اين اشتباه به کرات انجام مي‌شود. چند بار شده است که صورتتان را با يک لايه‌بردار فيزيکي شسته‌ايد و بعد يک لايه‌بردار شيميايي روي آن زده‌ايد؟

 

بدانيد چطور لايه‌برداري کنيد

تقريباً همه قسمت‌هاي بدن قابل لايه‌برداري هستند اما نکاتي براي موثرتر انجام دادن آن وجود دارد.

 

براي لايه‌برداري صورت، از دستي سبک استفاده کرده و لايه‌بردار را حتماً روي پوست مرطوب بزنيد -- روي پوست خشک موجب سايش زياد مي‌شود.

 

لب‌هايتان را براي برداشتن پوسته‌هاي خشک و افزايش گردش خون، با استفاده از يک مسواک، ليف حمام يا لايه‌برداري که براي لب ساخته شده است لايه‌برداري کنيد.

 

بقيه بدنتان را سه بار در هفته قبل از اينکه زير دوش برويد برس خشک بکشيد. براي اين منظور از يک برس با موهاي طبيعي، ليف اسفنجي يا دستکش ليفي استفاده کنيد.

 

از پاهايتان شروع کنيد و حرکاتتان نرم، دايره‌اي و بر خلاف حرکت عقربه‌هاي ساعت باشد. بعد بالاتر به سمت ران‌هايتان و ميان‌تنه، سينه‌ و بازوها بالا بياييد.

 

تصور نکنيد که حتماً بايد از محصولات گران استفاده کنيد.

لايه‌بردارهاي فيزيکي و شيميايي در محدوده قسمت‌هاي مختلفي در بازار و داروخانه‌ها موجود است.

 

درواقع، ممکن است اصلاً همه مواد موردنياز براي ساختن يک لايه‌بردار خوب را خودتان در خانه داشته باشيد.

 

شورباي جو دو سر (oatmeal) يکي از بهترين مواد براي لايه‌برداري است زيرا به نرمي لايه بيروني پوست را برمي‌دارد. براي همه نوع پوست خوب است، حتي پوست‌هاي مستعد جوش و پوست‌هاي حساس.

 

در زير به دو روش براي ساخت لايه‌بردار اشاره مي‌کنيم:

لايه‌بردار جو دوسر و آلوئه‌ورا

• نصف فنجان جو دو سر خام

• يک چهارم فنجان عسل طبيعي

• يک قاشق چاي‌خوري روغن‌زيتون

• يک قاشق چاي‌خوري ژل آلوئه‌ورا

• ? قاشق چاي‌خوري آب

 

ابتدا همه مواد را در يک کاسه کوچک خوب مخلوط کنيد. سپس به آرامي در حرکت‌هاي دايره‌اي حدود يک دقيقه روي صورت و گردنتان بماليد. بعد با آب ولرم شير شسته و با يک ليف نرم و مرطوب روي آن بماليد.

در آخر کار با آب سرد بشوييد تا همه منافذ پوست بسته و خشک شود.

 

لايه‌بردار جو دوسر و نمک

• نصف فنجان نمک دريايي

• يک چهارم فنجان جو دو سر خام

• ? قاشق غذاخوري روغن بذرکتان

• ? قطره روغن گل شمعداني

 

ابتدا همه مواد را در يک کاسه کوچک خوب مخلوط کنيد. سپس به مدت چند دقيقه در حمام روي بدنتان ماساژ دهيد. در آخر با آب سرد دوش بگيريد و پوستتان را خشک کنيد.

 

بعد از لايه‌برداري از پوستتان مراقبت کنيد

به اين دليل که لايه‌برداري باعث مي‌شود محصولات پوستي ديگر بهتر به پوست نفوذ کند، مراقب لوسيون‌ها و کرم‌هايي که بعد از آن استفاده مي‌کنيد باشيد.

 

اگر بعد از لايه‌برداري پوستتان نسبت به آنها خيلي حساس شد، در روزهايي از اين محصولات استفاده کنيد که پوستتان را لايه‌برداري نکرده‌ايد.

 

اگر پوستتان خشک است، بلافاصله بعد از لايه‌برداري روي پوستتان نرم‌کننده بزنيد تا خوب جذب پوست شود.

 

اگر مي‌خواهيد بيرون برويد، بايد بدانيد که پوستي که تازه لايه‌برداري شده در برابر آفتاب حساس‌تر است زيرا با برداشتن لايه بيروني اپيدرم، احتمال تخريب ناشي از آفتاب و آفتاب‌سوختگي بيشتر مي‌شود.

 

حتماً از ضدآفتابي استفاده کنيد که دربرابر اشعه فرابنفش A و B محافظت کند.

منبع:مردمان

http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 148
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 364
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 1,133
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,399
  • بازدید ماه : 1,399
  • بازدید سال : 20,710
  • بازدید کلی : 4,766,229
  • کدهای اختصاصی
    pr checker