loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 552 شنبه 22 تیر 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

ترس هاي رايج والدين و راه هاي مقابله با آنها

ترس هاي رايج والدين,ترس ها و نگراني ها بين والدين

پيرو مطالعه اي که روي 2400 پدر و مادر صورت گرفت، مشخص شده است برخي از ترس ها و نگراني ها بين والدين مشترک است و باعث مي شود تا شب ها راحت نخوابند. اين ترس ها شامل آينده فرزندان و مسال امنيتي آنها است. بيشتر افراد از مسايلي مي ترسند که نمي توانند آنها را کنترل کنند.

 

برخي از والدين از اينکه فرزندان آنها مثلا هنگامي که داخل اتومبيل هستند توسط غريبه ها ربوده شوند، مي ترسند. شايد در رسانه ها در مورد خطراتي که کودکان را تهديد مي کنند، صحبت شود اما بيشتر آنها هشدار دهنده هستند و تقريبا هيچ کدام بار آموزشي و اطلاعاتي ندارند. اما ما در اين مطلب راهکارهايي به شما نشان مي دهيم تا راحت تر با اين ترس ها کنار بياييد و تا حد امکان آنها را از ميان ببريد.

 

1. مطالبات زياد

ترس: مي ترسم فرزند من آموزش هاي لازم براي پرورش استعدادها و هوش دروني خود را دريافت نکند.

 

در آزمايش انجام شده، اين نگراني بسياري از والدين بود که نکند فرزندشان آموزش لازم را دريافت نکند. بسياري از کارخانه ها نيز با تکيه بر اين ترس اسباب بازي، کتاب يا وسايلي طراحي و عرضه مي کنند که کودک در همان دوران نوزادي آموزش هاي ابتدايي را ببيند.

 

واقعيت: واقعيت اين است که ما در زمانه اي زندگي مي کنيم که شرايط اقتصادي بد شده است، درآمدها کم و هزينه ها بسيار بالا هستند. برخي از والدين از اين مي ترسند که نتوانند به راحتي اين شرايط را تحمل کنند و به همين دليل بسيار تلاش مي کنند تا آينده اي متفاوت براي فرزندان خود رقم بزنند. اين نشان مي دهد تا چه اندازه والدين نگران فرزندان خود هستند و سعي مي کنند همه امکانات لازم براي آينده بهتر فرزند خود را مهيا کنند. اما زياد پول خرج کردن هميشه هم خوب نيست.

 

راهکار مقابله با اين ترس: لازم نيست همه وسايل آموزشي و کمک آموزشي موجود در بازار را براي فرزند خود تهيه کنيد. لازم نيست همه ساعت هاي زندگي او پر از سرگرمي هاي گران قيمت باشد. بايد بدانيد در بحث آموزش کودکان، «کم» هميشه نتيجه بهتري دارد.

 

تجربه و مطالعات علمي ثابت کرده اند، بهترين کار اين است که کم براي کودک خريد کنيد. شايد بتوان گفت کودکان اين زمانه سالانه حدود 70 اسباب بازي جديد خريداري مي کنند. اين باعث مي شود تا کودک خلاقيت خود را از دست بدهد. براي داشتن نتيجه بهتر بايد اسباب بازي هاي ساده، ابتدايي، اسباب بازي هايي که باعث رشد خيالپردازي کودکان مي شود و همچنين وسايل مبتکرانه براي کودک خود بخريد.

 

والدين تصور مي کنند اگر همه امکانات لازم را در اختيار کودک خود قرار دهند لطف بزرگي در حق او انجام مي دهند اما واقعيت اين است که به روحيه کودک خود لطمه مي زنند زيرا کودک توان نااميدي و نداشتن مطالبات خود را نخواهد داشت. اين تصور غلطي است که والدين فکر مي کنند بدون امکانات زياد و اضافي، کودک آنها از پيشرفت وا مي ماند و به کودکان ديگر نمي رسد.

 

اگر به جاي خريد وسايل زياد سعي کنيد تا خلاقيت، خيالپردازي، مستقل بودن و مهارت هاي زندگي را به کودک بياموزيد، آينده روشن تر و موفق تري براي او رقم خواهيد زد.

 

2. خطر غريبه ها

ترس: مي ترسم کسي به فرزندم آسيب برساند.

 

اين ترس بسياري از والدين است. حفاظت از کودکان يکي از ابتدايي ترين اصول بچه داري است. شايد با خواندن خبرهاي حوادث اين ترس شدت بيشتر هم پيدا کند.

 

واقعيت: مرکز مطالعات بدرفتاري هاي کودکان نشان مي دهد هر يک از صد کودک از بدرفتاري يا ناديده انگاشته شدن رنج مي برند. البته با گذشت زمان اين بدرفتاري ها در حال کاهش هستند و آمار سواستفاده از کودکان نسبت به سال هاي گذشته بسيار کمتر شده است. شايد بتوان دليل آن را تا حدي کشف داروهاي جديد براي برطرف کردن افسردگي و مشکلات دوران کودکي دانست. درمان بيماري هاي فکري و سلامت رواني افراد باعث شده اند تا جامعه به سمت پرورش بهتر کودکان پيش برود.

 

راهکار مقابله با اين ترس: يکي از امن ترين روش ها براي حفظ امنيت کودک اين است که تا حد امکان مراقب او باشيد. سعي کنيد هميشه نزديک او باشيد و رابطه دوستانه اي با فرزند خود برقرار کنيد. اين باعث مي شود تا کودک در مقابل اتفاق هايي که برايش رخ مي دهند احساس راحتي بيشتري داشته باشد.

 

اين هم بسيار مهم است بدانيد سواستفاده هاي فيزيکي از کودکان اصولا در خانواده صورت مي گيرد نه از طريق غريبه ها. از ديگر روش هاي حفظ امنيت کودک، دادن ابزار و امکانات لازم به آنها براي حفاظت از خود است.

 

با روش هايي که مناسب سن کودک است به او در مورد بدنش و تماس هاي درست و غيرمناسب آموزش و آگاهي هاي لازم را بدهيد. در ضمن، به او ياد بدهيد هنگام مواجهه با خطر يا شرايط نامناسب، از شما يا والدين ديگر کمک بگيرد.

 

3. تصادفات و جراحات

ترس: هميشه مي ترسم که فرزندم در تصادف مثل تصادف اتومبيل آسيب ببيند.

 

واقعيت: اين ترس بيشتر والدين است و نمي شود آن را از بين برد. خيلي از والدين از خطر تصادف با اتومبيل يا موتور سيکلت هراس دارند و همين وسايل نيز دليل مرگ بسياري از کودکان بوده اند. اما خبر خوشحال کننده اين است که مي توان با اين ترس مقابله کرد.

 

راهکار مقابله با اين ترس: بسياري از تصادفات را مي توان پيشگيري کرد: صندلي ماشين، کمربند ايمني و کلاه ايمني موتور سيکلت مواردي هستند که با استفاده از آنها مي توان تا حد زيادي جلوي تصادفات را گرفت. وسايل امنيتي متعددي در بازار وجود دارند که با تهيه آنها مي توانيد تا حدي امنيت فرزند خود را تامين کنيد. به طور مثال، کلاه ايمني هنگام دوچرخه سواري.

 

محافظت از سر در تصادفات بسيار مهم و الزامي است زيرا شايد بتوان مشکلات ديگر را با دارو درمان کرد اما ضربه هاي مغزي به راحتي درمان نمي شود. بنابراين، بايد از سنين پايين به کودک خود آموزش دهيد هنگام دوچرخه سواري، اسکوتر، اسکيت و .. کلاه ايمني بر سر بگذارند تا به عادت هميشگي آنها تبديل شود.

 

4. زورگويي

ترس: مي ترسم کودکم نتواند در اجتماع با ديگران ارتباط برقرار کند يا مورد آزار و اذيت واقع شود.

 

واقعيت: زورگويي در مدارس بسيار رايج است. البته در ايران اين مساله بسيار کمرنگ تر از مدارس آمريکا است اما وجود دارد و والدين بايد مراقب زورگويي کودکان ديگر بر عليه فرزند خود باشند. مورد زورگويي ديگران قرار گرفتن عواقب بد و طولاني مدت همچون عدم اعتماد به نفس، افسردگي، کم شدن فعاليت هاي مدرسه اي يا حتي خودکشي به دنبال دارند.

 

زورگويي همچون ويروس مي ماند. بدترين زورگويي هم زماني است که کودکان بر عليه يکديگر اعمال مي کنند. در مدارس بايد کلاس هاي آموزشي براي کودکان برپا شود تا يکديگر را مورد آزار و اذيت قرار ندهند. اين برنامه ها مي توانند به مرور باعث کاهش آسيب هايي باشند که کودکان به يکديگر مي رسانند.

 

راهکار مقابله با اين ترس: کارشناسان مي گويند کودکاني که در خانه خشونت را تجربه مي کنند بيشتر به آزار ديگران تمايل دارند. به همين دليل، بسيار مهم است در خانه با کودکان خود با ملايمت رفتار کنيد و به ديگران نيز اجازه خشونت ندهيد.

 

از همان سنين پايين به کودک آموزش دهيد تا نام يا چهره افراد ديگر را مورد تمسخر قرار ندهد. اگر کودک شما خودش زورگو است و با خشونت با ديگران رفتار مي کند حتما به او ياد بدهيد اين کارها درست نيست و بايد رفتار مناسب تري داشته باشد.

 

به فرزند خود آموزش دهيد چگونه با ديگران رفتار کند و چگونه در مقابل خشونت و زورگويي ديگران بايستد.

 

5. مشکلات وزني

ترس: مي ترسم فرزندم دچار مشکلات وزني همچون چاقي مفرط يا بي اشتهايي بشود.

 

واقعيت: هر دو سر مشکلات وزني – کمبود وزن شديد يا اضافه وزن مفرط – مشکلات جدي براي کودکان به شمار مي روند. در عصر حاضر نيز هر دو اين مشکلات در حال زياد شدن هستند.

 

راهکار مقابله با اين ترس: خوبي اين بيماري ها اين است که درمان دارند. دکتر، مربي باشگاه، معلم مدرسه يا پرستار کودک به اندازه شما نمي دانند فرزند شما چه مي خورد و زمان غذاي خود را به چه نحوي سپري مي کند.

 

براي کمک به اشتهاي زياد کودک خود بايد به او غذاهاي سالم و به مقدار کم بدهيد و مجبورش کنيد تا ورزش کند. والدين خود الگوي اصلي کودکان در زندگي هستند. به همين دليل، خودتان بايد رژيم خود را رعايت و ورزش کنيد تا کودک از شما بياموزد. به طور مثال، پياده روي، کوهنوردي يا شطرنج بازي کنيد.

 

تا حد امکان بايد غذاهاي ناسالم و به اصطلاح هله هوله را از رژيم غذايي خانواده حذف کنيد تا کودک به خوردن سبزيجات و غذاهاي سالم عادت کند.

 

علاوه بر اينها مي توانيد از همان سنين پايين به کودک خود در مورد ارزش غذايي خوراکي هاي سالم، ورزش و سلامت توضيح و آموزش دهيد. به کودک بياموزيد که مشکل شما لاغري يا چاقي بيش از حد او نيست بلکه سلامت بدن اوست که برايتان مهم است.

منبع:برترين ها

http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 87
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 237
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 364
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 630
  • بازدید ماه : 630
  • بازدید سال : 19,941
  • بازدید کلی : 4,765,460
  • کدهای اختصاصی
    pr checker