loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 822 چهارشنبه 19 تیر 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

اسراري از يک تسبيح اعجاب انگيز

تسبيحات حضرت زهرا(س),تسبيحات حضرت فاطمه(س),آثار تسبيحات حضرت زهرا(س)

اسراري از يک تسبيح اعجاب انگيز
با اينکه اذکار وارد شده در منابع اسلامي از آن جهت كه ذكر خداوند متعال هستند داراى فضيلت مى باشند و موجب پاکي دل و جلاي روح مي شوند اما بعضي از آنها بر بعضي ديگر برتري داده شده اند.

در اين ميان تاكيد شيعه بر افضل بودن تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام دليل ديگرى دارد و آن اين است كه اين تسبيح منسوب به دختر گرامى پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله يعنى حضرت فاطمه عليهاالسلام مى باشد و آن حضرت تا آخرين لحظات حيات بر انجام آن مداومت داشته و در هيچ حال آن را ترك نمى كرده است.

در اين نوشتار به برخي از اسرار و برکات اين ذکر ملکوتي خواهيم پرداخت.
 تسبيح بانو چيست
امام على عليه السلام فرمود: او (فاطمه عليهاالسلام) با وجود اينكه از محبوبترين اشخاص در نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله بود ولى خدمتكارى نداشت و خود كارهاى منزل را انجام مى داد، او با مشك آب مى آورد تا آنجا كه اثر بند آن در شانه و سينه او باقى مانده بود و آنقدر خانه را جارو كرد كه غبار، تمام لباسهايش را در بر گرفته بود، و آنقدر در زير ديگ غذا آتش افروخته بود كه لباسهايش رنگ عوض‍ كرده و بوى دود مى داد؛ هنگامى كه سختى هاى او بيشتر شد، به او گفتم: چرا نزد پيامبر صلى الله عليه و آله نمى روى و از او كنيزى نمى خواهى تا در كارهاى خانه به تو كمك كند؟
فاطمه به نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله رفت تا در اين باره با وى سخن بگويد، ولى از آن جهت كه اشخاصى نزد پيامبر بودند، چيزى نگفته به خانه بازگشت .
پيامبر كه دريافته بود فاطمه براى عرض حاجتى به نزد وى آمده ، صبح روز بعد به نزد ما آمد و از فاطمه درباره علت مراجعه روز گذشته اش س? ال نمود. و من آنچه را كه بين خودم و فاطمه صحبت شده بود، به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرض كردم .
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: اى فاطمه ! به تو چيزى را عطا كنم كه از خدمتكار و دنيا با آن چه در آن است بهتر باشد. بعد از نماز سى و چهار مرتبه الله اكبر، سى و سه مرتبه الحمدلله و سى و سه مرتبه سبحان الله بگو. اين كار براى تو بهتر است از آن چه در دنيا مى خواهى و آن چه در آن است. در اين حال فاطمه سه بار گفت: از خدا و رسولش راضى شدم و چنين خواهم كرد. (1)
امام باقر عليه السلام مى فرمايد:
به خداوند سوگند اگر چيزى بهتر از اين تسبيح وجود داشت، همانا رسول خدا صلى الله عليه و آله او را به فاطمه عليهاالسلام مى آموخت .(2)
 آثار و برکات تسبيح دخت رسول
تسبيح حضرت زهرا عليهاالسلام از آثار و بركات بسياري برخوردار است که با توجه به روايات اسلامي به پاره اي از آن اشاره مي شود.
1. آمرزش گناهان
امام صادق عليه السلام مي ‏فرمايد:
هر كس پس از اتمام نماز واجب و قبل از آنكه حالت نماز را بر هم زند - در همان حالت نشسته و رو به قبله - تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام را به جاى آورد گناهان او بخشيده مى شود. (3)
2. نجات از بدبختي
امام صادق عليه السلام مي ‏فرمايد:
اي اباهارون! ما بچّه‏‌هاي خود را همان‌طور كه به نماز امر مي‌‏كنيم، به تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام نيز امر مي‏‌ كنيم. تو نيز بر آن مداومت كن؛ زيرا هرگز به شقاوت نيفتاده است، بنده‏اي كه بر آن مداومت نموده است.(4)
3. پاداش بهشت  
امام صادق عليه السلام مى فرمايد:
هر كس تسبيح فاطمه عليهاالسلام را در نماز واجب و قبل از اين كه از حالت جلوس تشهد و سلام خارج شود به جا آورد، خدا بهشت را بر او واجب كند. (5)

تسبيحات حضرت زهرا(س),تسبيحات حضرت فاطمه(س),آثار تسبيحات حضرت زهرا(س)

4. بسيار به ياد خدا  
امام صادق عليه السلام درباره آيه «اذكروا الله ذكرا كثيرا» مى فرمايد:
كسى كه تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام را بگويد، خدا را به ذكر كثير ياد كرده است.(6)
و نيز مى فرمايد: هر كس شب را با تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام سپرى كند (و هنگام خواب تسبيح گويد) از مردان و زنانى باشد كه خدا را زياد ياد مى كنند.(7)
5. سپري در برابر شيطان
امام باقر عليه السلام مي‏ فرمايد:
هر كس تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام را به جا آورد و پس از آن استغفار كند، مورد مغفرت قرار مي‏‌گيرد و آن تسبيح به زبان صد است و در ميزان (اعمال) هزار (ثواب) دارد و شيطان را دور كرده و خداي رحمان را خشنود مي‏نمايد.(8)
همچنين از امام صادق عليه السلام منقول است كه:
هرگاه يكى از شما به بستر رود، فرشته اى بزرگوار و شيطانى سركش به سرعت به سوى او آيند. آن فرشته به او گويد: روزت را به خوبى ختم كن، و شبت را به خوبى بگشا. و شيطان به او گويد: روزت را به گناه ختم كن، و شبت را به گناه بگشاى .
پس اگر شخص از فرشته بزرگوار اطاعت كند و روزش را به ياد خدا ختم نمايد و شبش را هنگامى كه به بستر رود به ياد خدا آغاز كند و سى و چهار مرتبه الله اكبر و سى و سه مرتبه سبحان الله و سى و سه مرتبه الحمد لله بگويد، آن فرشته ، شيطان را از او مى راند و شيطان دور مى شود.
و آن فرشته تا زمانى كه وى از خواب بيدار شود، او را محافظت نمايد. و هنگامى كه شخص از خواب بيدار شود، (باز هم ) آن شيطان به سوى او بشتابد و مانند آنچه قبل از خواب وى را گفته بود، به او بگويد.

و آن فرشته نيز مانند آن چه قبل از اين كه بخوابد به او گفته بود، به وى بگويد. پس اگر آن بنده خداى عز و جل را همانسان كه اول (در شب گذشته و قبل از خواب ) ياد كرده بود، (مجددا) ياد كند، آن فرشته شيطان را از او براند و شيطان از وى دور شود، و خداوند عزوجل ثواب عبادت شب را براى او بنويسد. (9)
او با وجود اينكه از محبوبترين اشخاص در نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله بود ولى خدمتكارى نداشت و خود كارهاى منزل را انجام مى داد، او با مشك آب مى آورد تا آنجا كه اثر بند آن در شانه و سينه او باقى مانده بود و آنقدر خانه را جارو كرد كه غبار تمام لباسهايش را در بر گرفته بود، و آنقدر در زير ديگ غذا آتش افروخته بود كه لباسهايش رنگ عوض ‍ كرده و بوى دود مى داد
روش ختم صحيح تسبيح
در تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام شايسته است به نکاتي که در روايات بيان شده است، توجه نماييم. از قبيل:
-ابتدا از الله اكبر آغاز كنيم و سپس الحمدلله و در آخر ذكر سبحان الله به جاى آوريم .(10)
-اذکار آن را متصلا انجام داده و قطع نکنيم.(11)
-بلافاصله پس از سلام نماز گفته شود(12)
-بعد از اتمام تسبيح ، ذكر لا اله الا الله نيز گفته شود.(13)
ر اين ميان چنانچه پس از اتمام تسبيح شك كرديم كه آيا تعداد اذكار را درست گفته ايم يا نه ، طبق نظر بزرگان دين با توجه به «قاعده فراغ» به شك مذكور توجه نكرده و بنا را بر صحت مى گذاريم.
شايان ذکر است که تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام از ذكرهاى مجرب و مشهور است كه به جاى آوردن آن در همه حال و همه جا مطلوب است و اينكه در برخى از موارد خاص مانند بعد از اقسام نمازها(14)، قبل از خواب(15)، به هنگام سفر(16)، بعد از نمازهاى نافله (17) و غيره توصيه شده است مانع از آن نمى شود كه با به جاى آوردن آن در ساير مواقع و در همه حال، از فوايد و آثار مترتب بر آن بهره مند نباشيم .
ساده اما راهگشا
همانطور که در روايات مشاهده شد، نبايد چنين پنداشت كه اين تسبيح به لحاظ اينكه ظاهري بسيار خلاصه دارد و انجام دادن آن بسيار آسان است، چگونه مي‏‌شود از چنين آثار و بركاتي برخوردار باشد؟! آري! اين تسبيح به ظاهر بسيار خلاصه است؛ امّا در نزد آگاهان و عارفان آشنا، دريايي از حقايق و اسرار توحيد را در بر دارد و نيز انجام آن به ظاهر خيلي آسان است؛ ولي اگر خوب به جا آورده شود، کليد باز نمودن بسياري از دربهاي بسته است.
------------------------------

پي نوشت:
1) من لا يحضر الفقيه: 1/320، وسائل الشيعه: 4/1026، علل الشرايع : 366، صحيح بخارى: 6/192، مسند احمد: 1/106، سنن ابى داود: 4/315، بحارالانوار: 85/336.
2) وسائل الشيعه: 4/1025 به نقل از تهذيب: 3/66.
3) دعائم الاسلام: 1/168،  بحارالانوار: 82/335.
4) فروع كافي، كتاب الصلاة: 343.
5) فلاح السائل: 165، بحارالانوار: 82/332.
6) معانى الاخبار: 193.
7) سفينة البحار: 1/593.
8) وسائل الشيعه: 4/1023.
9) فلاح السائل: 279.
10) قال الصادق عليه السلام عند الس? ال عن التسبيح :تبداء بالتكبير، ثم التحميد، ثم التسبيح؛ كافى: 3/95، تهذيب: 1/164، وسائل الشيعه: 4/1025، بحارالانوار: 82/333.
11) جامع آيات و احاديث نماز: 2/54.
12) كافى: 3/342، من لا يحضره الفقيه : 1/320 ، بحارالانوار: 82/332و335 ، تهذيب: 2 / 105، ثواب الاعمال: 164.
13) همان.
14) همان.
15) مفتاح الفلاح: 213، مجمع البيان: 8/358؛ من بات على تسبيح فاطمة عليهاالسلام كان من الذاكرين الله كثيرا.
16) امام صادق عليه السلام هرگاه قصد سفر مى كرد، بر در خانه مى ايستاد، تسبيح حضرت زهرا عليهاالسلام را به جاى مى آورد و حمد و آية الكرسى را قرائت مى كرد؛ سيد على بن طاووس، الامان من إخطار الاسفار و الازمان: 41 و 106.
و نيز از امام صادق عليه السلام روايت شده است :
برادران رسول خدا صلى الله عليه و آله به نزد او آمده و گفتند: قصد كرده ايم براى تجارت به شام عزيمت كنيم ، به ما بياموز كه چگونه بگوييم .
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: در هر شب پس از به جاى آوردن نماز عشا، هنگامى كه براى خواب به بستر مى رويد تسبيح فاطمه زهرا را خوانده و پس از آن آية الكرسى را تلاوت كنيد تا از همه گزندها در امان باشيد.
بردران رسول خدا پس از سفر مى گفتند: با عمل به اين آموزش ، از همه آسيب ها نجات يافته و گزندى به ما نرسيد؛ محاسن: 2/368 .
17) وسائل الشيعه: 4/1025 به نقل از تهذيب: 3/66.
ابوالفضل صالح صدر             
بخش تاريخ و سيره معصومين تبيان
منابع:   
ترجمه و تحقيق از جلد 43 بحارالانوار ، زندگاني حضرت زهرا عليهاالسلام، علامه محمد باقر مجلسي، مترجم و محقق: محمد روحاني زمان آبادي.
بدانيد من فاطمه هستم، واحد پژوهش م?سسه فرهنگي موعود عصر (عج).
نماز و عبادت فاطمه زهرا سلام الله عليها، عباس عزيزى.

tebyan.net

safapatogh.ir/http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 164
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 382
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 1,815
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,081
  • بازدید ماه : 2,081
  • بازدید سال : 21,392
  • بازدید کلی : 4,766,911
  • کدهای اختصاصی
    pr checker