loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 460 شنبه 22 تیر 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

رابطه تنبلي و ترس با موفقيت!

تنبلي و ترس, تنبلي و عدم فعاليت

 

اگر به طول زندگي خود تا به امروز نگاه کنيد، متوجه مي شويد خيلي وقت ها بوده است که آرزو داشته ايد شجاع تر باشيد، بيشتر به خود اعتماد و کمتر احتياط و دو دو تا چهار کنيد تا بتوانيد تغييرات مورد نظر را در زندگي خود به وجود بياوريد.

 

خيلي از مردم اين حسرت ها، ترس و آرزوها را دارند. بيشتر آنها معتقدند اگر زمان به عقب بر مي گشت حتما با خطرپذيري بيشتري کار و زندگي مي کردند.

 

اغلب اوقات مي دانيم چه مي خواهيم اما هنوز آن را انجام نداده ايم. چرا؟ زيرا به طور ذاتي محافظه کار هستيم و مي ترسيم نقطه ضعف هايمان رو شوند. وضع موجود با اينکه خيلي رضايت بخش نيست اما راحت تر، کم خطرتر و بي دردسرتر به نظرمان مي رسد. تحيقات ثابت کرده اند براي انسان بسيار راحت است در همين وضعيت موجود بماند، دهانش را ببندد و به همان روش هميشگي پيش برود تا اينکه تغييراتي در زندگي ايجاد يا حرف هايش را بازگو کند. وقتي با خود حساب مي کنيم تغييرات در زندگي تا چه اندازه مي تواند ما را آسيب پذير کنند يا موجب شکست شوند، به طور داتي گرايش داريم در همين وضعيت باقي بمانيم.

 

1. هميشه احتمال مي دهيم همه چيز بد پيش مي رود

همان طور که «دانيل خانمان» در کتاب «فکر کردن، سريع و آرام» نوشته است، وقتي به ريسکي در زندگي خود فکر مي کنيم، هميشه شکست ها بيشتر از موفقيت ها در ذهنمان نقش مي بندند. ما هميشه به تمرکز روي مسايلي گرايش داريم که بد پيش مي روند – مسايلي که باعث شکست يا قرباني شدن ما مي شوند – نه مواردي که موفقيت در بر دارند. همين تمرکز غلط است که منجر به کژ داوري مي شود. واقعيت اين است که خطرات کاري که هنوز انجام نشده است به آن اندازه اي نيست که انسان براي خود متصور مي شود.

 

2. ما در تصور عواقب کارهاي اشتباه زياده روي مي کنيم

اين چيزي است که کارشناسان به آن «فاجعه هراسي» مي گويند. به واسطه اين طرزفکر، انسان بدترين سناريو را براي کارهاي در دست انجام در ذهن خود متصور مي شود و فکر مي کند که اي واي اگر کاري اشتباه پيش برود ديگر او قادر به کنترل شرايط نيست و همه چيز در بدترين حالت ممکن پيش خواهد رفت. خير! اين گونه نيست. ما انسان هستيم و روي کارها و شرايط مي توانيم تا حدي کنترل داشته باشيم. اگر کاري بد پيش رفت، کنترل آن را به دست بگيريد و دوباره به مسير درست بازگردانيد. نيازي به اغراق و هيجان هاي منفي نيست. هميشه انسان ها تصور مي کنند بي پول يا از خانواده و دوستان طرد مي شوند. حالا شايد به اين بدي هم تصويرسازي نکنيد اما انسان عادت دارد در خطرات احتمالي بالفعل کردن تصميمات خود بدترين تصورات را داشته باشد. به همين دليل نمي تواند توانايي هاي خود را بشناسد و آنها را در مسير موفقيت پرورش دهد.

تنبلي و ترس, تنبلي و عدم فعاليت

3. ما خودمان را در کنترل عواقب خطرهايمان دست کم مي گيريم

اين فاکتور با مواردي که در بالا ذکر کرديم مرتبط است اما بيش از آن به توانايي هاي کلي انسان مربوط مي شود. با اينکه دوست نداريم اين حرف را بزنيم، اما مجرمان اصلي خانم ها هستند که کمتر خودشان را قبول و توانايي هايشان را باور دارند. بيشتر مواقع با بدگماني به آينده کار خود نگاه مي کنيم و تصور مي کنيم نمي توانيم از عهده مشکلات آن بر بياييم. به همين دليل، در همين شرايط باقي مي مانيم و باور نداريم که مي توانيم با مشکلات مسير خود رودررو شويم.

 

شايد شما هم با خانم هايي روبه رو شده باشيد که حاضر نيستند مسووليت مديريتي به عهده بگيرند زيرا از عواقب آن مي هراسند. اين گونه افراد هميشه توانايي هاي خود را ناديده مي گيرند و به استعدادهاي ذاتي خود هيچ توجهي ندارند.

 

4. ما هزينه هاي تنبلي و عدم فعاليت خود را ناديده مي گيريم و به همين وضعيت موجود مي چسبيم

هميشه خودمان را با اين جمله گول مي زنيم که «اين خيلي هم بد نيست» و اميد داريم با گذشت زمان همه چيز بهتر شود. اين مساله را نيز اينگونه براي خود حل مي کنيم که وضعيت موجود بسيار هم خوب است. بايد بدانيد اگر شرايط در حال حاضر بد باشد با گذشت زمان بدتر مي شود نه بهتر! بايد کمي به خود تکان دهيم و سعي کنيم با تصميمات درست در مسير بهتر قدم بگذاريم.

 

اين چهار تمايل انسان ها دست در دست يگديگر باعث مي شوند تا انسان هايي که تصور مي کنيم باهوش هستند، در همين چرخه محدود زندگي خود باقي بمانند و براي تغيير آن هيچ تلاشي نکنند.

 

بنابراين براي دانستن اينکه چه خطرهايي ارزش انجام دارند سوالات زير را از خود بپرسيد:

1.   اگر شجاعت بيشتري داشته باشم چه کارهايي انجام مي دهم؟

 

2.   منفعل بودن و تنبلي هاي من از اکنون تا يک سال آينده چه هزينه هايي براي من خواهد داشت؟

 

3.   کجا ترس هاي من از شکست باعث شده است تا ريسک انجام آن را براي خود بزرگ کنم و به واسطه آن هيچ اقدامي براي ايجاد تغيير در زندگي انجام ندهم؟

 

به هر پاسخي که به ذهنتان خطور مي کند توجه کنيد. اين پاسخ ها تصوير روشني از آينده در خود دارند. همچنين مي توانيد به واسطه آنها براي انجام اصلاحات شجاعت بيشتري پيدا کنيد. بايد باور کنيد انسان بيشتر از آنچه تصور مي کند قدرت و توانايي دارد.

منبع:برترين ها



safapatogh.ir/http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 104
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 346
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 937
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,203
  • بازدید ماه : 1,203
  • بازدید سال : 20,514
  • بازدید کلی : 4,766,033
  • کدهای اختصاصی
    pr checker