loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 473 شنبه 22 تیر 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

کودکان چگونه مهمان خوبي باشند؟

گستاخي کودکان,بي فکري والدين ,بدرفتاري کودکان

 

کودکان نمي دانند که در ميهماني ها بايد چگونه رفتار کنند. لذا ، والدين بايد به آنها بياموزند که در ميهماني ها چگونه رفتار کنند تا مزاحمتي براي ميزبان بوجود نياورند.

 

غالبا هيچ کس بطور مستقيم از دوستان يا بستگان خود، بدليل گستاخي کودکان انتقاد نمي کند ولي بطور خصوصي و در غياب ميهمانان، لب به انتقاد از آنها مي گشايد و از بي تفاوتي و بي فکري والدين گله و شکايت مي کند. کودکان نمي دانند که در ميهماني ها بايد چگونه رفتار کنند. لذا ، والدين بايد به آنها بياموزند که در ميهماني ها چگونه رفتار کنند تا مزاحمتي براي ميزبان بوجود نياورند.

 

بي توجهي شما به رفتارهاي آزاردهنده ي فرزندتان ممکن است در خانه خودتان قابل قبول باشد ولي کودکاني که در نحوه رفتار با ديگران احساس مسئوليت ندارند و به اسباب و اثاثيه ديگران اهميت نمي دهند و رفتاري ناخوشايند دارند، همگان را از خود مي رانند.

 

مشکل اينجاست که والدين اين کودکان به آنها نمي گويند مردم انتظار چه رفتاري را از آنها دارند تا سرانجام فردي غير از اعضاي خانواده، به کودک توضيح مي دهد و رفتار مناسب را به او خاطر نشان مي کند.

 

والدين معمولا از بدرفتاري کودکان در حضور ديگران آزرده مي شوند اما رفتار آنها را ناديده مي گيرند. آنها از اينکه در حضور ديگران با فرزندشان برخورد کنند، احساس ناخوشايندي ندارند زيرا از درست يا نادرست بودن برخورد خود مطمئن نيستند، لذا آن را در معرض قضاوت ديگران قرار مي دهند.

 

بسياري از والدين معتقدند که تربيت کودکان قضيه همه يا هيچ است، از اين رو غالبا خشمگين مي شوند. عده اي ديگر تربيت را تنها از طريق تنبيه ميسر مي دانند و برخي نيز نمي خواهند فرزند خود را ناراحت کنند. دکتر نانسي انجيل معتقد است که گريه و ناراحتي کودکان، والدين آنها را آزرده مي سازد.

 

اين والدين فراموش مي کنند که آموزش کودکان به عصبانيت نياز ندارد و با مهرباني و آرامش نيز مي توان به کودکان آموزش داد. آنان بايد حساسيت ها، فشارهاي رواني و رنجش هاي فرزندشان را درک کنند تا بتوانند برنامه تربيتي خود را با مهرباني و محبت به اجرا درآورند. کودکان به تربيت نياز دارند زيرا هنگامي که والدين محدوديت هايي منطقي براي آنها تعيين مي کنند، در آنها احساس تحت الحمايه بودن ايجاد مي شود.

 

تعيين حدود به کودکان کمک مي کند که بدانند هر چيزي در اين جهان داراي نظم و حد و حدود است. آنها خواهند آموخت که ديگران چه رفتاري را از آنها انتظار دارند، از اين رو رفتاري پسنديده تر از خود نشان مي دهند.

 

اکنون به نکته هاي کليدي ديگري اشاره مي کنيم که به شما کمک مي کند تا به فرزند خود نشان دهيد که يک کودک چگونه مي تواند يک ميهمان خوش رفتار باشد.

 

1-کودکان زير يک سال به طور معمول پر جنب و جوش بوده و وسايل را به هم مي ريزند، ولي شما مي توانيد آنها را در يک کالسکه قرار دهيد يا روي وسايل خود را با ملافه بپوشانيد و دستان فرزندتان را تميز کنيد.

 

2- هرگز به کودکان اجازه ندهيد که روي مبل ها بالا و پايين بپرند، بخصوص وقتي کفش به پا دارند.

 

3- به فرزندتان بياموزيد که از کلمات مودبانه اي همچون " لطفا"، "متشکرم" و " قابلي ندارد" استفاده کند و هنگامي که شما به تقاضاهاي او پاسخ منفي مي دهيد، بيهوده اصرار نکند.

 

4- گاهي اوقات، کودکان در منزل ديگران شلوغ مي کنند تا توجه شما را به خود جلب کنند. بايد گاهي آنها را براي قدم زدن به خارج از خانه ببريد تا يکنواختي ديد و بازديدهاي خانوادگي آنها را خسته نکند. برخي از والدين نيز براي مشغول کردن فرزند خود از وسايلي چون اسباب بازي، کامپيوتر و کتاب استفاده مي کنند.

 

5- اگر به کودک خود آموزش دهيد که مانند يک ميهمان مودبانه رفتار کند، به او کمک مي کنيد تا در حضور ديگران، حتي در غياب شما، رفتاري شايسته داشته باشد. اين يادگيري سرمايه اي با ارزش براي آينده او خواهد شد.

 

6- سعي کنيد آنچه را که باعث خجالت شما در حضور ديگران مي شود، تحمل کنيد و هرگز با ديگران درباره فرزند خود صحبت نکنيد، حتي اگر او حضور نداشته باشد. به جاي اين کار، مستقيما با فرزند خود صحبت کنيد و به او بگوييد که چه انتظاري از او داريد. همچنين هيچ گاه از واژه نمي توانم استفاده نکنيد زيرا او تشويق مي شود درباره خواسته اش اصرار کند. به او بگوييد اجازه نداري فلان کار را انجام دهي و او را با اسباب بازي و نظاير آن سرگرم کنيد.

 

7- وقتي به همراه کودکان خود به ملاقات کسي مي رويد، اسباب بازي هاي آنها را همراه داشته باشيد.

 

8- هيچ گاه يک ملاقات را به يک دعوا و نزاع خانوادگي تبديل نکنيد و از اينکه به شما يا فرزندتان انتقادي شده است ناراحت نشويد. ما در بسياري از مواقع، هنگامي که در وجود خود احساس تزلزل مي کنيم، موضع دفاعي به خود مي گيريم.

 

9- اگر شما در اجراي يک برنامه تربيتي استقامت داشته باشيد، و در هر شرايطي آن را ادامه دهيد، فرزندتان به اهميت موضوع و جدي بودن شما پي خواهد برد و پس از مدتي با يک اشاره ي کوتاه، منظور شما را در خواهد يافت.

 

10- گاهي اوقات حتي با وجود يک برنامه تربيتي دقيق، فرزند شما رفتاري ناشايست در حضور ديگران مرتکب مي شود. در چنين مواردي ، مروري به واقعه داشته باشيد و با همسر خود مشورت کنيد تا بتوانيد از طريق بازنگري مديريت خود، در آينده موفق تر عمل کنيد.

 

11- با فرزند خود در خانه و محيط بيرون، رفتاري يکسان داشته باشيد. داشتن رفتار دوگانه در خلوت و در حضور ديگران، باعث سردرگمي فرزندتان مي شود و حد و مرزها را در هم مي ريزد.

منبع: کليدهاي رويارويي با مشکلات رفتاري کودکان. ترجمه دکتر مسعود حاجي زاده

http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 79
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 330
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 804
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,070
  • بازدید ماه : 1,070
  • بازدید سال : 20,381
  • بازدید کلی : 4,765,900
  • کدهای اختصاصی
    pr checker