loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 608 چهارشنبه 19 تیر 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

بهترين توشه براي قيامت

قيامت,بهترين توشه براي قيامت

 سوره مائده آيه 35 مي فرمايد : اي کساني که ايمان آورده ايد تقوا داشته باشيد ، با وسيله ي تقوا به سوي خدا برويد و در راه خدا جهاد کنيد.
فلاح يعني رستگاري، به کشاورزان فلاح مي گويند زيرا دانه مي کارند و اين دانه ها رشد مي کنند و کشاورزان زمينه ي رشد آنها را فراهم مي کند.
در قرآن داريم: قد افلح من زکي ها يعني هر کس خودش را اصلاح کند به تحقيق رستگار مي شود و قد افلح مومنين يعني مومنين رستگار هستند. ولي بيشتر کلمه ي لعلکم داريم شايد رستگار بشويد.)
تقوا اقسامي دارد: تقواي سياسي ،اخلاقي و اقتصادي و عبادي و ... تقواي به معناي قدرت پرهيز است.تقوا وسيله است نه هدف يعني تقوا نيرويي است که زمينه ي کارهاي خير را فراهم مي کند. مثل پليس ، پليس در شهر هدف نيست، وسيله است زيرا پليس براي تماشا کردن نيست بلکه کار پليس ايجاد نظم در شهر و جلوي خلاف گرفتن است. پس هدف پليس نظم است. تقوا يک عامل بازدارنده و برانگيزنده است.
ويژگي انسان اين است که به دنبال سود است و از ضرر بيزار است .تقوا به انسان مي گويد که دنبال چيزهاي مفيد برو و دنبال چيزهاي مضر نرو.
 امام صادق(عليه السلام) فرمود :تقوا يعني هر جا امر خدا هست آنجا حاضر باشيد و هر جا خدا نهي کرده ،در آنجا نباشيد. در قرآن داريم: بهترين زاد و توشه ي شما در قيامت، تقوا است . يک تقواي ابتدايي و يک تقواي انتهايي داريم. در قرآن داريم: ما کسي را پذيرش مي کنيم که زمينه اي داشته باشد . يعني فرد تقواي ابتدايي دارد و با خواندن قرآن، اين تقوا تقويت مي شود. داريم که قرآن براي مردم است. تقواي نهايي همان روزه گرفتن و نماز و ... است که اينها تقوا را افزايش مي دهد.
در قرآن داريم: هر کس در راه خدا کوشش کند ما قطعا راه هاي مختلفي را به او نشان مي دهيم . يکي از راههاي ترک گناه، تقوا است. ما بايد پليس درون مان را تقويت کنيم. تقوا يعني پرهيز از کسي که ما را مي بيند. تقوا يعني علم به اينکه کسي ما را مي بيند. اگر ما بدانيم که کسي کارهاي ما را ثبت مي کند، تمام مشکلات حل مي شود. اگر ما احساس کنيم که هنگام سجده ،خدا ما را مي بيند، به سرعت آنرا تمام نمي کنيم و آنرا طول مي دهيم. اگر ما بخواهيم در نماز حال پيدا کنيم بايد ديدمان اين طور باشد که کسي در نماز ما را مي بيند. امام حسين (عليه السلام) وقتي علي اصغر روي دستش به شهادت رسيد فرمود: اين مصيبت بر من آسان است زيرا خدا آنرا مي بيند.
امام صادق(عليه السلام) مي فرمايد: آنچنان از خدا بترس که گويي خدا را مي بيني .عالم محضر خداست، در محضر خدا گناه نکنيد اين يعني تقوا. قهرمانان در مسابقات، کارهاي سخت را تحمل مي کنند زيرا عده اي آنها را مي بينند و اين ديدن در انسان حس ايجاد مي کند. تقواي در مصيبت آرام بودن و در عبادت، حال داشتن است .
در قسمت بعد داريم :اي مردم ،با وسيله اي به سوي خدا برويد. وسيله يعني هر چيزي که ما را به خدا نزديک کند.حاکم نيشابوري مي گويد: اصحاب پيامبر وسيله هستند.
در منابع اهل سنت به اشياء مثل قرآن واعمال مثل نماز و افراد مثل رسول خدا، وسيله اطلاق مي شود. يکي از علماي بزرگ اهل سنت مي گويد :بسياري از افراد بعد از فوت پيامبر به کنار قبر پيامبر مي رفتند و به پيامبر که نبي رحمت بود متوسل مي شدند تا شفاي بيمارشان را بگيرند. زماني باران نيامد و فردي نزد همسر پيامبر رفت و گفت که باران نمي آيد. او گفت که در کنار قبر پيامبر روزنه اي ايجاد کن و به ايشان متوسل بشو، تا باران بيايد.
در خطبه ي 110 نهج البلاغه داريم: از چيزهايي که مردم مي توانند متوسل بشوند به سوي خدا اينهاست: ايمان به خدا ،جهاد در راه خدا، کلمه ي اخلاص، اقامه ي نماز، روزه ماه رمضان ،زکات ،حج، صدقه و ... پس انسان مي تواند معصومين را در زمان حيات و بعد از مرگ وسيله قرار بدهد. ما از اعتبار ائمه استفاده مي کنيم تا شفاي بيماران را از خدا بگيريم. فردي وقتي غذا خورد، خدا و پيامبر را شکر کرد .فردي گفت که اين شرک است و او در جواب گفت که در قرآن داريم :خدا و پيامبر ما را بي نياز کرده است .اين آيه جواز توسل است .
در ادامه ي آيه 35 سوره مائده قرآن مي فرمايد: در راه خدا جهاد کنيد. جهاد يعني کوشش و تلاش .
جهاد اقسامي دارد : سه نوع جهاد داريم: جهاد اکبر، جهاد اصغر و جهاد کبير .جهاد اکبر مبارزه با نفس است و جهاد اصغر مبارزه با دشمن است . جهاد کبير تبليغ است .در قرآن داريم جهاد کنند بوسيله قرآن، جهاد کبير . يعني انسان با زبان مردم را به دين جذب کند. پيامبر با جهاد کبير، شروع به ترويج اسلام کرد.
هر چقدر ما در جهاد بيشتر تلاش کنيم خدا بيشتر به ما کمک مي کند. در قرآن ،خدا مجاهدين را ترجيح داده است .جهاد با نفس خيلي مهم است و هيچوقت تمام نمي شود. امام صادق(عليه السلام) مي فرمايد :هميشه با نفس خودت در مبارزه باش .

منبع :farsnews.com

http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 98
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 129
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 162
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 428
  • بازدید ماه : 428
  • بازدید سال : 19,739
  • بازدید کلی : 4,765,258
  • کدهای اختصاصی
    pr checker