loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 881 شنبه 19 مرداد 1392 نظرات (0)

safapatogh.ir/

اثر شادي هاي خياباني بر اعصاب ايراني ها

اخبار،سرگرمي,آشپزي,مد,روانشناسي,اينترنت

شادي هاي خياباني ,اثر شادي هاي خياباني

همه ما مي خواهيم شادمان باشيم، ولي چگونه؟ افراد هميشه خوشحال نيستند. بعضي روزها خوشحال و در روزهاي ديگر غمگين هستند. زندگي فراز و فرود دارد و همه اين احساسات براي بشر لازم است و باعث رشد انسان مي شود.

- قبل از ورود به بحث شادي هاي خياباني بايد ببينيم شادي چيست؟
شادي و شادماني بُعد هيجان و عاطفي سلامت روان است. به عبارت ديگر سلامت روان بدون شادي ميسر نمي شود. اين شادي چيست و چگونه به دست مي آيد از جمله سوالات کليدي براي انسان و جامعه است. فلاسفه و متفکران ديني شادماني را به خوب زندگي کردن ربط مي دهند.

در مورد اين که زندگي خوب چيست ديدگاه ها متفاوت است و معيارهاي افراد براي زندگي خوب گوناگون. روان شناسان به خصوص روان شناسان مثبت گرا در اين مورد حرف هاي زياديدارند. داشتن احساسات مثبت و تقويت آن را در نظر دارند. همه ما مي خواهيم شادمان باشيم، ولي چگونه؟ افراد هميشه خوشحال نيستند. بعضي روزها خوشحال و در روزهاي ديگر غمگين هستند. زندگي فراز و فرود دارد و همه اين احساسات براي بشر لازم است و باعث رشد انسان مي شود.

اثرات شادي هاي خياباني بر روح و روان
نشان دادن احساسات مثبت و شادماني به صورت هاي مختلف صورت مي گيرد يا اين کار به صورت خود انگيخته و ناگهاني و بدون برنامه صورت مي گيرد و يا در چارچوب برنامه هاي از پيش تعيين شده تجلي مي يابد. مطمئنا در فرهنگ هر جامعه اي جايگاهي براي شادماني وجود دارد و فرهنگ ها پتانسيل لازم براي بروز شادماني را در فرد دارد. فرهنگ ما خصوصا در اين مورد غني است و خوشبختانه ضعفي وجود ندارد و روش هاي بروز هيجان به شکل انفرادي و گروهي صورت مي گيرد.

وقايع خوشايند، شادماني به همراه دارد و در سطح محلي و ملي منجر به شادماني هاي خياباني مي شود. مگر مي توان شاد بود و کاري انجام نداد؟ بنابراين شادماني هاي خياباني شکلي از شادماني به صورت دسته جمعي است. که به صورت خود انگيخته و يا برنامه ريزي صورت مي گيرد. معمولا در ايران براي مسابقات فوتبال و اخيرا براي انتخابات و برنده شدن يک کانديدا مردم شادي خود را در خيابان ها نشان دادند.

اين شادماني ها چه اثراتي در روح و روان مردم مي گذارد؟
- هر نوع شادي موجبات افزايش سلامت روان را فراهم مي آورد. زيرا شادي از مولفه هاي سلامت روان در بعد احساسي است. به همين دليل مردم سعي دارند براي کسب شادي به لوازم و اسباب مختلف متوسل شوند. به دنبال پول هستند تا شاد شوند. پول خرج مي کنند تا شاد شوند. پول خود را مي بخشند تا شاد شوند. مطمئنا پول شادي به ارمغان نمي آورد و آن را با پول نمي توان خريد. ضمنا مردم را نمي توان مجبور به شاد بودن کرد. شادماني پديده اي حاضر و آسان براي تجربه کردن نيست.
شادماني بر موفقيت افراد اثر دارد و البته شادماني را مي توان آموخت.

چگوه مي توان شادي خياباني خلق کرد؟
- چرا مي خواهيم شادي خياباني خلق کنيم؟ برخي کشورها به مناسبت هاي مختلف کارتاوال، فستيوال و برنامه هاي خياباني را تدارک مي بينند و برگزار مي کنند تا مردم را شاد نمايند. شادي خياباني يک نوع پارتي خياباني است. خيابان ها مسدود مي شود، عبور و مرور وسايل نقليه متوقف مي شود و مردم به راحتي در خيابان ها گرد هم جمع مي شوند و حرکت مي کنند. در انگلستان به مناسبت هاي مختلف به خصوص جشن هاي سلطنتي مراسم خياباني برگزار مي شود و ميليون ها نفر در آن شرکت مي کنند و يکي از پرجاذبه ترين وقايع است.

آيا شادي هاي خياباني عوارض خاصي هم دارند؟ اين عوارض کدامند؟
- مطمئنا اگر برنامه ريزي و به ابعاد مختلف آن توجه نشود، ممکن است عواقبي به دنبال داشته باشد. جمع شدن افراد ممکن است به ديگران و به اموال دولتي صدمه بزند، خيابان ها کثيف شود، پيش بيني تمهيدات کار مي تواند در موفقيت آن کمک کند.

اگر ملتي شادي جمعي خياباني نداشته باشد، چه مي شود؟
- دولت ها معمولا اهميت اين موضوع را مي دانستندو براي شادمان کردن مردم برنامه دارند و بودجه در نظر مي گيرند. آنها مي خواهند کودکان، افراد، خانواده، مدرسه، محله و جامعه شاد داشته باشند. بالا بردن ميزان شادي مردم موجبات غرور اين ملت ها را فراهم مي آورد و دولت هايي مانند دولت ژاپن براي اين کار بودجه دارند.

آيا شادي خياباني مي تواند محلي باشد؟
- مطمئنا مي تواند محلي و منطقه اي باشد. به عبارت ديگر افراد يک محله مي توانند برنامه اي براي بروز شادماني داشته باشندکه در اين مورد شهرداري ها نقش مهمي ايفا مي کنند. اگر افراد يا يک محله و جامعه اي شادمان باشد، چاره اي جز نشان دادن شادماني از طريق بروز آن به صورت دسته جمعي در مکان هاي عمومي ندارد. درک اين موضوع توسط مسوولان بسيار مهم است.

چگونه مي توان شاد بود؟
- شادي دلايل مختلفي دارد. عوامل دروني و بيروني در ايجاد آن موثرند. کسب مال (تا حدودي)، بخشيدن مال، کمک به ديگران، مراقبت از خود، ورزرش کردن، يادگيري و هدف داشتن موجبات شادي افراد را فراهم مي کنند.

مطمئنا هر فرد و جامعه اي کمابيش شادي را تجربه مي کند. شايد بايد گفت که وظيفه اوليه دولت ها اين است که جلوي شادماني را نگيرند، نگران آن نباشند و ايمان داشته باشند که يک ملت زماني ملت تلقي مي شود که شادي ها و غم هاي مشترک داشته باشد و بتوانند به صورت جمعي در چنين مواقعي احساسات خود را بروز دهند.

فرهنگ ما پتانسيل شاد بودن را دارد. اين طور نيست که شادي را نظام خلق کند. دنياي غرب با وجود اين همه پيشرفت تکنولوژي و ثروتمند شدن لزوما شادتر نيست. دولت ها اقداماتي را انجام مي دهندن که در شناخت و بروز شادي به مردم کمک کنند. در دنيا کلوپ هايي براي شادماني درست شده است. سمينارهايي برگزار مي شود، روز 20 مارس آخرين روز اسفند ماه روز جهاني شادماني نام گرفته است، لذا نظام ها مي بايست حساسيت بيشتري به اين موضوع داشته باشند. دولت ايران نيز هر چه زودتر بايد گام هايي براي به رسميت شناختن شادي هاي خياباني بردارد و با برگزاري نشست ها و همايش ها با نيازهاي مردم آشنا شود و تسهيلاتي در نحوه بروز آن به وجود آورد.

برخي نظام ها و دولت هاي شادماني مردم را اندازه گيري مي کنند و بر اين اساس جايگاه خود را در دنيا مشخص مي کنند و گاه به آن مي بالند. آنها کشورهايي هستند که برنامه هاي جامعي براي افزايش شادماني، رضايت از زندگي و سلامت روان دارند. دولت ها متوجه شده اند که در کنار هر نوع برنامه ريزي اقتصادي، فرهنگي و آموزشي به شادماني مردم نيز توجه و برنامه ريزي کنند. بر اين اساس جمهوري اسلامي ايران نيز با توجه به مباني عقيدتي و فرهنگي بايد به اين امر بها دهد و توجه کند.

آيا در جامعه ما شادي خياباني داريم؟
- بله،جمعيتي که به دنبال ماشين عروس بوق مي زنند و در مسير خود در محلي بساط شادماني برگزار مي کنند، از جمله انواع شادي هاي خياباني است. طرفداران يک تيم فوتبال پس از پيروزي تيم خود به شادي و پايکوبي در خيابان ها مي پردازند. اخيرا در انتخابات رياست جمهوري شادي خياباني به صورت ميليوني و گسترده بروز يافت. طرفداران يک کانديدا در اقصي نقاط کشور به جشن و سرور پرداختند. شيوه بروز احساسات مثبت ايرانيان نيز جالب و قابل تامل است.

حرکت در خيابان ها با ماشين هاي شخصي در حالي که چراغ هاي آن روشن نگاه داشته شده و بوق مي زنند ترافيکي ايجاد مي کنند که در آن گاه پياده شده و به رقص و پايکوبي مي پردازند.
منبع:سلامت نيوز

http://www.beytoote.com

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 136
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 367
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 1,273
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,539
  • بازدید ماه : 1,539
  • بازدید سال : 20,850
  • بازدید کلی : 4,766,369
  • کدهای اختصاصی
    pr checker