loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 562 جمعه 28 تیر 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

سالسا لقمه به سبک مکزيکي

سالساي‌ لقمه يکي از سبک‌ترين و خوش‌طعم‌ترين غذاهاي مکزيکي است که به ذائقه ما ايراني‌ها بسيار نزديک است. اين غذا که با نام پيتزا لقمه گياهي هم شهرت دارد مي‌تواند هم به عنوان پيش‌غذا و هم به عنوان يک غذاي مغذي و پرخاصيت در يک وعده غذايي مورد استفاده قرار گيرد.

طرز تهيه سالسا لقمه , نحوه پخت سالسا لقمه
با مصرف اين غذا ...
علاوه بر کم خوني، اختلال‌هاي دستگاه گوارش را درمان کنيد .
به بهبود اشتها و هضم مواد غذايي کمک کنيد .
کندي عملکرد روده‌ها را بهبود ببخشيد .
پرزها و الياف روده‌را پاک سازي کنيد .

مواد لازم:

 آرد  150 گرم
 آرد ذرت  50 گرم
 زرده تخم‌مرغ  2عدد
 شير  نصف پيمانه
 روغن زيتون  50 گرم
نمک، فلفل و زعفران به ميزان لازم
پوره لوبيا قرمز يك پيمانه
روغن زيتون 2 قاشق سوپ‌خوري
پياز نگيني يک قاشق سوپ‌خوري
سير يك عدد
پياز نواري نصف پيمانه
آووکادو نصف پيمانه
گوجه‌فرنگي نصف پيمانه
گشنيز براي تزئين


روش تهيه:
زرده ‌را به همراه شير ولرم و روغن زيتون مخلوط کنيد. آرد، نمک و فلفل به آن اضافه کنيد و اين مخلوط را به خوبي هم بزنيد تا خميري يکدست آماده شود. خميري که آماده مي‌شود نبايد حالت چسبندگي داشته باشد، بنابراين مي‌توانيد تا جايي که نياز است به آن آرد اضافه کنيد. 
سپس خمير را روي سطح صاف و آردپاشي شده باز کنيد و با قالبي گرد يا يک نعلبکي بزرگ آن را قالب بزنيد و درون سيني فر که کاغذ روغني قرار داديد، بگذاريد.
سيني را درون فر که از قبل با دماي 180 درجه گرم کرده‌ايد به مدت 30 تا 40 دقيقه قرار دهيد تا نان‌ها برشته شوند، سپس آنها را از فر خارج کنيد و اجازه دهيد خنک شوند.

روش تهيه مواد سالسا
پياز نگيني شده و سير را درون روغن زيتون تف دهيد تا رنگ آن تغيير کند. سپس لوبيا قرمزي را که به مدت 6 تا 7 ساعت در آب خيس کرده‌ايد، با کمک ميکسر پوره کنيد و آن را با نمک و فلفل و دارچين به مواد قبلي اضافه کنيد، پس از آماده شدن اين مواد را روي نان بماليد. در مرحله آخر پياز، آووکادو و گوجه‌فرنگي را روي پوره بزنيد و آن را با جعفري تزئين کنيد.

مواد مصرفي در اين غذا چه خواصي  دارند؟

طرز تهيه سالسا لقمه , نحوه پخت سالسا لقمه
درمان کم‌خوني با آووکادو
آووکادو يکي از ميوه‌هاي پرطرفداري است که مصرف آن در سال‌هاي اخير در ميان ايراني‌ها متداول شده است. اين ميوه که بيشترين مورد استفاده را در هندوستان و برزيل دارد داراي ارزش ‌غذايي زيادي است و بسياري از مردم هند از آن براي درمان کم‌خوني در دختران جوان و زنان استفاده مي‌کنند. علاوه بر اين استفاده از آووکادو در خوراکي‌ها و غذاهايي که در آنها حبوباتي همچون لوبيا قرمز وجود دارد موجب پيشگيري از احتمال ابتلا به نفخ در افرادي مي‌شود که عملکرد دستگاه گوارش آنها دچار اختلال است. افرادي که بتوانند مصرف آووکادو را دست‌کم 2 بار در هفته به رژيم غذايي خود اضافه کنند مي‌توانند از خواص درماني آن كه براي تقويت معده، رفع خستگي‌هاي روزانه،  اختلال‌هاي روده و همين‌طور درمان بي‌خوابي و افزايش کيفيت خواب بسيار مفيد است، بهره ببرند. بهتر است اين ميوه پرخاصيت را در وعده غذايي شام خود بگنجانيد تا از خواص درماني آن در بهبود کيفيت خواب، بيشتر بهره‌مند شويد.

طرز تهيه سالسا لقمه , نحوه پخت سالسا لقمه

لوبيا قرمز و کاهش ميزان کلسترول خون
از ديدگاه طب سنتي لوبيا قرمز ازجمله حبوبات گرم و تر است که خواص درماني متعددي دارد. پوره تهيه شده از اين لوبيا هم مانند خودلوبيا قرمز خواص درماني قابل ملاحظه‌اي دارد. مصرف لوبيا در وعده‌هاي غذاي هفتگي علاوه بر آنکه موجب کاهش ميزان کلسترول خون مي‌شود به تقويت قلب نيز کمک مي‌کند. مصرف لوبيا در صورتي که به اندازه کافي در آب مانده باشد مي‌تواند اختلال‌هاي رايج دستگاه گوارش از قبيل يبوست و کندي عملکرد روده‌ها را بهبود ببخشد و موجب پاکسازي پرز‌ها و الياف روده‌ها در بدن شود، اما  افرادي که به بيماري نقرس مبتلا هستند يا ميزان اسيداوريک خونشان بالاست بايد با مشاوره پزشک آن را مصرف کنند.

طرز تهيه سالسا لقمه , نحوه پخت سالسا لقمه


بهبود هضم با گوجه‌فرنگي
اضافه کردن گوجه‌فرنگي نگيني به سالساي لقمه‌اي علاوه بر اينکه موجب افزايش زيبايي اين غذا مي‌شود، مي‌تواند به هضم بهتر پوره لوبيا کمک کند، ضمن آنکه گوجه‌فرنگي به دليل داشتن ويتامين‌ها و مواد معدني يک سبزي مفيد براي تامين انرژي موردنياز بدن محسوب مي‌شود که مي‌تواند توان سيستم ايمني بدن را در برابر بيماري‌هاي عفوني به ويژه در فصل‌هاي سرد سال افزايش دهد. گنجاندن گوجه‌فرنگي در برنامه غذايي روزانه به عنوان چاشني غذا مي‌تواند تاثير زيادي در درمان بي‌اشتهايي به ويژه در کودکان، درمان يبوست و کاهش دردهاي مفصلي در ميانسالان داشته باشد.

روش پختن لوبيا قرمز بدون نفخ
لوبيا قرمز در مقايسه با لوبياهاي ديگر مثل لوبيا سفيد و لوبيا چشم‌بلبلي کالري بيشتري دارد و انرژي بيشتري را در بدن توليد مي‌کند. يكصد گرم از اين لوبيا 333 کيلوکالري در بدن توليد مي‌کند که در مقايسه با  ديگر حبوبات کم‌نظير است، اما نفاخ بودن آن موجب شده تا خانم‌هاي خانه‌دار در طول هفته کمتر سراغ آن بروند. راه‌هاي زيادي براي از بين بردن نفخ لوبيا وجود دارد که ساده‌ترين آن خيس کردن لوبيا در آب است. هرچه ميزان خيس کردن لوبيا بيشتر باشد (يك شبانه‌روز) از ميزان نفخ لوبيا بيشتر گرفته مي‌شود. راه‌حل ديگر آن است که نبايد هرگز هنگام پختن لوبيا به آن نمک اضافه كرد چون اين کار باعث ديرپز شدن لوبيا مي‌شود.

منبع : bartarinha.ir

safapatogh.ir/safapatogh.ir/safapatogh.ir/http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 87
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 166
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 221
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 487
  • بازدید ماه : 487
  • بازدید سال : 19,798
  • بازدید کلی : 4,765,317
  • کدهای اختصاصی
    pr checker