loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 517 دوشنبه 10 تیر 1392 نظرات (0)
fanimani.rozblog.com/
آموزش وبلاگ نويسي: انتخاب و تنظيمات قالب وبلاگ
درس چهارم - آموزش وبلاگ نويسي

آموزش وبلاگ نويسي: انتخاب و تنظيمات قالب وبلاگ

به عنوان يک وبلاگ‌نويس قطعا شکل ظاهري وبلاگ برايتان اهميت زيادي دارد. اينکه چگونه يک قالب مناسب براي وبلاگ مان انتخاب کنيم و رعايت چه نکاتي در رابطه با قالب و اجزاي آن اهميت دارد نکاتي است که در اين درس به آن مي پردازيم.
به گزارش فرهنگ نيوز، هر کدام از سرويس هاي رايگان وبلاگ به شما اجازه مي‌دهند تا قالبي را براي وبلاگ تان انتخاب کنيد و آن را با توجه به نيازتان شخصي سازي کنيد. بسته به نوع سرويس دهنده اي که انتخاب مي‌کنيد در بعضي موارد اجازه داريد تمام اجزاي قالب را خودتان دستکاري و شخصي سازي کنيد و بعضي سرويس هاي رايگان مانند Wordpress.com به شما آزادي عمل زيادي براي دستکاري در قالب نمي دهند. اگر هم روي سرويس هاستينگ شخصي خودتان وبلاگ راه اندازي کرده باشيد کاملاً آزاد هستيد، هر گونه تغييري در قالب وبلاگ به وجود بياوريد و حتي اگر بخواهيد يک قالب کاملاً اختصاصي از اول براي خودتان طراحي کنيد.
 
وبلاگ شما مجموعه اي از امکانات و بخش‌هاي مختلف است. مطالبي که مي نويسيد، آرشيو زماني، آرشيو موضوعي، برچسب‌ها، پيوندها، صفحه هاي ثابت و انواع ويجت هاي مختلف که ممکن است در آن استفاده کرده باشيد. براي نمايش مناسب تمام اين‌ها به يک قالب مناسب نياز داريد تا اطلاعات را به گونه‌اي مناسب به خواننده نشان بدهد. اگر مي‌خواهيد قالبي را انتخاب کنيد يا يکي را از اول طراحي کنيد به اين نکات توجه کنيد.
 
يک قالب ساده، برجسته و شخصي:
طراحي هاي شلوغ خواننده را گيج مي کند. همينکه نگاه بيننده براي نخستين بار به وبلاگ شما بيفتد از آن تأثيري را دريافت مي کند. بايد در طراحي قالب به اين تأثير فکر کنيد. اين تأثير طي ? ثانيه اول رخ مي دهد. بنابراين چيزهايي که برايتان مهم است را بايد برجسته‌تر نشان بدهيد. در انتخاب رنگ دقت کنيد. تنوع رنگ‌ها را محدود کنيد.
 
 
توجه خواننده با رفتن به پايين وبلاگ کاهش پيدا مي کند:
بيشترين قسمتي که در صفحات وب ديده مي‌شود بالاي آن‌ها است. خواننده‌ها همينطور که به پايين صفحه اسکرول مي‌کنند توجه کمتري به صفحه وبلاگ مي کنند. بنابراين در چيدمان موارد درون قالب فراموش نکنيد که به اين نکته توجه کنيد. که موارد مهم را با قرار دادن در پايين صفحه کم اهميت نکنيد.
 
فوتر وبلاگ را فراموش نکنيد:
 
 
به قسمت پاياني و پايين وبلاگ فوتر گفته مي شود. بخشي که ممکن است توجه زيادي به آن نکنيد اما عامل مهمي در نگه داشتن بازديدکنندگان در وبلاگ است. وقتي يک خواننده پستي از شما را مي‌خواند با اسکرول کردن به پايين صفحه يا همان فوتر مي‌رسد. حالا اگر مطلب ديگري برايش جالب توجه نباشد صفحه را مي‌بندد و از وبلاگ خارج مي شود. قرار دادن برخي موارد در فوتر باعث مي‌شود که بعد از تمام شدن يک پست، خواننده مطالب ديگري براي خواندن داشته باشد. در کنار آن مي‌توانيد برخي لينک هاي ضروري را در فوتر وبلاگ قرار دهيد و کپي رايت وبلاگ هم در همين قسمت قرار مي گيرد.
 
 
 
مطالب بايد قابل خواندن باشند، در انتخاب رنگ‌ها دقت کنيد:
 
 
هر چقدر هم که مطالب جذابي داشته باشيد اگر رنگ متن و پس زمينه تباين کافي نداشته باشند براي خواننده‌ها قابل خواندن نخواهد بود. براي مثال اگر متن را سفيد کنيد و يک پس زمينه زرد برايش انتخاب کنيد آنوقت حتي با ذره‌بين هم نمي‌شود آن‌ها را خواند. متن خاکستري روي پس زمينه مشکي هم همين مشکل را دارد. بهترين انتخاب پس زمينه‌هاي روشن با متن تيره است. البته مي‌توانيد از حالت عکس آن هم استفاده کنيد. يعني پس زمينه تيره با متن روشن.هرچند دومي مانند پس زمينه روشن خوانا نيست.
 
صفحه پيام ??? مناسبي داشته باشيد:
 
 
گاهي اوقات خواننده‌هاي وبلاگ شما به صفحه‌اي در وبلاگ مراجعه مي‌کنند که وجود ندارد. مثلاً قبلاً يک پست نوشته‌ايد و حالا آن را پاک کرده ايد. اما يک وبلاگ ديگر به آن لينک داده است. در اين حالت خواننده‌ها از مکان هاي ديگر به آدرسي در وبلاگ شما مراجعه مي‌کنند که ديگر وجود ندارد. در اين وضعيت آن‌ها با يک صفحه پيام خطا به نام خطاي شماره ??? مواجه مي شوند. اگر يک وبلاگ روي هاست خودتان داشته باشيد و در برخي سرويس دهنده هاي رايگان اين امکان را داريد که يک صفحه ويژه طراحي کنيد تا هنگام بروز خطاي ??? به خواننده‌ها نمايش داده شود. اين صفحه مي‌تواند داراي يک پيام باشد به همراه تعدادي لينک به ديگر بخش‌هاي وبلاگ. اما همه‌اش اين نيست مي‌توانيد در ساختن اين صفحه از خودتان خلاقيت نشان بدهيد.
 
از شر لينک هاي مرده خلاص بشويد:
طي ماه ها و سال‌ها وبلاگ نويسي به مکان هاي مختلفي در ديگر سايت‌ها و وبلاگ ها لينک مي دهيد. همه اين صفحات تا ابد در اينترنت باقي نمي مانند. تعدادي از صفحات بعد از مدتي از اينترنت پاک مي‌شوند و اگر خواننده‌هاي شما روي اين لينک ها کليک کنند تنها با پيام خطا مواجه مي شوند. اين موضوع هم خواننده شما را ناراحت مي‌کند و هم روي رتبه وبلاگ شما در موتورهاي جستجو تأثير منفي مي گذارد. اما چک کردن تمام اين لينک ها به صورت دستي عملاً غير ممکن است.
 
براي نظارت بر لينک هاي داخل وبلاگ تان مي‌توانيد از ابزار رايگان گوگل به نام Webmaster Tools استفاده کنيد. اين سرويس شامل تعدادي خدمات رايگان براي مديران وب سايت‌ها و وبلاگ‌نويس ها است که يکي از اين خدمات چک کردن وبلاگ است. براي اين کار در اين سرويس ثبت نام کنيد و آدرس وبلاگ را به آن بدهيد. بعد از آن گوگل يک کد را در اختيار شما قرار مي‌دهد تا آن را درون قالب قرار دهيد تا مالکيت شما بر آن وبلاگ اثبات شود. بعد از تأييد مالکيت، مي‌توانيد از خدمات رايگان Webmaster Tools گوگل براي وبلاگ تان استفاده کنيد.
 
کمي HTML ياد بگيريد:
 
 
صفحات وب که در مرورگرتان مي‌بينيد در‌واقع از کدهاي اچ تي ام ال و تعدادي زبان‌هاي برنامه نويسي ديگر تشکيل شده اند. براي راه اندازي و نوشتن وبلاگ نياز به دانستن يک زبان برنامه نويسي نيست. اما اگر بخواهيد که قدرت خودتان را در اجراي تغييرات در وبلاگ چند برابر کنيد کافي است که کمي HTML ياد بگيريد. اين در‌واقع يک زبان برنامه نويسي نيست و يادگيري آن بسيار ساده‌تر از آن چيزي است که تصور مي کنيد. نياز هم نيست که تمام دستورات اچ تي ام ال را ياد بگيريد. دانستن يک سري موارد اوليه کارايي شما را چند برابر خواهد کرد. براي شروع مي‌توانيد از گوگل کمک بگيريد!
 
از آيتم هاي متحرک استفاده نکنيد:
باور کنيد اکثر خواننده‌ها علاقه‌اي به ديدن يک ساعت بزرگ در وسط صفحه يا پروانه اي که از اين طرف به آن طرف وبلاگ پرواز مي‌کند، ندارند. آيتم هاي متحرک که اکثراً براي زيبايي به وبلاگ اضافه مي‌شوند باعث مي‌شوند حواس خواننده پرت شود و گاهي اوقات حتي موجب ناراحتي بيننده مي شود. در چنين حالتي به راحتي صحفه وبلاگ شما بسته خواهد شد و خواننده خودتان را از دست مي دهيد. علاوه بر اين استفاده از پنجره هاي بازشونده کوچک تبليغاتي يا بعضي پيام‌هايي که به صورت Popup به بيننده مي‌دهيد کار مناسبي نيست.
 
پخش صوت و ويديو را به عهده بازديدکننده بگذاريد:
 
 
تا به حال برايتان پيش آمده که به وبلاگي مراجعه کنيد و ناگهان يک موسيقي شروع به پخش شدن بکند؟ حالا اگر صداي اسپيکرهاي کامپيوتر تا آخر بلند باشد و شما در محل کار باشيد چه احساسي پيدا مي کنيد؟ اگر قصد داريد در وبلاگ تان ويديو يا صوت قرار بدهيد از اين موضوع اطمينان حاصل کنيد که آن‌ها به صورت خودکار شروع به پخش نمي کنند. بايد به بازديدکننده اين اجازه را بدهيد که خودش در صورت تمايل آن‌ها را پخش کند.
 
آيا نشان دادن کنتور بازديدکنندگان لازم است؟
حتماً برايتان مهم است که از آمار بازديد وبلاگتان مطلع شويد. اما شايد نياز نباشد که آن را به همه نشان بدهيد. قبل از انجام اين کار به دليل آن فکر کنيد. اگر امکان نصب شمارنده را روي قالب وبلاگ داريد بهترين انتخاب سرويس رايگانGoogle Analytics است. با مراجعه به آن در اين آدرس: http://www.google.com/analytics مي‌توانيد در آن ثبت نام کرده و يک کد براي وبلاگ دريافت کنيد. با قرار دادن کد درون قالب مي‌توانيد گزارش هاي بسيار مفيدي در مورد تعداد بازديدکنندگان، محل مراجعه و … ببينيد.
 
 
در انتخاب ابزار آمار گيري وبلاگ تان دقت کنيد و به همه سرويس ها اعتماد نکنيد. قرار دادن کد اين سرويس ها در صفحه وبلاگ تان سبب مي‌شود که آن‌ها قادر به جمع آوري برخي اطلاعات در مورد بازديدکنندگان وبلاگ تان باشند و اين کار شايد از نظر حريم خصوصي و امنيت دردسرساز شود.
 
حجم صفحات وبلاگ شما چقدر است؟
وقتي آدرس صفحه وبلاگ تان را مي‌زنيد چقدر طول مي‌کشد تا باز شود؟ ممکن است شما به اينترنت پرسرعت دسترسي داشته باشيد. اما بسياري از کاربران فارسي زبان به چنين اينترنتي دسترسي ندارند. بنابراين مهم است که به حجم صفحات وبلاگ توجه کنيد. معمولاً متن حجم زيادي را آشغال نمي‌کند اما تصاوير، صوت و ويديو حجم زيادي دارند و سرعت باز شدن صفحات را کند مي کنند. قبل از قرار دادن هر عکس در وبلاگ آن را براي وب بهينه کنيد تا حجم زيادي نداشته باشد. در درس آماده سازي تصاوير اين کار آموزش داده شده است.
 
صفحه تماس با من فراموش نشود:
 
تا به حال به وبلاگ هايي برخورد کرده‌ايد که صفحه تماس ندارند؟ تعداد شان کم نيست. هميشه يک روش براي ارتباط خواننده با خودتان قرار بدهيد. دقت کنيد که بخش نظرات وبلاگ براي اظهار نظر در مورد همان مطلب است نه تماس با شما. اگر نمي‌خواهيد آدرس ايميل تان را در اختيار همه قرار دهيد، صفحه تماس مي‌تواند حاوي يک فرم باشد که خواننده‌ها از طريق آن با شما تماس مي‌گيرند و اطلاعات آن برايتان ايميل ميشود.
 
fanimani.rozblog.com/fanimani.rozblog.com/fanimani.rozblog.com/fanimani.rozblog.com/fanimani.rozblog.com/fanimani.rozblog.com/fanimani.rozblog.com/fanimani.rozblog.com/http://www.farhangnews.ir
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 90
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 142
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 184
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 450
  • بازدید ماه : 450
  • بازدید سال : 19,761
  • بازدید کلی : 4,765,280
  • کدهای اختصاصی
    pr checker