loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 703 شنبه 22 تیر 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

تست: ترس از موفقيت

ترس از شکست , ترس از پيروزي,دليل ترس

 

از سال 1960 تاکنون تحقيقات گسترده اي در ارتباط با ترس از موفقيت صورت گرفته است. به طور کلي اين حالت در زنان بيشتر از مردان مشاهده مي شود.

 

صحيح يا غلط بودن جملات زير را در کنار آنها يادداشت کرده و در انتها نتيجه را محاسبه کنيد.

 

1- گاهي اوقات مي ترسم کارها را به همان خوبي که توانايي اش را دارم انجام دهم.

 

2- معمولا نگرانم که اگر کارهايم را به بهترين شکل ممکن انجام دهم دشمني ديگران را برانگيزم.

 

3- هرگز نگران اين موضوع نيستم که شايد اگر کاري را بسيار خوب انجام دهم ديگران دوستم نداشته باشند.

 

4- معمولا کمتر از حد توانايي هايم کارهاي مختلف را انجام مي دهم تا موقعيت کسي تهديد نشود.

 

5- معمولا نگرانم که مبادا ديگران فکر کنند من فرد خودنمايي هستم.

 

6- هرگز نگران اين موضوع نيستم که شايد ديگران فکر کنند من خيلي سختکوش و پرکار هستم.

 

7- هرگز نگران نيستم که کسي فکر کند من در حيطه کاري خودم بهترين هستم.

 

8- معمولا مواقعي که در کار پيروز مي شوم بيشتر از زمان هايي که در کاري شکست مي خورم نگران مي شوم.

 

9- همواره نگرانم که شايد به نظر ديگران عجيب بيايد که من در کارم صداقت دارم.

 

10- گاهي اوقات عمدا کارها را نادرست انجام مي دهم تا مطمئن شوم آيا کس ديگري مي تواند آن کار را بهتر از من انجام دهد يا نه.

 

11- معمولا نگرانم که مبادا ديگران بيش از حد از من توقع داشته باشند.

 

12- معمولا اهدافي براي خودم تعيين مي کنم که کمتر از آنچه که لياقت آن را دارم هستند.

ترس از شکست , ترس از پيروزي,دليل ترس

 

13- معمولا کارهايي را انجام مي دهم که چندان چالش برانگيز نيستند.

 

14- آنقدر که بايد از انجام کارهاي مهم لذت نمي برم.

 

15- دوست ندارم با ديگران رقابت کنم به خصوص اگر در اين رقابت احساس ناخوشايندي پيدا کنم.

 

16- نگرانم که مبادا دوستانم از من انتقاد کنند.

 

17- گاهي اوقات از اينکه بيش از حد نسبت به توانايي هاي خودم آگاهي پيدا کنم مي ترسم.

 

18- هرگز نگران نيستم که شايد ارتباطات دوستانه ام به دليل انجام دادن کاري خاص يا شرکت در فعاليتي خاص به خطر بيفتد.

 

19- مي ترسم که اگر در کاري خاص عالي و بي عيب و نقص باشم ديگران پشت سرم صحبت و بدگويي کنند.

 

20- زماني که بايد کار مهمي انجام دهم احساسات شخصي ديگران برايم اهميتي ندارد.

 

21- عادت کرده ام نگران باشم اگر کاري را به خوبي انجام دهم شايدديگران به من حسادت کنند.

 

22- هرگز نگران نيستم که شايد موفقيت هاي تحصيلي و کاري من موجب بروز مشکل در روابط اجتماعي ام شوند.

 

23- نگران نيستم که اگر در کار يا مساله خاصي بسيار موفق و لايق جلوه کنم ديگران احساس ناراحتي يا حتي بيماري کنند.

 

24- معمولا مي ترسم که شايد ديگران مرا صرفا به خاطر کارهايي که مي توانم براي آنها انجامدهم دوست داشته باشند.

 

25- نگرانم که اگر توانايي هاي واقعي ام را به ديگران نشان دهم ديگران از من توقع بيش از حد داشته باشند.

 

26- نگرانم که اگر در زمينه خاصي متخصص شوم ديگران دوستم نداشته باشند.

 

27- نگرانم که اگر در زمينه خاصي متخصص شوم ديگران از من سود ببرند.

 

28- اگر بتوانم کاري را به بهترين شکل ممکن انجام دهم مي ترسم کسي موقعيتم را به خطر بيندازد.

 

29- نگرانم که اگر ديگران متوجه شوند من به خوبي مي توانم آنها را درک کنم از من بترسند.

 

30- از نشان دادن توانايي هاي واقعي ام به ديگران نگرانم چون شايد نتوانم هميشه کارها را به بهترين شکل انجام دهم.

 

از سال 1960 تاکنون تحقيقات گسترده اي در ارتباط با ترس از موفقيت صورت گرفته است. به طور کلي اين حالت در زنان بيشتر از مردان مشاهده مي شود. در يکي از تحقيقات از تعدادي دانشجوي مؤنث خواسته شد براي جمله زير يک پاراگراف بنويسند:

 

بعد از پايان امتحانات ترم اول من دانشجوي ممتاز شدم ...

 

به دانشجويان مذکر نيز جمله فوق داده شد و نتيجه واقعا تاسف بار بود. بيش از 62 درصد خانم ها در پاراگراف خود فقط از عواقب ناخوشايند اين موفقيت نوشته بودند و تنها 9 درصد مردان از اتفاقات ناخوشايند و منفي اين اتفاق نوشته بودند و بيشتر نکاتي در ارتباط با سختکوشي، زيرکي و هوش سرشار ذکر کرده بودند.

ترس از شکست , ترس از پيروزي,دليل ترس

روانشناسان در تحقيقات خود دريافته اند اينگونه ترس ها در زنان موجب مي شود آنها براي خودشان سدي در برابر پيروزي بسازند و شخصا مانع موفقيت خود شوند. نکته جالبي که روانشناسان دريافته اند اين است که تمايلات شخصي و برداشت هاي جامعه در بروز اينگونه ترس ها بسيار موثر است.

در آزمون حاضر روانشناسان دريافتند با تغيير در جمله اول زماني که رشته تحصيلي مشخص شود نتيجه آزمون به ميزان قابل توجهي تغيير مي کند. اگر عنوان رشته پرستاري باشد زنان ترسي کمتر و مردان ترسي بيشتر خواهند داشت و برعکس زماني که عنوان رشته مهندسي باشد ميزان ترس زنان به مراتب بيشتر از ترس مردان خواهد شد.

 

در واقع اگر رشته تحصيلي براي جنس مخالف رايج باشد بر ترس از موفقيت فرد تاثير مستقيم مي گذارد. همچنين زماني که آزمون پيجيده تر شود تفاوت در نتيجه ميان زنان و مردان بسيار کمتر شده و در مواردي از بين مي رود.

 

متاسفانه به دليل آموزش هاي نادرست جامعه که از ساليان قبل وجود داشته زنان حتي زماني که از درون چندان از موفق شدن نمي ترسند باز هم به دلايلي که معمولا براي خود آنها نيز نامشخص است به طور ناخودآگاه خود را از حضور و موفقيت در بعضي موقعيت ها کنار مي کشند.

 

بسياري از دانش آموزان دبيرستاني و دانشجويان دختر سعي دارند موفقيت هاي خود را پنهان کنند چرا که نگرانند مبادا هوشمندي و زيرکي بالاي آنان موجب شود موقعيت هاي عالي خود براي ازدواج را از دست بدهند چون مردان دوست ندارند با زني ازدواج کنند که از آنها خيلي برتر و بالاتر باشد. شايد مردان ظاهرا بگويند از زنان هوشمند و زيرک بيشتر خوششان مي آيد اما واقعيت اين است که هيچ مردي دوست ندارد همسرش از او باهوش تر و زرنگ تر باشد. به همين دليل زنان حتي زماني که به توانايي ها و هوشمندي هاي خود آگاهند ترجيح مي دهند در ميان گروه عامه باشند تا اينکه فردي منحصر به فرد و خاص جلوه کنند.

 

ترس از موفقيت مشکل بزرگي براي بسياري از افراد است اما ساده تر و عادي تر از آن ترس از شکست است.هر دو مورد چه ترس از موفقيت و چه ترس از شکست در مواردي عواقب يکساني دارند و يکي از مهمترين عواقب آن اين است که مانع مي شود فرد با تمام وجود براي موفق شدن تلاش کند. زماني که افکار دو ورزشکار زن و مرد را با يکديگر مقايسه مي کنيم به نتايج جالبي دست مي يابيم.

 

اگر ورزشکار مرد در مسابقات شکست بخورد با خود فکر مي کند که: من از تمام توانايي هايم استفاده نکرده و آنقدر که بايد سعي نکردم اما زني که شکست مي خورد با خود مي گويد: رقيبم در مقايسه با من تواناتر و ماهرتر بود.

 

مشخص کردن تمايزاتي که بين ترس از پيروزي و ترس از شکست وجود دارد کار ساده اي نيست چون عواقب ناشي از اين دو ترس بسيار به يکديگر نزديک و شبيه هستند. در يکي از تحقيقات صورت گرفته در مورد ترس از پيروزي و شکست، مرد هنرمندي حضور داشت که تابلوهاي نقاشي بي نظيرش همگان را خيره مي کرداما با اين وجود هرگز آثارش را در هيچ نمايشگاهي در معرض ديد همگان قرار نداده بود.

 

جالب اينجاست که گاهي او يکي از آثارش را به عنوان هديه به دوستان و اقوام مي داد و هر بار پيشنهادات بسياري به او مي شد که آثارش را در نمايشگاهي براي فروش بگذارد اما او با اينکه در وضعيت مالي خوبي نبوده و به پول نياز داشت از اين کار سر باز مي زد. به نظر شما آيا دليل او از اين کار ترس از شکست بود يا ترس از پيروزي؟ براي اين مرد موقعيت هاي بسياري براي موفق شدن رخ داده بود اما او هر بار در را به روي پيروزي مي بست.

 

اگر امتياز شما به 30 نزديک باشد بايد به فکر تغيير افکار و عادات تان باشيد اما هر چه امتياز شما از 15 کمتر باشد نشاندهنده اين است که چندان ترسي از موفقيت نداريد و بهترين ها را داريد.

 

اگر جوان هستيد حتما در اولين فرصت براي تغيير دست به کار شويد چون در غير اين صورت آينده تان را تباه خواهيد کرد. براي افرادي که به تازگي وارد دانشگاه شده اند يا به تازگي کار جديدي را آغاز کرده اند طبيعي است که کمي معذب بوده و در بعضي موارد نتوانند خود واقعي و توانايي هايشان را آشکار کنند. شايد گاهي احساس کنند هنوز شايسته بهترين ها نيستند اما با گذشت زمان درمي يابند که آنها شايسته هر آنچه هستند که با توانايي و مهارت هاي خود کسب مي کنند و چندان مهم نيست که از همکلاسي ها و همکاران خود برتر باشند اما اگر سن و سال و تجربه هنوز نتوانسته ترس شما از موفقيت را از بين ببرد بايد فورا راهي براي حل مشکلتان بيابيد.

 

ليستي از موقعيت هايي بنويسيد که ترس هايتان شما را از موفق شدن بازداشته اند. در ليست ديگري عواقب ناخوشايند و منفي که بعد از موفقيت و پيروزي به سوي شما روانه شده اند را يادداشت کنيد. معمولا اگر بتوانيد به درک درستي از اين موضوع برسيد بهتر مي توانيد از اين مرحله و ترس هاي آزاردهنده خود عبور کنيد. کدام يک از نگراني ها و ترس هايي که در ليست دوم نوشته ايد به وقوع پيوسته اند؟مسلما بيشتر موارد تنها ترسي بوده اند که شما را از موفق شدن بازداشته اند و هرگز اتفاق نيفتاده اند.

 

اکنون که دريافتيد بسياري از ترس هايتان هرگز عملي نشدند سعي کنيد چند مورد از نمونه هايي را که در ليست اول نوشته بوديد و به دليل ترس هايتان نتوانستيد آنها را انجام دهيد اکنون انجام دهيد و اگر زمان آنها گذشته و آن فرصت ها ديگر وجود ندارند از هم اکنون ديگر اجازه ندهيد ترس هاي بي مورد شما را از موفق شدن بازدارند.

 

ترس از موفقيت يک مشکل ريشه اي است و بسيارند افرادي که جنبه هاي مختلف زندگيشان به دليل ترس از موفقيت تحت الشعاع قرار گرفته و اکنون براي آن موارد افسوس مي خورند اما از طرف ديگر ترس از شکست براي بسياري ديگر مشکل چندان پيچيده اي نيست و مي توانند با کمي تلاش بر آن فائق آيند.

 

از هيچ چيز نترسيد، بال هايتان را باز کنيد و از پرواز لذت ببريد.

منبع:مجله موفقيت

safapatogh.ir/safapatogh.ir/http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 138
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 361
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 1,110
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,376
  • بازدید ماه : 1,376
  • بازدید سال : 20,687
  • بازدید کلی : 4,766,206
  • کدهای اختصاصی
    pr checker