loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 547 شنبه 22 تیر 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

فرزندان خود را لاي پر قو بزرگ نکنيد!

تحقير کردن کودکان, تربيت فرزندان

 

پنهان کردن واقعيت‌ها از کودکان نه تنها به سلامت روحي و رواني آنها کمک نمي‌کند بلکه در آينده آنها را دچار مشکلات روحي جدي مي‌کند.

 

سال جديد بهتري براي فرزندانمان بسازيم.

عادات سالم در افراد از سنين ابتدايي زندگي شکل مي‌گيرند، در سال جديد به فرزندانتان کمک کنيد زندگي بهتري داشته باشند.

 

الگوي خوبي باشيد تا فرزندانتان بياموزند از خشونت دوري کنند

کتک زدن، سرزنش کردن و تحقير کردن به کودکان مي‌آموزد که مي‌توانند با ديگران چنين رفتارهايي داشته باشند و اين‌گونه، مشکلات را حل کنند. هرگز براي تربيت فرزندانتان از تنبيه بدني استفاده نکنيد.

 

از ابتدا زماني که فرزندتان تازه متولد شده با لحن آرام با او صحبت کنيد حتي زماني که از دستش عصباني مي‌شويد هرگز سر او داد نکشيد. اين کار دو اشکال عمده دارد: اول اين‌که داد زدن شما برايش عادي مي‌شود و در آينده براي تربيت او دچار مشکل مي‌شويد. دوم اين‌که مي‌آموزد براي رسيدن به اهدافش بايد فرياد بکشد و با ديگران دعوا کند. ترديد نکنيد روش‌هاي تربيتي که در آنها با کودکتان آرام و بدون خشونت برخورد مي‌کنيد تاثير بهتري دارند.

 

فرزندتان را در فضايي بدون مواد مخدر پرورش دهيد

امروزه همه در فضايي زندگي مي‌کنيم پر از آلودگي‌ها و مواد مضر براي سلامتي. هواي شهرها آلوده‌اند، در اطرافمان انواع و اقسام امواج مضر براي سلامتي وجود دارد و متاسفانه نمي‌توانيم خودمان را از مضرات اين آلودگي‌ها حفظ کنيم.

در اين ميان استعمال دخانيات خطرات احتمالي براي سلامتي را چند برابر مي‌کنند. براي حفظ سلامت فرزندانتان هرگز در حضور آنها سيگار نکشيد.

 

حتما هر روز براي فرزندانتان کتاب بخوانيد

از زماني که فرزندتان شش‌ماهه شد براي او کتاب بخوانيد. اين کار از اوايل زندگي اهميت مطالعه را به او مي‌آموزد و برايش به يکي از بهترين عادات تبديل مي‌شود. فرزندتان از شما مي‌آموزد که مطالعه کند، با اين کار آينده بهتري برايش رقم مي‌زنيد.

 

مراقب آن‌چه کودکتان مي‌بيند و مي‌شنود باشيد

بسياري از والدين زماني که از دست فرزندشان خسته مي‌شوند او را مقابل تلويزيون مي‌نشانند تا حداقل چند دقيقه‌اي آرامش بگيرند. اگر شما هم از اين روش استفاده مي‌کنيد به آن‌چه که فرزندتان مي‌بيند دقت کنيد شايد فرزندتان بسيار کوچک باشد اما آن‌چه مي‌بيند و مي‌شنود از همين زمان روي او تاثير مي‌گذارد. بهتر است خودتان تصميم بگيريد چه زماني مسايل مختلف را به او بياموزيد.

 

به او عشق بدهيد

به گونه‌اي رفتار کنيد که فرزندتان همواره مطمئن باشد والدينش او را تحت هر شرايطي عاشقانه دوست دارند و هميشه براي آنها مهم است. حس ارزشمندي و اعتمادبه‌نفس از ماه‌ها و سال‌هاي آغازين زندگي در فرد ايجاد مي‌شود. زماني‌که فرزندتان با شما صحبت مي‌کند به او ارزش بدهيد و به صحبت‌هايش با دقت گوش دهيد، برايش وقت بگذاريد. به او ثابت کنيد تحت‌حمايت شما است اما مراقب باشيد به گونه‌اي رفتار نکنيد که بيش از حد به شما وابسته شود. در هر سن در حد توانايي‌هايش به او مسووليت دهيد و به ميزان لازم او را حمايت کنيد. با کودکتان همراهي کنيد، با او بخنديد، با او خوشحالي کنيد و زماني که ناراحت است با او ناراحت شويد. به او بفهمانيد درکش مي‌کنيد تا به‌خاطر نياز به يک همدم واقعي سراغ افراد ناشايست نرود. مسلما مشکلاتي که فرزند خردسال شما را ناراحت و آزرده مي‌کنند براي شما چندان اهميتي ندارند و به نظرتان کوچک و حتي خنده‌دار مي‌آيند اما اين مشکلات براي او بسيار بزرگ هستند.

 

طبيعي است که والدين براي فرزند عزيزتر از جانشان بهترين‌ها را بخواهند اما به ياد داشته باشيد شايد شما بتوانيد هرچه را فرزندتان مي‌خواهد برايش فراهم کنيد اما زماني که او بزرگ شده و وارد اجتماع مي‌شود شرايط برايش تغيير مي‌کند. همکلاسي‌ها، معلمان، همکاران و ديگر افرادي که فرزندتان پس از ورود به اجتماع با آنها در ارتباط است دليلي نمي‌بينند که مانند شما براي او ازخودگذشتگي کرده و همه‌چيز را برايش فراهم کنند چون آنها هم عزيزدردانه والدين خودشان هستند و بهترين‌ها را براي خودشان مي‌خواهند نه براي فرزند شما.

 

به او بياموزيد انتقادها را بپذيرد

والدين امروزي متاسفانه به‌ندرت به فرزندانشان مي‌آموزند که طبيعي است اشتباه کنند و ممکن است مورد انتقاد قرار گيرند. به فرزندتان کمک کنيد بياموزد در برابر انتقادها واکنش بدي نشان ندهند و آنها را بپذيرند. به فرزندتان بياموزيد گاهي اوقات انتقاد به آنها کمک مي‌کند به فردي موفق‌تر و بهتر تبديل شوند و اگر انتقاد نادرست و نابجا بود مي‌‌توانند با رعايت ادب و احترام دلايل خود را ارايه دهند.

 

بيش از حد به فرزندتان کمک نکنيد

به فرزندتان اجازه دهيد کارهايش را خودش انجام دهد. يکي از بزرگ‌ترين اشتباهات والدين که آينده فرزندان را تباه مي‌کند از آغاز ورود به مدرسه شروع مي‌شود.

کودکان مدارس ابتدايي تکاليف زيادي دارند تا مهارت‌هاي لازم در نوشتن و خواندن را بياموزند والدين در مواجه شدن با چنين شرايطي معمولا تکاليف فرزندانشان را انجام مي‌دهد چون تصور مي‌کنند آنها بسيار کوچک هستند و از انجام دادن اين تکاليف خسته مي‌شوند.

 

اين کار اشتباه بزرگي است، تمام کودکان هم‌سن و سال فرزند شما هم اين تکاليف را انجام مي‌دهند کمک‌هاي نابجاي شما توانايي‌هاي ضروري براي موفقيت در زندگي را از آنها مي‌گيرد چون نمي‌توانند مهارت‌هاي لازم براي داشتن يک زندگي موفق را کسب کنند. در آينده حتي زماني که بزرگ و بالغ شدند نيز اعتمادبه‌نفس لازم براي انجام امور مختلف را نخواهند داشت و آن زمان است که شما را به خاطر محبت‌هاي امروز شما سرزنش خواهند کرد.

 

کودکتان را با واقعيت‌ها آشنا کنيد

پنهان کردن واقعيت‌ها از کودکان نه تنها به سلامت روحي و رواني آنها کمک نمي‌کند بلکه در آينده آنها را دچار مشکلات روحي جدي مي‌کند. با توجه به سن و سال کودکتان و با درنظر گرفتن فهم و درک او از مسايل زندگي به فرزندتان بياموزيد که هر کسي در زندگي مشکلاتي دارد و زندگي سراسر خوشبختي و راحتي نيست.

 

مسلما کودکان در سنين کم نمي‌توانند بسياري از مشکلات را درک کنند اما اين‌که آنها را به‌طور کامل از دنياي واقعي دور نگه‌ داريد نيز به‌هيچ‌وجه صحيح نيست. به کودکتان بياموزيد هر کسي در زندگي مشکلاتي دارد و آنها همه طبيعي هستند و با مواجه شدن با مشکلات نبايد نااميد شد بلکه بايد بيشتر تلاش کرد تا مشکلات را با موفقيت پشت سر گذاشت.

منبع: گروه سلامت پرداد

http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 148
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 364
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 1,152
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,418
  • بازدید ماه : 1,418
  • بازدید سال : 20,729
  • بازدید کلی : 4,766,248
  • کدهای اختصاصی
    pr checker