loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 653 شنبه 22 تیر 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

مبارزه با بي حوصلگي

بي حوصلگي, غلبه بر بي حوصلگي

 

بي حوصلگي هنگامي روي مي دهد که ما ديگر به اطرافيان، اشياي پيرامون خود وفعاليت هاي روزمره خود علاقه مند نبوده و از آنها لذت نمي بريم. بي حوصلگي در واقع فقدان تنوع و انگيزش در زندگيست.

 

يکي از خصوصيات انسان تنوع طلبي و نياز به تغيير مداوم در شکل و نوع محرکات بيروني است. سازگاري حسي سبب مي شود ما از فعاليت هاي تکراري به ستوه آييم. سازگاري حسي يعني: کاهش حساسيت حواس زماني که در معرض مداوم يک عامل محرک ثابت و تغيير ناپذير قرار مي گيرند. مثلا پس از خريد يک تلفن همراه نو شوق و ذوق فراواني داريم اما پس از گذشتيکي دو ماه همان تلفن همراه برايمان تکراري و ملال آور مي شود.

 

همين عامل در روابط زن و مرد نيز مصداق دارد. اما بايد آگاه بود که تنوع طلبي يک ويژگي ذاتي انسان ها بوده و مي بايست در برخي موارد آن را تحت کنترل درآورد و برايش محدوديت قائل شد. حتي اگر مردي همسر زيبايي هم داشته باشد ممکن است خداي ناکرده به زنان ديگر مخفيانه نگاه کند حتي اگر آن زنان زيبا و زشت باشند. چرا که نزد آن مرد زيبايي همسرش ديگر تکراري و عادي گشته و به عبارتي به چهره وي عادت کرده است. اما همين مرد بايد مطلع باشدکه اين دور باطل هيچ گاه به کمال خشنودي منتهي نمي گردد.

 

بنابراين بايد براي برخي امور در تنوع طلبي محدوديت قائل شويم و گرنه مجبور خواهيم شد هميشه بي حوصله و دلزده باقي بمانيم و طعم رضايت رانچشيم. يکي از نکات بسيار مهم در روابط اين است که زن و مرد هر آنچه که دارند را يک باره رو نکنند. يعني تمام مهارت ها، خصوصيات اخلاقي و شخصيتي،آرزوها، اسرار، برنامه هاي آينده، هدف هاي بلند مدت و کوتاه مدت و غيره. چون زماني که مثلا دختري از تمام راز و رمز، مهارت ها و شيرين کاري هاي يک پسر آگاه شود ديگر چيزي باقي نمي ماند که حس کنجکاوي دختر را نسبت به آن پسر برانگيزد و رابطه از هيجان و تب وتاب مي افتد.

 

براي غلبه بر بي حوصلگي در زندگي از اين راهکارها سود بريد:

1- قبل از هر چيز با توجه به توانايي‌ها و استعدادهاي خويش هدفي معقول و قابل دسترسي و مطابق با شرايط و امکانات موجود براي خود ترسيم کنيد.

 

2 - به منظور رسيدن به هدف مورد نظر از يک برنامه مدون و جدول زمان بندي شده‌اي استفاده کنيد و خود را مقيد به انجام آن کنيد.

 

3 - اگر افکار منفي و احساس ضعف و خودکم بيني باعث کم حوصلگي شما شده است، با به خاطر آوردن توانايي‌ها و استعدادها و موفقيت‌هاي گذشته خويش و توجه به نقاط قوت زندگي، ياس و نا اميدي نسبت به آينده را به اميدواري و خوشبيني نسبت به آينده تبديل کنيد.

 

4 - ياد خدا و توجه و توکل به ذات مقدس لايزال الهي و طلب کمک و ياري از او نقش موثري در ايجاد آرامش و اميد به آينده دارد، بنابراين ياد و توجه و توکل به خداوند را در انجام کارها فراموش نکنيد.

 

5 - بايد علل و عوامل ضعف اراده خويش را بشناسيد. توجّه کنيد ضعف اراده غالبا در عدم اعتماد به بينش و تفکر، عدم شناخت خويش، با ارزش تلقى نکردن خود، عدم امنيت روانى، عدم تدبير عقلانى در تشخيص امور و تميز دادن امور از هم، شکست‏هاى گذشته و عوامل باز دارنده رشد و قوت نفس مانند محروميت، سرزنش و رنج‏هاى مستمر ريشه دارد. زدودن هر يک از اين عوامل در پرتو سرمايه گزارى و برنامه ريزى ممکن است.

 

6 - بايد باور کنيد مانند ديگر انسان ‏ها از توانمندى ‏هاى بسيار برخورداريد. فراموش نکنيد نقاط قوت انسان از نقاط ضعفش بيش‏تر است. تصميم خوب در پرتو تکيه بر قوت ‏ها، جبران ضعف‏ ها و احساس توانمندى شکل مى ‏گيرد.

 

7 - بکوشيد براى هر رفتارى انگيزه‏اى قوى داشته باشيد و به ويژه از آثار مثبت تصميم‏ گيرى ‏ها و رفتارهاى خاص خويش به طور کامل آگاه شويد.

 

8 - در موقعيتى که به سرزنش و متهم شدن به ناتوانى و ناپختگى مى ‏انجامد، قرار نگيريد. براى تصميم‏گيرى ‏ها و اقدامات خويش امنيت روانى فراهم آوريد تا بتوانيد به آرامى در برابر ديگران يا همراه آنان ابراز وجود کنيد و برجستگى فکرى و فعاليت به جا را از طريق تصميم آشکار سازيد.

 

9 - در برابر اراده پولادين انسان همه سختى ‏ها آسان مى ‏شود. به استقبال کارهاى به ظاهر دشوار برويد و به خود تلقين کنيد مى ‏توانيد در اين امور درست تصميم بگيريد و افتخار موفقيت در انجام آن‏ها را به دست آوريد.

 

10 - از خواب زياد، پرخورى و ديگر اسباب تنبلى و سستى اراده بپرهيزيد.

 

11 - ترديد در تصميم‏ گيرى و تاخير در عمل سبب از دست رفتن منافع معنوى و مادى فراوان مى ‏شود و زيان‏هاى بسيار را به ارمغان مى‌آورد.

 

12 - تصميمات به جا و پر ارزش گذشته‏ خود را به ياد ‌آوريد و توجه کنيد که چون گذشته براى انجام دادن کارهاى مهم آمادگى داريد.

 

?3- سعي کنيد هر از چند گاهي در زندگي خود تغييراتي هر چند جزئي ايجاد کنيد.

 

14- بي کاري و فقدان فعاليت يک عامل مهم در ايجاد بي حوصلگي ست. دست به کارشويد با نشستن و به نقطه اي خيره شدن چيزي عوض نمي شود. برخيزيد و به کاري مشغول شويد.

 

15- حس پوچي و اين باور که زندگي، شغل و فعاليت هاي شما بي معني است مي تواند شما را تا مرز افسردگي پيش برد. شما نبايد زندگي خود را يک دايره بي پايان و هدف بدانيد. اين وظيفه خود شماست که به زندگي خود معنا بخشيد.

 

16- هر روز يک چيز جديد ياد بگيريد و به علم خود بيفزاييد.

 

17- تکراري نباشيد.

منبع:سلامت نيوز

http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 257
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 387
  • آی پی دیروز : 67
  • بازدید امروز : 1,966
  • باردید دیروز : 73
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 4,635
  • بازدید ماه : 4,635
  • بازدید سال : 23,946
  • بازدید کلی : 4,769,465
  • کدهای اختصاصی
    pr checker