loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 592 شنبه 22 تیر 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

تربيت جنسي نوجوانان از چه سني؟

تربيت جنسي,تربيت جنسي نوجوانان

 

کارشناسان ديني و متخصصان علوم رفتاري بر اين باورند که آشنايي فرزندان با مسائل ديني و پاسخ به پرسش‌هاي جنسي آنها وظيفه اصلي پدر و مادر است که بايد به اين وظيفه عمل کنند.

 

کبري ايمان‌نژاد، کارشناس امور تربيتي با اشاره به اين‌که دادن اطلاعات و آموزش صحيح درخصوص موضوعات سلامت جنسي براي جوان و نوجوان امري ضروري است، مي‌گويد: آموزش جنسي با تربيت جنسي متفاوت است. تربيت جنسي از دوران کودکي آغاز مي‌شود، اما آموزش جنسي بايد از آغاز پيدايش علائم دوران بلوغ شروع و ادامه‌دار شود.

 

اين آموزش شامل آگاهي از نشانه‌هاي بلوغ، آشنايي با بيماري‌هاي مقاربتي همچون ايدز (آگاهي به نوع انتقال و درمان‌پذير نبودن آن)، آشنايي با وسايل پيشگيري از بيماري‌هاي مقاربتي همچون غلاف پوششي (کاندوم)، خطرات همجنس‌گرايي، پيامدهاي دوستي‌هاي دوران نوجواني و روابط نامشروع، سوءمصرف مواد مخدر و... است که به تناسب سن نوجوان همراه با رعايت ارزش‌هاي ديني و اخلاقي بايد توسط والدين و مشاوران مدارس صورت گيرد.

 

اين روانشناس با اشاره به تعريف سازمان جهاني بهداشت، رده سني ده تا 19 سال را دوره نوجواني مي‌داند و مي‌افزايد: دوران بلوغ دگرگوني‌هاي مهم جسمي و روحي اش را به اين دوره مربوط مي‌داند. بهترين سن براي شروع آموزش مسائل جنسي به دختر نوجوان از سنين نه و ده سالگي و در پسر نوجوان از دوازده سالگي است. والدين قبل از شروع علائم بلوغ بايد فرزندشان را تا حدودي با نشانه‌هاي آن آشنا سازند چرا که طبق آمار به دست آمده 11 درصد پسرها و 36 درصد دخترها با شروع علائم بلوغ دچار سردرگمي و گم گشتگي هويت شده و احتمال خودکشي در آنها بالاست.

 

متاسفانه ارتباط نداشتن صحيح والدين با فرزندان و عکس‌العمل‌هاي نادرست آنها موجب شده است که فرزندان براي يافتن پاسخ پرسشها و مشکلات جنسي خود کانال‌هاي ماهواره‌اي، فيلم‌ها، مجلات مبتذل و غيراخلاقي، برخي سايت‌ها و بخصوص دوستان ناباب را که خطر شيوع ايدز و ديگر بيماري‌هاي ناشي از رفتارهاي پر خطر را افزايش مي‌دهد، منبع اطلاعاتي خود قرار دهند که اين موضوع مي‌تواند جوان و شريک آينده زندگي‌اش را در معرض بيماريي‌هاي مقاربتي قرار داده و حتي به مشکلات رواني مربوط به رفتارهاي ناهنجار جنسي دچار کند. در واقع باورهاي غلط درخصوص موضوعات جنسي از دوران کودکي و نوجواني شکل مي‌گيرد و بر عملکرد جنسي در دوران بزرگسالي تاثير مي‌گذارد.

 

ايمان‌نژاد با اشاره به آمار به دست آورده از منابع معتبر، دستيابي نوجوانان به اطلاعات جنسي از طريق دوستان را 44درصد، کتب مختلف 20درصد، والدين 13درصد، مربيان آموزشي 11درصد و رسانه‌هاي تصويري را 9 درصد بيان مي‌کند که نقش اطلاع‌رساني والدين کمرنگ به نظر مي‌رسد. وي ادامه مي‌دهد: متاسفانه دانش‌آموزاني در مقاطع دبستان هستند که با ترس و وحشت، خود را قرباني سوءاستفاده‌هاي جنسي از سوي غيرهمجنسان معرفي مي‌کنند و از پيامدهاي زيانبار تکرار روابط نادرست و نامشروع جنسي مي‌پرسند و اين‌که چگونه اين موضوع را با خانواده خود در ميان بگذارند. در واقع اينها فرزندان همان خانواده‌هايي هستند که به‌دليل شرم و حياي نابه‌جا پرسش و کنجکاوي جنسي فرزندشان را بي پاسخ گذاشته و يافتن جواب را به خود آنها واگذار کرده‌اند. حالا اين خانواده‌ها فرزندان قرباني شده‌اي دارند که خود از آن بي‌اطلاع هستند! فرزنداني با روحيه‌اي بيمار و آينده‌اي نامعلوم.

 

بسياري از والدين گمان مي‌کنند که آموزش مسائل جنسي را مي‌توان در گفت‌وگويي کوتاه و در يک مرحله خلاصه و بازگو کرد. اما بايد بدانيد ارائه آگاهي‌هاي جنسي به فرزندان بايد آرام آرام و از دوران کودکي و به تناسب سن فرزند در اختيارش قرار گيرد. ايمان نژاد در اين رابطه مي‌گويد: وقتي نوجواني در مورد اين مسائل از والدين خود پرسشي دارد ، والدين همجنس بايد بدون نگراني و خجالت با ظرافت به گفته‌هاي نوجوان گوش داده و نه آن را انکار کنند و نه به آن دامن زنند، بلکه پاسخي منطقي دهند. لازم است بدانيد شرم و حياي نابجاي والدين در حين پاسخ به سوالات جنسي نوجوان موجب خجالت فرزند و مانع ادامه پرسش و پاسخ مي‌شود.

 

نوجوان در دوران بلوغ از نظر شناختي توانمند مي‌شود و گاهي برخي از نوجوانان تازه بالغ شده با ديدن برخي فيلم‌ها يا پوشش نامناسب تحريک شده و خيالپردازي مي‌کنند. در اين مواقع والدين بايد صادقانه با نوجوان صحبت کرده و به او بگويند اگر مشکل يا احساسي در تو ايجاد شده براي هر انساني در اين سن اتفاق مي‌افتد و اگر سوالاتي درباره بلوغ جنسي يا جسمي‌اش داشت به تناسب سن برايش تشريح کنند و اين را بدانند وقتي فرزند پرسشي دارد، آمادگي شنيدن پاسخي صحيح دارد و نبايد در اين مورد طفره رفت. البته نوع پاسخ نبايد کنجکاوي نوجوان را تحريک کرده و او را به مرحله تجربه بکشاند.

 

به گفته رفتارشناسان بهترين روش براي کنترل دگرگوني‌هاي رواني و جسمي نوجوان در دروان بلوغ سرمايه‌گذاري ورزشي، تحصيلي و شرکت در فعاليت‌هاي گروهي و ارائه آزادي‌هاي مجاز درچارچوب خانواده است. گاهي والدين ترجيح مي‌دهند مسائل جنسي را در زمان ازدواج فرزندشان مطرح کنند، اما به گفته ايمان‌نژاد اگر در سن مناسب نوجوان را به مسائل جنسي آگاه نسازيم، احتمال بروز مشکلات رفتاري و اختلالات جنسي افزايش يافته و در آينده مشکلات زناشويي و در نهايت طلاق و متارکه رخ خواهد داد و اگر زودتر از موعد فرزندمان را در جريان اين نوع مسائل قرار دهيم، زمينه بروز بلوغ زودرس جنسي او را فراهم کرده‌ايم. اما به گفته اين روانشناس اگر فرزندمان خجالتي بود و پدر و مادر توان برقراري ارتباطي صميمانه با او را نداشتند بهتر است از يک روانشناس کمک بگيريم.

منبع:چهار ديواري

 

http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 139
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 357
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 1,078
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,344
  • بازدید ماه : 1,344
  • بازدید سال : 20,655
  • بازدید کلی : 4,766,174
  • کدهای اختصاصی
    pr checker