loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 406 شنبه 22 تیر 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

تقسيم زندگي , چرا و چگونه ؟

تقسيم زندگي,تقسيم کاردر خانه

 

اگر ساعت کاري شما يا همسرتان بعداز ظهر يا شب‌ها باشد برنامه زندگي بسيار متفاوت و حتي سخت مي‌شود. شما از زبان متخصصان بسيار شنيده ايد که درباره ارتباط و صميمت براي سلامت رابطه زناشويي حرف مي‌زنند.

 

اما آنها به اين موضوع کمتر پرداخته اند که اگر شرايط زندگي فرصت‌هاي کمي براي ارتباط باقي بگذارند چگونه بايد براي حفظ صميميت تلاش کنيد. تماس‌هاي تلفني، فرستادن پيامک ممکن است مفيد باشند اما وقتي نمي‌توانيد اوقات مشترکي داشته باشيد احساس تنهايي و فاصله آزارتان خواهد داد.

 

از اين پيشنهادها براي مديريت و برنامه ريزي براي اين سبک از زندگي استفاده کنيد:

کساني که در شيفت بعداز ظهر يا شب کار مي‌کنند معمولا از بسياري از تفريحات و خواسته‌هاي شخصي شان مي‌گذرند و برنامه غذايي، خواب، ورزش و فعاليت‌هاي ديگرشان بسيار متفاوت از ديگران است.

 

حفظ رابطه شاداب زناشويي در اين موقعيت به هر دو نفر وابسته است. علاوه بر اين گاهي اعضاي خانواده و دوستان درک نمي‌کنند که چرا بايد اين نوع شغل‌ها را بايد پذيرفت و از اينکه شما نمي‌توانيد جواب تلفنتان را ساعت ? شب بدهيد و يا چرا براي يک عصرانه به خانه شان نمي‌رويد متعجب يا عصباني مي‌شوند. اگر شما شغل پرستاري را با علاقه و عشق انتخاب کرده باشيد بدون شک مي‌دانيد که بايد از برخي تفريحات و علايقتان بگذريد و بايد تا اين اندازه گذشت داشته باشيد که ساعت‌هاي بيشتري را براي همسر و فرزندتان وقت بگذاريد.هرچند فراهم کردن موقعيت‌هاي مناسب براي معاشرت و تفريح با خانواده و دوستانتان بسيار سخت است اما بايد ياد بگيريد چگونه اين موقعيت‌ها را فراهم کنيد و از آنها بهره ببريد.

 

حفظ ارتباط

چطور مي‌توانيد ارتباط‌تان را با همسر و اعضاي خانواده حفظ کنيد در حاليکه بايد شب‌ها سرکارتان حاضر باشيد؟ از تقويم استفاده کنيد. درست حدس زديد بايد برنامه ريزي کنيد.

 

با دقت برنامه ريزي کنيد. چه ساعت‌هايي از روز در کنار هم هستيد؟ با همسرتان اين اوقات را پيدا کنيد و برايش برنامه ريزي کنيد.. علاوه بر اين حفظ رابطه شکل‌هاي متفاوتي دارد. دنياي ارتباطات فرصت‌هاي ارتباطي را بسيار گسترده کرده اند. از اتاق‌هاي گفتگوي اينترنتي هم مي‌توانيد استفاده کنيد. نکته مهم اين است که مناسب ترين راه ارتباطي را پيدا کنيد. مثلا اگر در کنار خانواده بودن را دوست داريد در ساعت‌هاي مشترک دور هم جمع شويد و با هم گفتگو کنيد. سعي کنيد مناسبت‌ها را جشن بگيريد مثلا تولد همسر و فرزند و دوستانتان را فراموش نکنيد. حتي اگر نمي‌توانيد برايشان جشن بگيريد. مي‌توانيد هديه ويژه‌تان را که نشانه توجه و علاقه‌تان هست را با برنامه ريزي قبلي تهيه کنيد و برايشان با يک برنامه غيرقابل پيش بيني هديه بدهيد.

 

از خواب گذشتن؟

کارکردن در شيفت شب برنامه خواب‌تان را بهم مي‌ريزد. آيا در اينصورت بايد بخاطر همسرتان از خوابتان بگذريد؟ شايد لازم باشد گاهي اينکار را بکنيد اما هيچ کس نمي‌تواند از شما توقع داشته باشد هميشه بخاطر آنها کمبود خواب داشته باشيد.

 

رسيدگي به امور خانه

اگر شيفت کاري شما با همسرتان متفاوت است نمي‌توانيد از يکديگر توقع داشته باشيد که خانه کاملا مطابق ميل‌تان باشد. اگر همسرتان شب کار است نمي‌توانيد از او بخواهيد در طول روز حتما خانه را هم مرتب کند. يادتان باشد که او نياز به خواب کافي دارد و رسيدگي به همه امور کاري و خانه داري ممکن است خيلي آسان نباشد.

تقسيم زندگي,تقسيم کاردر خانه

عادت‌هاي تازه براي پخت و پز و خريد

اگر شما اهل پخت و پز نيستيد و همسرتان شب کار است حاضر کردن نهار و شام مي‌تواند مشکلات تازه‌اي ايجاد کند. در کوتاه مدت شايد خوردن غذاهاي آماده يا سفارش غذا از رستوران کارساز باشد اما آيا شما مي‌توانيد هميشه به همين شيوه عمل کنيد؟ اگر آشپزي بلد نيستيد سعي کنيد تا ياد بگيريد به ويژه اگر تامين هزينه‌هاي زندگي وابسته به کار کردن همسرتان است. براي خريد خانه هم بايد برنامه ريزي کنيد. مي‌توانيد خريدهاي کلي خانه را باهم انجام بدهيد و خريد‌هاي روزانه را با فرزندانتان انجام دهيد. کافي است برنامه‌هاي غذايي هر هفته را مشخص کنيد و براساس آن خريد‌هاي خانه را در روزهاي تعطيل با هم انجام بدهيد.

 

رسيدگي به امور مشترک

کار کردن هميشگي در شيفت‌هاي شبانه شما را مجبور مي‌کند رو‌شـــــــهاي متفــــاوتي براي تصميم گيري‌هاي مشترک و برنامه ريزي‌هاي ديگر پيدا کنيد. پرداخت صورت حساب ها، اجاره کردن خانه، رسيدگي به هزينه‌هاي جاري خانه همگي نياز به برنامه ريزي و تصميم گيري‌هاي مشترک دارند.

 

در اين شرايط معمولا همسرتان بايد بپذيرد که بخشي از اين کارها را به عهده بگيرد و انتظار زيادي براي همراهي و همکاري از شما نداشته باشد. براي ايجاد همدلي و احساس مطلوب سعي کنيد از همسرتان بيشتر سپاسگزاري کنيد. در هر صورت او مجبور است بخشي از وظايف شما را نيز انجام بدهد.

 

چگونه صميميت و وابستگي عاطفي‌تان را حفظ کنيد؟

اگر زمان باهم بودنتان کم است بايد عادت هايتان را براي حفظ ارتباط عاطفي کمي تغيير بدهيد. کار کردن به اين شيوه احساس تنهايي را در هــــر دوي شما عميــــق تر مي‌کند. نه اعضاي خانواده و نه دوستانتان نمي‌توانند نيازهاي عاطفي تان-ـ نياز به همسرـ را برآورده کنند. سعي کنيد بيش از هرچيز ديگري در اوقات مشترک به ارتباط عاطفي‌تان توجه کنيد. وضعيت زندگي‌تان را درک کنيد و براي حل مشکلاتتان برنامه ريزي و فکر کنيد.

 

موقعيت سخت و طولاني

- اگر برنامه شغلي شما ممکن است سال‌ها طول بکشد اين موقعيت هم مزايا و هم معايبي براي رابطه زناشويي‌تان خواهد داشت. کار طولاني شبانه باعث مي‌شود عادت‌هاي برنامه ريزي، رفتاري و کاري‌تان تثبيت بشود اما باعث مي‌شود ساعات کمي را در کنار همسرتان باشيد. شاداب نگه داشتن رابطه با وجود فاصله‌اي که ايجاد مي‌شود کار آساني نيست و شما بايد برنامه ريزي خاصي براي اين موقعيت بکنيد مثلا:

 

ـ بايد وقت بگذاريد. نبايد يکديگر را بخاطر مشکلات در فشار رواني قرار بدهيد. وقتي همسرتان مي‌خواهد کمي با شما حرف بزند به کارهايتان فکر نکنيد. وقتي پاي تلفن با شما حرف مي‌زند کمي فرصت بدهيد و مدام نگوييد بايد بروم. اگر فکر مي‌کنيد گفتگويتان به جر و بحث کشيده مي‌شود کوتاه بياييد و حرف هايتان را بگذاريد براي يک موقعيت مناسب. اگر فکر مي‌کنيد فرصت گفتگو کم است به همسرتان نامه بنويسيد يا حرف هاي‌تان را در پيامک‌هاي کوتاه بيان کنيد. از هر راه مناسبي که مي‌شناسيد استفاده کنيد اما رابطه‌تان را با گفتن جملاتي مثل«خسته ام»«کار دارم»«باشه براي بعد» خراب نکنيد.

 

ـ به مشکلات فکر کنيد و واقعيت‌ها را درک کنيد. همسرتان تمام شب را کار کرده است. روزها خواب است و شما بيشتر اوقات تنها هستيد. ممکن است احساس بدي پيدا کنيد. اما پيش از آنکه واکنش‌هاي منفي نشان بدهيد درباره اين مساله فکر کنيد. آيا همسرتان مقصر است؟ آيا او اين کار را براي تفريح اش انتخاب کرده است؟ آيا او از اين وضعيت کاملا راضي است؟ ممکن است بارها تلاش کرده باشيد و با اين وضعيت کنار آمده باشيد با اين حال دوباره دچار همين احساسات منفي شده باشيد. اگر مي‌خواهيد واکنشي نشان بدهيد بهتر است با جملاتي احساستان را بيان کنيد که همسرتان آزار نبيند بگوييد: «خيلي برام سخته وقتي تو اينقدر دير مياي. گاهي نگران مي‌شم رابطمون آسيب ببينه.» اين جملات بهتر از گفتن «چرا هيچ وقت سر موقع خونه نمي‌آي؟ هميشه دير مي‌رسي و من و بچه‌ها هميشه تنهاييم».

 

- براي ايجاد صميميت و بهتر شدن رابطه بايد «خوب و مثبت» حرف بزنيد. فقط در اين صورت است که مي‌توانيد در کنار هم به آرامش برسد.

 

- از همسرتان بخواهيد نظرش را در مورد آنچه که مي‌توانيد هر دو با هم براي حل مشکلات انجام بدهيد، به شما بگويد. دنبال مقصر نباشيد و روي فهم متقابل تکيه کنيد تا بتوانيد راه حلي پيدا کنيد. «براي من مهم نيست درآمد تو چقدر است، من مي‌دانم که تو خيلي کار مي‌کني! اما آيا مي‌مي توانيم براي اين فاصله ايجاد شده راه حلي ايجاد کنيم؟»

 

ـ گزينه‌هاي جديد پيدا کنيد: براي پيدا کردن راه حل با هم راه کارهاي جديد بيابيد. شوخي کنيد از اينکه نظراتتان کمي خنده دار باشد نترسيد، فکرتان را رها کنيد و يا هر کاري که فشار مشکلات را کمتر مي‌کند را انجام دهيد.

 

ـ در مورد اتفاق‌هاي محتمل بحث کنيد: زماني که ايده‌هاي کافي براي آنچه که بايد انجام بدهيد داشتيد در موردش با هم گفتگو کنيد. کدام يک براي شما بهتر است؟ به نظر همسرتان در مورد اين تصميم اهميت دهيد.

 

ـ اگر مطمئن نيستيد کدام تصميم براي موقعيت شما بهتر است، براي مدتي همه گزينه‌ها را امتحان کنيد. مثلا اگر شما درباره برنامه ريزي‌ها کشمکش داريد و يکي از شما احساس مي‌کندبه اندازه کافي با هم وقت نمي‌گذرانيد و ديگري مدام به مسئوليت‌هاي کاريش فکر مي‌کند، برنامه ريزي‌تان را تغيير بدهيد و مثلا سعي کنيد براي مدتي به کار کمتر فکر کنيد. از اين تصميم چه نتيجه‌اي مي‌گيريد؟ و يا اگر شما تازه مادر شده ايد و بايد به کار برگرديد، دنبال کار موقت بگرديد تا مطمئن شويد براي کار کردن آماده هستيد. مي‌توانيد از کارفرما بخواهيد تا شيفت کاريتان را تغيير بدهد، حتي مي‌توانيد توضيح بدهيد که کار شبانه روي زندگي شما چه تاثيري مي‌گذارد. و يا با همسرتان در مورد اين مسايل حرف بزنيد: «چه کسي بچه‌ها را نگاه دارد. کي خريد کند؟ چه کسي غذا بپزد؟» شما مي‌توانيد تمام اين موضوعات را با يک تغيير موقتي بررسي کنيد تا بهترين تصميم را بگيريد.

 

ـ انتخابتان را روشن کنيد: متاسفانه وقتي شما و همسرتان هر دو موضع متفاوت هستيد، ممکن است فکر کنيد به يک توافق مشترک رسيده‌ايد در حالي هر کدام از شما ديد متفاوتي از اين توافق داريد. براي حل اين مشکل آنچه را که درباره اش به توافق رسيده ايد را کاملا توضيح بدهيد بگوييد: «ما به توافق رسيده ايم که «ما مي‌خواهيم که...» هربار که راه حل جديدي براي حل مشکل پيدا کرديد آنرا با همسرتان در ميان بگذاريد، لزومي ندارد هميشه به روش‌هاي قبلي رفتار کنيد.

منبع:سلامت نيوز

 

safapatogh.ir/http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 251
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 391
  • آی پی دیروز : 67
  • بازدید امروز : 2,709
  • باردید دیروز : 73
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 5,378
  • بازدید ماه : 5,378
  • بازدید سال : 24,689
  • بازدید کلی : 4,770,208
  • کدهای اختصاصی
    pr checker