loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 489 شنبه 22 تیر 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

طوفان جنسي را شوخي نگيريد

طوفان جنسي,نيازهاي جنسي,آغاز حيات جنسي

 

وجود نيازهاي جنسي در انسان، مانند نيازهاي ابتدايي نظير گرسنگي يا تشنگي مسئله اي طبيعي به شمار مي رود . اما اين نياز در دوران بلوغ از قدرتمندترين جنبه هاي حياتي محسوب مي گردد.

 

در ميان دورانهاي مختلف حيات انسان، دوره بلوغ و آغاز حيات جنسي از مهم ترين و بحراني ترين ايام زندگاني به شمار مي رود . در همين دوران است که دگرگوني هاي بسياري در توانايي هاي جسمي به وقوع مي پيوندد و به همراه خويش بينشها و گرايشهاي نوجوان را متحول مي سازد .

 

با نظر به اهميت اين دوران، روان شناسان در يکصد ساله اخير به تحقيقات دامنه داري دست زده اند و هر کدام از زاويه اي خاص به بازگشايي و تشريح اين دوره پرداخته اند.

 

جالب است بدانيم قرن بيستم در کنار تمامي القاب و اسامي خويش، مانند: عصر فضا، اتم و عصر ارتباطات به «عصر شناسايي علمي نوجوانان » نيز ملقب شده است و اين مطلب نشانگر پيچيدگي اين دوران خاص مي باشد . از اين رو، برخورد سطحي با اين مقوله جز باز خوردها و واکنشهاي منفي به بار نخواهد آورد . از همين جا مي توان سنگيني رسالت مبلغان و مربيان را درک نمود; چرا که آنان مي توانند با شناسايي اين مرحله حياتي و ظريف، نقشهاي مثبت تري در پرورش مخاطبان جوان و نوجوان خويش ايفا نمايند .

 

در اين راستا، نوشتار حاضر سعي خواهد نمود، ضمن رعايت چکيده گويي و با تاکيد بر حيات جنسي در دوران بلوغ، نکاتي را يادآوري نمايد . بديهي است کاوش بيشتر در اين عرصه و شناخت همه جانبه دوران نوجواني، نيازمند تلاش خوانندگان محترم و پيگيري مباحث ارائه شده در منابع اصلي مي باشد .

 

آستانه حيات جنسي

آستانه زماني حيات جنسي در کشورها و مناطق مختلف جهان متفاوت است و به عوامل اجتماعي، اقتصادي، جغرافيايي قومي و توارث بستگي دارد . البته، بايد توجه داشت که در مورد سن بلوغ بين کارشناسان اختلاف نظر است، اما بيشتر آنان بر اين عقيده اند که شروع بلوغ در دختران 9 - 16 سال و در پسرها 10 - 17 سالگي است . اما آنچه مورد توافق همگي است، بلوغ زودرس دختران نسبت به پسران است .

 

وجود نيازهاي جنسي در انسان، مانند نيازهاي ابتدايي نظير گرسنگي يا تشنگي مسئله اي طبيعي به شمار مي رود . اما اين نياز در دوران بلوغ از قدرتمندترين جنبه هاي حياتي محسوب مي گردد که ديگر جنبه هاي عاطفي، عقلاني و اجتماعي را تحت تاثير قرار داده، در پاره اي از موارد براي ارضاء خويش قوانين را زير پا مي گذارد . از همين جا است که مفهوم «انحرافات جنسي » پديد مي آيد و بر همه روشهاي کسب لذت جنسي که مورد قبول قوانين ديني و اجتماعي نباشد، اطلاق مي گردد . لذا از مسائل مهمي که بايد مورد توجه والدين، مربيان و به طور کلي فعالان در عرصه نوجواني قرار گيرد، چگونگي برخورد با مسائل جنسي نوجوانان و ظرائف رفتارهاي تربيتي در اين وادي مي باشد.

 

رازداري، همدلي، عدم اقرارگيري، پرهيز از برچسب زدن، حمل بر صحت و تعميم ندادن يک جنبه منفي به ديگر جنبه هاي شخصيت نوجوان يا جوان، از راهکارهاي تربيتي است که مي تواند در به سامان کردن رفتارهاي نابهنجار در نوجوانان م?ثر باشد و موجب افزايش اعتماد آنها گردد .

 

از سوي ديگر، در دنياي امروز که وسائل ارتباط جمعي، زندگيهاي هسته اي و بسته، نظامهاي تربيتي رسمي، رهاوردهاي فرهنگي بيگانه و شبه بيگانه، ريسمان ارتباط بين انسانها به ويژه فرزندان، والدين و ارزشهاي ديني - اجتماعي را روز به روز سست تر مي نمايد، رسالت والدين بيش از هر زمان ديگر پررنگ تر مي شود. لذا به نظر مي رسد كه براي اموزش جنسي به فرزندان نبايد منتظر فرارسيدن دوران بلوغ و بروز طوفان جنسي بود بلكه بايد سعي نمود مراحل اموزش جنسي به كودكان بسيار آهسته و پيوسته طي شود.

 

لذا مسئوليت آموزش مسائل جنسي به کودکان از مهم‌ترين موارد تربيتي است که گرچه برعهده والدين و اولياء مدرسه (به‌ويژه مربيان مسائل شرعي و تربيتي) گذاشته شده، اغلب به فراموشي سپرده مي‌شود يا ارائه اطلاعات به جوانان به‌گونه‌اي است که تمام نيازهاي آنها را دربرنگرفته و گاه باعث سردرگمي آنها مي‌شود.

 

در پژوهش‌ها مشخص شده که آموزش مسائل جنسي با در نظر گرفتن 3 مورد زير بايد انجام شود:

1) آموختن و ادراک حقيقت‌ها و عواقب ناشي از فعاليت‌هاي جنسي (به‌ويژه در نوجوانان)

 

2) ارائه چهارچوبي از ارزش‌هاي مذهبي ـ اجتماعي و خانوادگي در مورد ارتباط فعاليت‌هاي جنسي به نوجوانان

 

3) آموختن اين نکته به نوجوان که کجا و در کدام موقعيت‌ها بايد احساسات و هيجان‌هاي خود را بروز دهد. در مورد طرح اين مسائل با بچه‌ها نيز مي‌توان گفت که مناسب‌ترين زمان براي آموزش مسائل جنسي، زماني است که خود او س?الي مطرح مي‌سازد. در اين هنگام، حس کنجکاوي او برانگيخته شده و بايد از آن استفاده شود يا به تجربه مشخص شده است کودکاني که در روستا زندگي کرده و شاهد فعاليت‌هاي جنسي حيوانات و توليدمثل آنها بوده‌اند، س?ال‌هاي کمتري در اين مورد از والدين خود مي‌پرسند.

 

طرح مسائل در مورد بلوغ و نشانه‌هاي آن پيش از بلوغ نيز فرصت خوبي براي حل مشکلات آموزشي کودکان و نوجوانان خواهد بود. در غير اين‌صورت او ناچار به گرفتن اطلاعات غلط از محيط و گروه‌هاي همسال خود خواهد شد كه مسلما اين امر گاه مي تواند زمينه ساز بروز برخي انحرافات جنسي در فرزندان گردد.

 

در همه حال، اين نکته بايد مورد توجه والدين و مربيان باشد که افشاي حقايق پيش از موعد، موجب بي‌نظمي‌هائي در رابطه با حيات فرزندان خواهد شد و بيداري بي‌موقع سبب پيشروي جنسي است.

منابع:سايت نونهال، سايت بهداشت روان همراه با تغييرات و اضافات/تبيان

http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 138
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 384
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 2,204
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,470
  • بازدید ماه : 2,470
  • بازدید سال : 21,781
  • بازدید کلی : 4,767,300
  • کدهای اختصاصی
    pr checker