loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 464 شنبه 22 تیر 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

غني سازي رابطه با کودک

رابطه با کودک,آموزش کودکان

ادامه يک زندگي موفق براي همه مردم به واسطه آموزش مثبت فراهم خواهد شد. زيرا هر لحظه از زندگي ، مستلزم يک رفتار خاص مي باشد که بدون پيشرفت غير ممکن است . دراين خصوص نقش والدين در آموزش کودکان به ويژه درابتداي زندگي اهميت حياتي دارد . کودکان بايد به منظور نشان دادن اعمال خوبي که پيش از اين آنها را بروز نمي دادند ،رفتار خود را اصلاح کرده واعمال بحث برانگيز خود را تغيير دهند .

 

اين ساخت و تغيير رفتار مي تواند در طي فرايند آموزش ، به وسيله ي کمک والدين ، مربيان و جامعه صورت پذيرد .

 

والدين ، به ويژه مادران که زمان بيش تري را با کودک مي گذرانند ، بايد همه ي سعي خود را براي آموزش روش ها ومفاهيم جديد ، به منظور تغييراتي براي بهبود رفتار و زندگي کودکانشان به کار برند .

 

براي رسيدن به اين هدف ، بايد نظرات وراه هاي جديد به کودکان ارائه شود که به وسيله ي آموزش و کاربردشان در آنها مي توان رفتاري مثبت به وجود آورد .

 

همچنين آنها بايد اطلاعات کافي داشته باشند تا کودکان را براي يادگيري تحريک و علاقمند سازند . به طور اساسي يادگيري اساس زندگي فرد را تشکيل مي دهد.

 

در اين رابطه، توجه خانواده‌هابه نکات کليدي زير، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است:

1. والدين براي کودکان خود سرمشق به شمار مي‌روند و اين سرمشق‌ها تعيين مي‌کند که کودکان به چه چيزهائي اهميت مي‌دهند.

 

بررسي‌ها نشان مي‌دهند کودکان زماني در مدرسه عملکرد خوبي دارند که والدين آنها ملاک‌هاي تحصيلي واقع‌بينانه‌اي را برايشان تعيين کرده باشند. يعني از همان ابتداي ورود به مدرسه والدين الگوي رفتاري جديت را از خود بروز دهند و اين ويژگي را تا پايان دوره تحصيل فرزند خود حفظ نمايند. لازم است به والدين يادآوري شود که تنوع فعاليت‌ها در زمينه‌هاي اجتماعي، آموزشي و تفريحي براي کودکان مفيد است و کار مدرسه نبايد لزوماً جايگزين اين فعاليت‌ها شود ولي در اين رابطه والدين مي‌بايست برنامه منظمي را براي خود و فرزندانش در قالب برنامه هفتگي طراحي کنند.

 

2. کودکان از رابطه‌اي بيشترين بهره را مي‌برند که از لحاظ کلامي غني و از نظر عاطفي حمايت‌گرانه باشد.

 

معمولاً هر چه کودکان بزرگ‌تر مي‌شوند مدت زماني که با والدين گفت و گو مي‌کنند کاهش مي‌يابد. برنامه‌هاي روزمره مانند صرف شام همراه با آرامش مي‌تواند فرصت مناسبي براي گفت و گو اعضاء خانواده باشد. وابستگي عاطفي پايدار و منسجم ميان والدين و فرزندان که با ابراز محبت جلوه مي‌کند به مناسبات کودک با محيط خارج استحکام بيشتري مي‌بخشد و باعث ايجاد نگرش‌هاي مثبت در مدرسه و در امر يادگيري مي‌شود.

 

والدين بهتر است شنوندگان خوبي باشند و گفت‌ و گوي ناچيز روزمره را به مکالمه‌اي غني ميان افراد خانواده مبدل سازند. خانواده‌هاي پر مشغله ممکن است عادت گفت و گو را از دست بدهند. مي‌توان از والدين خواست که هر روز حداقل دقايقي را به گفت و گوي خصوصي با فرزند خود اختصاص دهند و بدون حضور ديگر اعضاء خانواده يا روشن بودن تلويزيون به دقت به حرف‌هاي فرزند خود گوش کنند. بايد به آنها نشان داد که اين لحظات ارزشمند و گران‌بها است.

رابطه با کودک,آموزش کودکان

3. الگوهاي معين زندگي خانوادگي در توانائي يادگيري کودک در مدرسه م?ثر است.

 

برنامه آموزشي خانه از جمله روابط، رفتارها و الگوهاي خانواده بيش از وضعيت اقتصادي خانوادگي زمينه‌ساز موفقيت تحصيلي دانش‌آموز است. خانواده‌هائي که محيطي تشويق‌آميز و حمايت ‌گرايانه همراه با کنترل منطقي را در پيش مي‌گيرند ناسازگاري‌هاي دوران متفاوت رشد فرزند خود را به نحو قابل ملاحظه‌اي کاهش مي‌دهند. ديدارهاي خانوادگي از کتابخانه‌ها، موزه‌ها، باغ‌وحش‌ها، مکان‌هاي تاريخي، فعاليت‌هاي فرهنگي، توجه به بازي‌هاي سنتي، مطالعه گروهي در خانه، توجه به استفاده درست و م?ثر از زبان، نظارت بر تماشاي تلويزيون و تحليل مشترک برنامه‌هاي آن، مطالعه روزنامه، نظارت بر گروه همبازي‌ها و همسالان فرزند و شرکت در بازي‌ها و گروه‌هاي دوستانه از جمله الگوهاي مثبت زندگي خانوادگي است که توانائي يادگيري در مدرسه را به حداکثر مي‌رساند.

 

4. کودکان زماني در مدرسه در وضعيت بهتري قرار مي‌گيرند که والدين خود نيز در مورد راهبردهاي يادگيري مهارت و اطلاعات كافي داشته باشند. ضمنا آگاهي شما از يادگيري فرزندانتان بسيار حايز اهميت است. اطلاعاتي كه معلمان از شيوه يادگيري يكايك دانش آموزان دارند، اندك است چون وجود دست كم 30 دانش آموز در كلاس درس فرصت زيادي براي معلم باقي نمي گذارد كه شيوه هاي يادگيري همه دانش آموزان را بررسي كند. بنابراين والدين از گفتن حقايق مربوط به شيوه هاي يادگيري دانش آموزان پرهيز نكنند.

 

به طور كلي، راهبردهاي شناختي براي تسهيل يادگيري است و تكميل تكليف به جهت راهبردهاي فراشناختي به منظور بازبيني اين پيشرفت مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

راهبردهاي عاطفي:

اين فنون براي تمركز و نگهداري توجه، كنترل اضطراب و كنترل دقت به وسيله يادگيرندگان مي تواند به نحوي ثمربخش به كار برود.

 

آموزش اين راهبردها مي تواند به آگاه كردن دانش آموزان از عملشان و تدارك ديدن راههايي براي آنان كمك كند. تحقيقات نشان مي دهد كه آموزش اين راهبردها نتايج مهيجي را به دنبال مي آورد و بر عملكرد دانش آموزان كاملاً م?ثر است همراه با تمام اين برنامه ريزيهاي ذهني، انسان به محبت و تشويق نياز دارد. نبود تحريكات كافي به طور معمول اثر تخريب كننده اي بر مردم دارد. تحريكات مثبت داراي طيف وسيعي است كه به شخص اطلاعاتي در مورد مهارتها و داناييهاي خودش مي دهد.

 

بنابراين حتي اگر فرزندتان در انجام كاري در كلاس درس يا خارج از آن موفق نبوده است اين موقعيت فرصتي است كه بپرسيد دليل ناتواني او در انجام آن كار چه بوده است و چگونه مي تواند دانش يا مهارت لازم در آن زمينه را بياموزد؟ اين رفتار بر يادگيري تأكيد دارد و فرزندان را براي يافتن شيوه هاي يادگيري ترغيب مي كند.

 

5. ارتباط دو سويه بين معلمان و والدين به نفع کودکان است.

 

دانش‌آموزان وقتي نتايج بهتري به دست مي‌آورند که والدين و آموزگاران انتظارهاي يکديگر را درک کنند و در زمينه عادت‌هاي درس خواندن کودک، نگرش او نسبت به مدرسه، تعامل با دوستان و پيشرفت تحصيلي او، پيوسته با يکديگر در تماس باشند. مدرسه نيز مي‌تواند از طريق سيستم اجراي فضاي مناسبي را براي برقراري اين ارتباط ايجاد کند.معلمان وقتي بيشترين تمايل را به برقراري ارتباط با والدين نشان مي‌دهند که دريابند مديران به اين ارتباط اهميت مي‌دهند و همکارانشان از مشارکت والدين پشتيباني مي‌کنند و والدين نيز قدر اين ارتباط را مي‌دانند. نشست‌هاي کاري والدين، دانش‌آموزان و معلمان در اين رابطه اثرگذار است.

 

6. نكته آخر اينكه والدين بايد بدانندکه کودکانشان با يکديگر تفاوت دارند . تعدادي مسائل وجود دارد که بايد در نظر گرفته شود ، زيرا زماني که کودکان براي ياد گيري آماده نيستند ، والدين ومعلمان هيچ گونه موفقيتي را در آموزش آنها بدست نمي آورند . بسياري از مادران براي وادار کردن کودکان به آموختن يک موضوع خاص دچارمشکل مي شوند . هيچ شک وترديدي وجود ندارد که آموزش مفيد و سودمند بايد براساس نيازها و علائق کودکان انجام پذيرد.کودکي که براي يادگيري هيجان دارد و به يادگيري علاقه ي بيشتري دارد ، را مي توان با راه هاي بهتري به سمت يادگيري هدايت کرد. 

منابع:سايت نونهال، سايت بهداشت روان همراه با تغييرات و اضافات/تبيان

safapatogh.ir/http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 259
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 392
  • آی پی دیروز : 67
  • بازدید امروز : 4,360
  • باردید دیروز : 73
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 7,029
  • بازدید ماه : 7,029
  • بازدید سال : 26,340
  • بازدید کلی : 4,771,859
  • کدهای اختصاصی
    pr checker