loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 523 شنبه 22 تیر 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

در اعتماد به ديگران پيشقدم باشيد

استفان کاوي نويسنده کتاب اعتماد هوشمندانه تجربه هاي خود و تعداد زيادي از افراد و سازمان ها را به تصوير مي کشد تا نشان دهد اعتماد چگونه مي تواند کاميابي، انرژي و شادي شما را بيشتر کند. اين کتاب الهام بخش، مي تواند شما را برانيگزاند که اعتماد را در اطراف خود بگسترانيد و روابط کاري و شخصي خود را بهبود دهيد.

اعتماد به ديگران,اعتماد هوشمندانه,نبود اعتماد

 

نبود اعتماد

سراسر دنيا با موضوع «اعتماد» درگير هستند. برخي مي توانند سطوح بالايي از اعتماد را ايجاد و حفظ کنند. با اينحال بسياري در اين کار موفق نيستند، بنابراين، هميشه چرخه هاي منفي و نزولي کم اعتمادي و عدم اعتماد ايجاد مي کنند. کافي است به اخبار گوش دهيد تا فساد، رشوه خواري، بدرفتاري، رسوايي و کلاهبرداري را در سراسر دنيا ببينيد.

 

بحران شديد کم اعتمادي که در سراسر دنيا وجود دارد، با تاثيرات زيانباري که بر زندگي اجتماعي و رفاه مالي دارد، موسسات و شرکت هاي دنيا و روابط کاري و زندگي هاي شخصي را در کام خود مي کشد. روابط و فرهنگ هاي با «اعتماد زياد»، نه تنها باعث افزايش کاميابي مي شوند، بلکه انرژي و شادي را نيز افزايش مي دهند.

 

1- کاميابي:

قابل اعتماد بودن ارتباط مستقيمي با کاميابي دارد. سرمايه گذاري و سودآوري به اعتماد نياز دارد. شرکت هايي که در آنها اعتماد زياد وجود دارد، از اين اعتماد لذت مي برند، چون هنگامي که اعتماد بيشتر مي شود، سرعت کارها افزايش يافته و هزينه ها کاهش پيدا مي کند.

 

در عوض شرکت هايي که در آنها کم اعتمادي وجود دارد، هزينه هاي زيادي براي اين کم اعتمادي مي پردازند. اين هزينه ها شامل «انجام مجدد کارها»، «کاغذبازي»، «سياست هاي کاري بيش از حد»، «جدايي و نبود اتحاد»، «درگيري ها» و «تقلب و سوء استفاده» مي شود. اين عوامل باعث مي شود ديگران شما را غيرقابل اعتماد بدانند و خودتان هم به ديگران اعتماد نخواهيد کرد.

 

2- انرژي:

اعتماد به شدت بر انرژي تاثيرگذار است. اعتماد نه تنها بر انرژي جسماني و احساسي، بلکه بر سلامت، رفاه، خلاقيت و مشارکت نيز تاثير مي گذارد. اعتماد زياد انرژي غيرمعمولي به وجود مي آورد، درحالي که کم اعتمادي فشار خسته کننده اي را ايجاد مي کند. اين پديده يک اثر موجي بزرگ در تمام جهات ايجاد مي کند که در سطح وسيع، انرژي و روحيه کلي و انگيزش سازمان را تغيير مي دهد.

 

3- شادي:

افرادي که به صورت خلاقانه در يک محيط با اعتماد به کار مشغول هستند، لذت و رضايتمندي را منعکس مي کنند. همه کارمندان خواهان کار در يک شرکت با فرهنگ اعتماد زياد هستند.

 

تناقض بزرگ

ترکيب اين سه عامل، معياري براي اندازه گيري ميزان اعتماد در سطح شخصي و سازماني فراهم مي کند. هر چه اعتماد بيشتر مي شود هر يک از اين سه عامل بهبود پيدا مي کند. تناقض بزرگ اين است که با وجود بحران جهاني اعتماد که امروزه در سراسر دنيا وجود دارد، اميدهاي فراواني براي اعتماد کردن وجود دارد.

 

افراد و سازمان هايي که به اعتماد کردن اعتقاد دارند، برمبناي اصول قديمي ايمان داشتن و اطمينان به ديگران، در حال ايجاد «تحول اعتماد» هستند. شرکت هايي که اعتماد را بين کارمندان، تامين کنندگان، مشتريان و سهامداران برقرار مي کنند، شاهد جهش هاي بزرگي در سودآوري هستند.

 

بي اعتمادي، اعتماد کورکورانه و اعتماد هوشمندانه

بسياري از مردم، دنيا را از منظر اعتماد کورکورانه و ساده لوحانه يا بي اعتمادي شکاکانه مي بينند. اين ديدگاه ها از شرايط اجتماعي که مدارس، خانواده ها، تجارب شخصي و رسانه ها ايجاد کرده اند ناشي مي شود. از آنجايي که اين عينک ها بر ديدگاه شما و در نتيجه رفتارهايتان اثر مي گذارد، تغيير دادن آن مي تواند چشم انداز، نتايج شما و سازمانتان را ارتقا دهد. مردم ذاتا مي خواهند به همديگر اعتماد داشته باشند و همديگر را باور کنند، بنابراين داشتن اعتماد کورکورانه بيش از حد باعث مي شود ضربه هاي سختي بخوريد. خيانت اغلب باعث به وجود آمدن فعاليت هايي مي شود که نشانگر بي اعتمادي است. اين فرايندها و تدابي رواکنشي طبيعي در اين دنياي کم اعتمادي هستند.

 

براي موفقيت درازمدت، اعتماد کورکورانه و بي اعتمادي، رويکردهاي مناسبي نيستند. اعتماد هوشمندانه، فلسفه اي بر مبناي قضاوت هاي درست و رويکردي جايگزين و اساسي براي بهبود کارايي، انرژي و شادي سازمان شما و زندگيتان است.

 

اعتماد هوشمندانه يک تلاش پيوسته و روزانه بر مبناي «ميل به اعتماد کردن» است، که ناشي از گوش دادن به حرف قلب و همچنين تجزيه و تحليل هاي منطقي و گوش دادن به عقل است. آغاز يک معامله برمبناي اعتماد، فوايد بالقوه و تعاملات مثبت دوجانبه اي را برايتان به همراه خواهد آورد. درحالي که انجام آن با بي اعتمادي مانع به وجودآمدن اين فرصت ها مي شود. همواره تمايل به اعتماد را با تجزيه و تحليل سه متغير زير ترکيب کنيد:

 

1- فرصت ها:

موقعيت پيش رو چيست؟ دقيقا تصميم بگيريد که در چه کاري مي خواهيد به شخص مقابل اعتماد کنيد.

اعتماد به ديگران,اعتماد هوشمندانه,نبود اعتماد

2- خطرات:

ميزان ريسک اعتماد کردن چقدر است؟ نتايج و ضررهاي ممکن و احتمال آنها را مشخص کنيد و بررسي کنيد که اين نتايج تا چه حد برايتان مشکل ساز خواهد بود.

 

3- اعتبار:

شخصيت و صلاحيت مخاطبان چه چيزي را نشان مي دهد.

در اينکه چگونه اعتماد را گسترش مي دهيد و روش انجام اين تجزيه و تحليل ها، هوشيار باشيد. اعتماد زياد و تحليل کم منجر به اعتماد کورکورانه مي شود درحالي که اعتماد کم و تجزيه و تحليل بيش از حد باعث گسترش بي اعتمادي مي شود. اعتماد کم و تحليل هاي کم اصلا معني اعتماد را ندارد، درحالي که تمايل به اعتماد زياد و تحليل زياد و درست منجر به «اعتماد هوشمندانه» مي شود.

 

5 گام براي اعتماد هوشمندانه

اين 5 گام لازم براي اعتماد هوشمندانه را که در ادامه مي خوانيد به کار بگيريد و از تخطي از آنها يا وانمود دروغي به انجام آنها بپرهيزيد.

 

گام اول: تصميم بگيريد که اعتماد کنيد

تصميم آگاهانه براي اينکه اعتماد کنيد، شرايط را براي چهار قدم بعدي آماده مي کند. اگر به اعتماد ايمان داشته باشيد، اين اعتقاد راسخ شما، اعتماد هوشمندانه را نشان مي دهد و شروعي براي حرکت به سمت آن است. از رفتارهاي ظاهري مانند استفاده از اعتماد ديگران براي سودجويي، زبان بازي هاي غيرواقعي يا وانمود به اعتماد، بپرهيزيد. صرفنظر از اينکه در گذشته ديدتان به اعتماد چگونه بود، انتخاب اعتماد، احتمال اجراي آن را بيشتر مي کند و مزاياي زيادي را به همراه مي آورد.

 

افراد، گروه ها و سازمان هايي که سطح اعتماد بالايي دارند، باور دارند که لايق اعتماد هستند، مي توانند اين اعتماد را گسترش دهند و اينکه اعتماد کردن مديريت بهتري را ايجاد مي کند. رهبران باتجربه و دانا، اعتماد را يک اصل در کارهاي اساسي خود مي دانند. حتي اگر در تمام عمر خود هشدارهايي در مورد اعتماد زياد شنيده ايد، تحول خود را باتصميم به باور مزاياي «اعتماد بر مبناي تحليل درست» را آغاز کنيد.

 

گام دوم: از خودتان شروع کنيد

فقط تصميم براي اعتماد کردن کافي نيست. بايد با مسووليت پذيري وايجاد اعتبار براي خودتان، اعتقاد راسخ خود را به اين اصل نشان دهيد. گروه ها، مديران وسازمان هاي هوشمند، شخصيت و صلاحيت خود را به گونه اي صيقل مي دهند که به آنها اجازه دهد به خودشان اعتماد داشته باشند و اعتماد ديگران را هم به دست بياورند.اعتبار حاصل براي آنها قدرت، امنيت اقتصادي و شادي بيشتري فراهم مي آورد.

 

اجازه ندهيد ديگران مسووليت هاي شما را بدزدند يا موفقيت هاي شما را انکار کنند. از رفتارهاي ساختگي مانند ايجاد اعتبار جعلي، عدم پذيرش اشتباهاتتان يا سعي در انداختن اشتباهات به گردن ديگران براي بزرگ جلوه دادن خودتان، بپرهيزيد. ديگران اگر ببينند شما خصي مطلع، آگاه، هوشيار، داراي دانش و مايل به يادگيري بيشتر هستند، با ميل بيشتري به شما اعتماد خواهند کرد.از خود بپرسيد که آيا به خودتان اعتماد کامل داريد؟ اگر به خودتان اعتماد داشته باشيد ديگران راحت تر به شما اعتماد خواهند کرد.

 

گام سوم: نيت خود را بگوييد و نيت ديگران را مثبت بدانيد

گفتن نيت هايتان به بقيه نشان مي دهد که نقشه شما چيست و دليلش چيست نيت هاي خود را مخفي نکنيد يا فرض نکنيد که ديگران آنها را مي دانند و مي فهمند. اطلاعات غلط ندهيد و دنبال نقشه هاي مخفي نباشيد. فکر کردن به اينکه ديگران نيت هاي مثبتي دارند، ايمانتان نسبت به خوب بودن انسان ها را بيشتر مي کند و ذهن و قلبتان را براي نتايج دلخواه باز مي سازد.

 

خوش بيني و تفکر مثبت نتايجي مانند، «روابط لذتبخش و با اعتماد زياد»، «مشارکت خلاق» و «کارايي بيشتر» به همراه دارد. هرگز رفتاري ساختگي مانند وانمود به داشتن نيت خوب درحالي که در دل دشمني را پرورش مي دهيد، يا وانمود به اعتماد به ديگران درحالي که مدام آنها را زير نظر داريد، نداشته باشيد. بيان شفاف نيت ها به شما کمک مي کند از لحاظ احساسي ارتباط برقرار کنيد، زمينه را فراهم کنيد و روابط دو جانبه خوبي را ترويج دهيد و اطمينان و اميد ايجاد کنيد. از سوي ديگر پنهان کردن نيت ها به طرف مقابل اجازه مي دهد در مورد نيت شما به حدس و گمان بپردازد يا فکر کند که انگيزه هاي منفي داريد.

 

گام چهارم: به آنچه قرار است انجام دهيد، عمل کنيد

اگر به قول ها و وعده هاي تان عمل نکنيد، تلاش هايتان براي ايجاد و تقويت اعتماد، از بين خواهد رفت. در تمامي فرهنگ ها، قابل اعتماد بودن يعني تا چه حد مي توان روي حرف طرف مقابل حساب کرد. از دادن وعده هاي بزرگ يا کم کاري در وعده هايتان و جدي نبودن در پايبندي به تعهدات بپرهيزيد. تلاش کردن به جاي ارايه نتايج واقعي از ديدن ديگران ارزشمند نيست.

 

گام سوم يعني بيان نيت ها وقتي با گام چهارم يعني پايبندي و عمل به حرف هايتان ترکيب شود، عامل بسيار قدرتمندي در ايجاد اعتماد مي شود. پايبندي به قول ها ارتباطات را مستحکم مي کند. اينگونه صداقت و راستي اساس شهرت و آوازه شما، برندشخصي و برند شرکت تان است، به خصوص در اين «اقتصاد اعتبارمحور» که رسانه هاي اجتماعي به وجود آورده اند. اگر نيت هايتان را بيان کنيد و بر قول هاي خود پايبند بمانيد، اعتماد ديگران را به دست خواهيد آورد، که به شما اجازه مي دهد بيشتر به ديگران اعتماد کنيد.

 

گام پنجم: در اعتماد به ديگران پيشقدم شويد

زماني را که ديگران به شما اعتماد کردند به ياد آوريد. چرا آنها به شما اعتماد کردند؟ اين تجربه چه تاثيري بر شما گذاشت؟ بسياري از مديران براي اينگونه اعتمادها و اختيار دادن ها، ارزش قائلند. اعمالي مانند انکار حقيقت، نگفتن کامل حقايق، کنترل ديگران، يا تلاش براي اينکه همه کارها را خودتان انجام دهيد، در خلاف جهت گسترش اعتماد است.

 

اعتماد ساختگي، مي تواند شامل مسووليت دادن به ديگران بدون اعطاي اختيار تصميم گيري يا کنترل تمام کارهايي که به ديگران محول مي کنيد باشد. به عنوان يک مدير، مسووليت پيشقدم شدن در اعتماد بر عهده شما است. تصميم به «اعتماد هوشمندانه» باعث ايجاد نتايج مي شود، چون بهترين توانايي هاي فرد را فعال مي کند و الهام بخش مي شود و به آنها انگيزه مي دهد. اين کار اعتماد را بيشتر مي کند چون مردم دوست دارند قابل اعتماد ديده شوند و همچنين زمينه را براي روابط متقابل ايجاد مي کند چون وقتي به ديگران اعتماد کنيد، آنها هم تمايل پيدا مي کند که اين اعتماد را جبران کنند.

 

تصميم براي اعتماد به ديگران چهره مثبتي را تقويت مي کند که اعتماد زياد – و همچنين کاميابي، انرژي و شادي – در روابط ايجاد مي کند. حتي اگر نتيجه دقيقا آن چيزي که مي خواستيد نباشد، با اثر موجي که با تصميم به اعتماد به ديگران ايجاد مي شود، افرادي که به آنها اعتماد کرده ايد از اين اعتماد قدردان خواهند بود. اين اعتماد هوشمندانه را بين سهامداران شرکت، مشتريان، کارکنان، همکاران و اعضاي خانواده و شبکه هاي اجتماعي و اجتماع هاي محلي و سازمان ها بگسترانيد.

 

از همين جايي که هستيد تحول اعتماد را آغاز کنيد. پنج گام براي اعتماد هوشمندانه را درک کنيد و در زندگي شخصي و حرفه اي خود به کار بنديد.

منبع:مجله موفقيت

safapatogh.ir/http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 135
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 368
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 1,291
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,557
  • بازدید ماه : 1,557
  • بازدید سال : 20,868
  • بازدید کلی : 4,766,387
  • کدهای اختصاصی
    pr checker