loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 510 شنبه 22 تیر 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

تست زناشويي: اهل جنگ هستيد يا صلح؟

تست زناشويي: اهل جنگ هستيد يا صلح؟

پيش از ازدواج دختر و پسر بايد بيشتر همديگر را بشناسند. ما مي‌خواهيم صرفا در مورد شناخت ابعاد شخصيت و اينکه بررسي چه خصوصيتي براي‌ابتداي آشنايي واجب است، صحبت کنيم. آزمون روانشناسي زير مي‌تواند کمک زيادي به شما بکند.

 

همه ما قبول داريم كه در دوره آشنايي پيش از ازدواج دختر و پسر بايد بيشتر همديگر را بشناسند اما آيا شناخت طرف مورد نظر، يعني فقط شناخت «رنگ مورد علاقه» و «ماه تولد» و «نوع بستني دلخواه» و «نوع غذاي مورد علاقه»؟ آيا به اين هم فکر مي‌کنيم که طرفمان تندخو است يا نرم و منعطف؟ سنگدل است يا بسيار حساس؟ خودخواه است يا فداکار؟ راستش را بخواهيد خيلي‌ها در مورد مقوله شناخت، سطحي فکر مي‌کنند؛ به همين دليل است که ما مي‌خواهيم صرفا در مورد شناخت ابعاد شخصيت و اينکه بررسي چه خصوصيتي براي‌ابتداي آشنايي واجب است، صحبت کنيم. آزمون روانشناسي اين شماره مي‌تواند کمک زيادي به شما بکند.

پيش از ازدواج ,آزمون روانشناسي

 

اين امتحان نشان مي‌دهد شخصيت شما سازش‌پذير هست يا نه؟

سازگار يا ناسازگار؟

توافق‌پذيري يا سازگاري، از تمايلات بين فردي و شخصيتي است. يك فرد توافق‌پذير اساسا نوع دوست است، او نسبت به ديگران همدردي مي‌كند و مشتاق است كه كمك كند و باور دارد كه ديگران نيز متقابلا كمك‌كننده هستند. در مقابل، فرد غير سازگار، ستيزه‌جو، خودمدار و شكاك نسبت به ديگران بوده و بيشتر رقابت‌جو است تا همكاري‌كننده. ابعاد توافق‌پذيري شامل اعتماد، سادگي و رك‌گويي، نوع دوستي، همراهي،‌ تواضع و فروتني و توانايي درك ديگران است. روابط زناشويي از جمله روابطي است كه در آن توجه به اين بعد حائز اهميت است زيرا بيش از ساير ابعاد در نوع و كيفيت روابط زوجي تاثيرگذار است؛ به گونه‌اي كه در مجموع از نتايج مطالعات مختلف چنين استنباط مي‌شود كه تقويت بعد توافق‌پذيري در افراد متاهل سبب كاهش هيجانات منفي، افزايش رضايت از رابطه و بهبود كيفيت روابط بين فردي آنها مي‌شود.

 

اين يا آن؟

ديده‌ايد بعضي‌ها با هر جمعي مي‌توانند کنار بيايند ولي بعضي‌ها در هر گروهي بايد ساز خودشان را بزنند؟ اين ويژگي شخصيتي در ازدواج خيلي مهم است. به هر حال دو نفري که ازدواج مي‌کنند، يک خانواده يعني يک گروه را تشکيل مي‌دهند. چيزي که اسمش در خانواده «گذشت» است تا حدودي از همين توافق‌پذيري سرچشمه مي‌گيرد و در مقابل، چيزي که اسمش «لجاجت» است از همان عدم توافق‌پذيري. قبول کنيد که حتي اگر لجاجت هميشگي يک نفر و گذشت هميشگي فرد مقابل باعث ادامه زندگي شود، اين زندگي را نمي‌شود زندگي عقلاني و منطقي و مناسب دانست. واقعا بهتر نيست که در لجاجت يا گذشت آدم‌ها شبيه هم باشند؟ ضمن اينکه يادتان باشد بيشتر مردم در حد وسط اين ويژگي‌ها هستند؛ يعني چيزي بين گذشت و لجاجت.

 

سازگارها اين خوبي‌ها را دارند

توافق‌پذيري شامل ويژگي‌هاي زير است:

قابل اعتماد بودن؛ کساني که توافق‌پذيري بالاتري دارند، بيشتر قابل اعتماد هستند. در دوران نامزدي شناخت اين ويژگي خيلي مهم است. اول بايد قابليت اعتماد خودتان را بسنجيد و بعد ببينيد که آيا طرف مقابلتان هم به همان اندازه قابل اعتماد است يا نه. يادتان باشد که فقط از يک رفتار نمي‌شود به اين خصيصه پي برد؛ ويژگي‌هاي شخصيتي، خودشان را درموقعيت‌هاي گوناگون و زمان‌هاي متفاوت نشان مي‌دهند.

درســتکاري؛ آدم‌هــاي توافق پذيرترآدم هاي درستکارتري هم هستند. آنها لجاجتي با جمع ندارند که شيله پيله‌اي در کارشان باشد.

نوع دوستي؛ آدم هاي توافق‌پذير، نوع‌دوست‌ترند. آنها ممکن است يکدفعه نيمي از پولشان را به يک گدا بدهند يا با وجود وقت کم، يک نابينا را از اين طرف به آن طرف خيابان ببرند. اين ويژگي هم جزئي از توافق‌پذيري است. درواقع آنها خواستار ياري رساندن به ديگران هستند، نه دشمني با آنها.

پذيرش؛ آدم‌هاي توافق‌پذير بيشتر از ديگران حرف‌هاي شما را مي‌پذيرند. آنها ترجيح مي‌دهند که با حرف شما موافق باشند تا اينکه جنگ و جدال راه بيندازند. شما حتما بايد ببينيد که با نامزدتان در اين ويژگي چقدر مشترکيد.

تواضع؛ آدم‌هاي توافق‌پذير، متواضع‌تر از ديگران هستند. آنها نيازي نمي‌بينند که در يک جمع مغرور باشند. آنها هميشه فروتن هستند. يادتان باشد که يک آدم مغرور نمي‌تواند با يک آدم فروتن زندگي کند.

خوشبيني؛ آدم‌هاي توافق‌پذير خوشفکرتر از ديگران هستند. آنها معمولا سويه مثبت اتفاقات را مي‌بينند، نه سويه منفي را. ضمن اينکه آنها چون خودشان با جمع موافقند، حس مي‌کنند که ديگران هم همين نظر مثبت را دارند. به همين دليل معمولا کمتر به ديگران شک مي‌کنند يا به ديگران بدبين هستند.

 

بايد شكل هم باشيد

روانشناسان معتقدند زوج‌هايي که شخصيت‌شان به هم شبيه‌تر باشد ازدواج پايدارتري دارند اما اين شباهت شخصيتي يعني چه؟ اصلا شخصيت يعني چه؟ آيا رفتارهايي که دختر و پسر در دوران نامزدي‌شان دارند، نشانه ويژگي شخصيتي‌شان است؟ آيا اين رفتارها فقط يک ويترين اجتماعي است؟ بايد گفت كه «شخصيت، يکسري از ويژگي‌هاي آدمي است که در طول زمان پايدار مي‌ماند». وقتي مي‌گوييم فلاني شخصيت مهرباني دارد منظورمان اين است که او در بيشتر زمان‌ها و تقريبا هميشه مهربان است. براي اينکه بدانيم آيا به همسرمان شباهت داريم يا نه، اول بايد خودمان را بشناسيم، در مورد شخصيت خودمان منظم و البته منصفانه فکر کنيم و بعد در مورد ديگران و ازجمله همسرمان قضاوت کنيم. شناختن خود، پايه همه تغييرات مثبت زندگي است.

 

امتحان سازگاري

در اينجا آزموني براي شناختن سازگارپذيري خودتان و خواستگارتان در اختيار شما مي‌گذاريم. با اين تست مي‌توانيد ميزان توافق‌پذيري خود و همسرتان را بسنجيد. به سوالات زير پاسخ بدهيد

پيش از ازدواج ,آزمون روانشناسي

1. سعي مي‌کنم با ديگران خوش‌رفتار و مودب باشم.

2. اغلب با ساير اعضاي خانواده بگو مگو دارم.

3. بعضي از مردم من را آدم خودخواهي مي‌دانند.

4 بيشتر ترجيح مي‌دهم با ديگران همکاري کنم تا رقابت.

5. معمولا من در مورد مقاصد ديگران بدگمان و عيب‌جو هستم.

6. من عقيده دارم که بيشتر مردم اگر به آنها اجازه داده شود، مي‌خواهند از آدم امتياز به دست آورند.

7. بيشتر مردماني که مي‌شناسم مرا دوست دارند.

8. بعضي از افراد فکر مي‌کنند من آدم سرد و حسابگري هستم.

9. من در رفتار و نظر خود آدم سخت و بي‌انعطافي هستم.

10. اغلب سعي مي‌کنم با فکر و با ملاحظه باشم.

11. اگر اشخاصي را دوست نداشته باشم اين موضوع را از آنها پنهان نمي‌کنم.

12. اگر نياز باشد من حاضرم از افراد ديگر براي رسيدن به مقاصد خودم استفاده کنم.

 

كليد آزمون

پاسخ‌ها بايد به صورت زير باشد:

کاملا موافق/ موافق/بي‌تفاوت/ مخالف/ کاملا مخالف

 

گزينه‌اي که بيشترين شباهت را به شما دارد انتخاب کرده و با توجه به کليد پرسش‌ها آنها را نمره‌گذاري کنيد.

 

سوال 1: کاملا موافق 5 نمره، موافق 4 نمره، بي‌تفاوت 3‌نمره، مخالف 2 نمره و کاملا مخالف يك نمره

سوال 2: کاملا موافق يك نمره، موافق 2 نمره، بي‌تفاوت 3‌نمره، مخالف 4 نمره و کاملا مخالف 5 نمره

سوال 3: کاملا موافق يك نمره، موافق 2 نمره، بي‌تفاوت 3‌نمره، مخالف 4 نمره و کاملا مخالف 5 نمره

سوال 4: کاملا موافق 5 نمره، موافق 4 نمره، بي‌تفاوت 3‌نمره، مخالف 2 نمره و کاملا مخالف يك نمره

سوال 5: کاملا موافق يك نمره، موافق 2 نمره، بي‌تفاوت 3‌نمره، مخالف 4 نمره و کاملا مخالف 5 نمره

سوال 6: کاملا موافق يك نمره، موافق 2 نمره، بي‌تفاوت 3‌نمره، مخالف 4 نمره و کاملا مخالف 5 نمره

سوال 7: کاملا موافق 5 نمره، موافق 4 نمره، بي‌تفاوت 3‌نمره، مخالف 2 نمره و کاملا مخالف يك نمره

سوال 8: کاملا موافق يك نمره، موافق 2 نمره، بي‌تفاوت 3‌نمره، مخالف 4 نمره و کاملا مخالف 5 نمره

سوال 9: کاملا موافق يك نمره، موافق 2 نمره، بي‌تفاوت 3‌نمره، مخالف 4 نمره و کاملا مخالف 5 نمره

سوال 10: کاملا موافق 5 نمره، موافق 4 نمره، بي‌تفاوت 3‌نمره، مخالف 2 نمره و کاملا مخالف يك نمره

سوال 11: کاملا موافق يك نمره، موافق 2 نمره، بي‌تفاوت 3‌نمره، مخالف 4 نمره و کاملا مخالف 5 نمره

سوال 12: کاملا موافق يك نمره، موافق 2 نمره، بي‌تفاوت 3‌نمره، مخالف 4 نمره و کاملا مخالف 5 نمره

 

نكته مهم

اين آزمون را يک بار براي خودتان و يک بار براي خواستگارتان انجام دهيد تا ببينيد از لحاظ سازگاري چقدر به هم شبيه هستيد.

 

نمره سازگاري شما

پس از جمع زدن نمرات‌تان، مي‌توانيد تا حدودي پي به ميزان سازش‌پذير بودن خود و خواستگارتان ببريد.

 

اگر نمره شما بين 12 تا 24 شود يعني کسي هستيد که خيلي ديگران برايتان مهم نيستند. براي همين، گروه‌هاي دوستان، گروه‌هاي کاري و خانواده خيلي از شما خوششان نمي‌آيد. کلا شما براي زندگي سازگارانه در جمع آفريده نشده‌ايد.

اگر نمره شما بين 24 تا 48 شود يعني شما در بعضي از موارد ترجيح مي‌دهيد ديگران را هم در نظر بگيريد و در بعضي موارد نه، كه احتمالا به موقعيت بستگي دارد. ممکن است در محل کار آدم سازگاري باشيد اما در خانه نه.

اگر نمره شما بين 48 تا 60 شود يعني شما آدم مردم‌داري هستيد؛ آدمي که ديگران برايتان خيلي مهم هستند. جمع از بودن در کنار شما خيلي لذت مي‌برد. چون شما هم هواي جمع را داريد و به آنها توجه مي‌کنيد.

منبع:مجله ايده آل

safapatogh.ir/http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 28
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 48
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 57
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 323
  • بازدید ماه : 323
  • بازدید سال : 19,634
  • بازدید کلی : 4,765,153
  • کدهای اختصاصی
    pr checker