![safapatogh.ir safapatogh.ir/](http://www.beytoote.com/images/stories/religious/re666.jpg)
شيرينترين لحظه قيامت براي م?منان
- مجموعه: اصول و فروع دين
براي م?منين و کساني که با عنايت اميرالم?منين«سلاماللهعليه» زير لواي حمد قرار گرفتهاند و از آب کوثر سيراب گشتهاند، لحظهاي بيش نخواهد بود. اين افراد، با توجه به لياقتي که در دنيا و در پرتو پيروي از اهل بيت «سلاماللهعليهم» کسب کردهاند، بنا بر تعبير روايات، مانند برق جهنده، به بهشت و جايگاه خود خواهند رسيد.
در زندگي لحظاتي هست که براي ما التهاب زيادي دارد مثل لحظاتي که قرار است نتيجه کاري که برايش زحمت کشيده ايم ببينيم مثل مواقعي که منتظر نتيجه کنکور هستيم ،يا زماني که مي خواهيم نمرات امتحاناتمان را ببينيم يا در يک آزمون استخدامي شرکت کرده و متظر نتيجه ايم ،در اين لحظات قلب ما تند تند مي زند و در ذهن خود افکار ضد و نقيض ،بيم ها و اميداها را مي پرورانيم .
يکي از مواقعي که اعلام نتايج در آنجا با التهاب و هيجان نفس گيري همراه است ،موقف حساب و حسابرسي خداوند متعال در قيامت است.
زماني است که نه دوباره امتحان مي گيرند و نه مي توان به نتيجه اعتراضي کرد ،اگر نمره قبولي گرفته شد جايزه اش بهشت است و اگر نه سوختني است عميق و جانکاه که پاياني براي آن نيست ، پناه مي بريم به خداوند مهرباني از چنين روزي ، از آن روز بيشتر بدانيم:
حسابرسي در قيامت
از قرآن کريم به خوبي استفاده ميشود که در روز قيامت، به حساب افراد و نحوه عملکرد آنان در دنيا رسيدگي ميشود:
«وَ نَضَعُ الْمَوازينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً وَ إِنْ كانَ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنا بِها وَ كَفى بِنا حاسِبينَ»[1]
خداوند متعال ميفرمايد: ما در روز قيامت، ترازوهاى عادلانه ميگذاريم و اعمال نيک و بد انسانها را با آن ميسنجيم. در آن روز، به هيچ كس هيچ گونه ظلم و ستمي نمىشود و از استحقاق کسي كاسته نمىگردد و اگر عمل مكلف به وزن دانه خردلى هم باشد، آن را مىآوريم و همين كافى است كه ما حسابگر و حسابرس باشيم.
همچنين قرآن کريم در آيه ديگري با عبارت «وَ لَتُسْئَلُنَّ عَمَّا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»[2]، بر س?ال از همه اعمال انسان در قيامت تأکيد ميورزد و در آياتي نيز مصاديق س?الات قيامت را بيان ميفرمايد.[3]
حسابرسي نيکوکاران
آيات شريفه قرآن کريم در موضوع معاد و نيز رواياتي که در اين زمينه وجود دارد، نشانگر سختي قيامت و دقيق بودن حسابرسي اعمال است، امّا بايد دانست که حسابرسي در قيامت با همه سختيها و مشکلات خود، براي م?منين و کساني که با عنايت اميرالم?منين«سلاماللهعليه» زير لواي حمد قرار گرفتهاند و از آب کوثر سيراب گشتهاند، لحظهاي بيش نخواهد بود. اين افراد، با توجه به لياقتي که در دنيا و در پرتو پيروي از اهل بيت«سلاماللهعليهم» کسب کردهاند، بنا بر تعبير روايات، مانند برق جهنده، به بهشت و جايگاه خود خواهند رسيد.
به نظر ميرسد منظور از اصحاب «اعراف» که قرآن کريم از آنان سخن ميگويد نيز شيعيان و پيروان اهل بيت«سلاماللهعليهم» هستند که در قيامت، زير لواي حمد قرار ميگيرند و در آن جايگاه فرحبخش، به تماشاي محشر و محاسبه اعمال و وضعيّت مردمان مينشينند تا حسابرسي تمام شود و از جايگاهي که دارند و از تماشاي صحنه محشر، لذّت ميبرند.
حسابرسي بدکاران
در مورد بدکاران، وضعيّت بسيار سخت و ناراحت کننده خواهد بود. بر عکس نيکوکاران که با نور ايمان و نور ولايت راه خود را مييابند و در يک لحظه نجات پيدا ميکنند، بدکاران در تاريکي و ظلمت مطلق به سر ميبرند و بايد سختي روزهاي متعدّد و بسيار طولاني قيامت را تحمّل کنند و به س?الاتي که از آنها پرسيده ميشود، پاسخ گويند. آنان در ظلمت و تاريکي، همديگر را نميبينند و در آن صحراي پرهياهو به همديگر تنه ميزنند و موجبات ناراحتي يکديگر را فراهم ميکنند. خلاصه به تعبير قرآن کريم، شومي و بدبختي گريبانگير بدکاران و گناهکاران است:
«وَ أَصْحابُ الشِّمالِ ما أَصْحابُ الشِّمالِ، في سَمُومٍ وَ حَميمٍ، وَ ظِلٍّ مِنْ يَحْمُومٍ ، لا بارِدٍ وَ لا كَريمٍ، إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُتْرَفينَ، وَ كانُوا يُصِرُّونَ عَلَى الْحِنْثِ الْعَظيمِ»[4]
دست چپيها (کساني که نامه عملشان به دست چپ داده شده است)، بسيار شومند. آنان زير هرم و دود جهنّم هستند. آتش و دودي که خودشان به واسطه اعمال دنيوي خود، مانند پيروي از هوي و هوس، تجمّلگرايي، اسراف و ... به وجود آوردهاند. آنان با اصرار بر گناه و تن دادن به خواهشهاي نفساني و شهواني، اين آتش و درد و رنج را براي خود فراهم ساخته و چارهاي از آن ندارند.
قرآن کريم بارها در تشريح مسائل و وقايع قيامت، بر اين نکته تأکيد ميفرمايد که قيامت براي بدکاران بسيار سخت و براي نيکوکاران آسان و راحت است. همچنين منشأ اين سختي و يا آرامش و راحتي در قيامت را اعمال خود انسانها در دنيا برميشمرد. کسي که در دنيا خود را در مسير ولايت و اهل بيت«سلاماللهعليهم» قرار داده است، در آخرت نيز از هدايت و نور آنان، از کوثر و لواي حمد ايشان، برخوردار ميشود و آنکه در دنيا، راه آن بزرگواران که راه هدايت و رستگاري است را طي نکند و در ظلمت و تاريکي خواهشهاي نفساني قدم بردارد، در قيامت نيز در تاريکي مضاعف خواهد بود و بابد متحمّل سختي و مشقّت فراواني شود.
مواقف قيامت
از قرآن و روايات معلوم مىشود كه در قيامت، مواقف بسيارى براي حسابرسي به حساب بندگان وجود دارد. از جمله مواقف قيامت، مي توان به مواقف اهل بيت«سلاماللهعليهم»، نماز و حق النّاس اشاره کرد که از بندگان راجع به محبّت و ولايت اهل بيت، اهميّت آنان به نماز و ميزان مراعات حقّ النّاس س?ال ميشود و اگر پاسخ قانع کنندهاي نداشته باشند، حق عبور از آن مواقف را ندارند.
گذر از مواقف قيامت، به تعبير قرآن کريم، پنجاه هزار سال طول ميکشد. قرآن، هنگام بيان شدّت حسابرسي در قيامت و سختي آن، يکجا ميفرمايد: قيامت هزار سال است[5] و در جاي ديگر ميفرمايد: پنجاه هزار سال طول ميکشد![6] امام صادق «سلاماللهعليه» در توضيح اين مطلب فرمودهاند:
«فَإِنَّ فِي الْقِيَامَةِ خَمْسِينَ مَوْقِفاً كُلُّ مَوْقِفٍ مِثْلُ أَلْفِ سَنَةٍ- مِمَّا تَعُدُّونَ ثُمَ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ- فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَة»[7]
يعني قيامت پنجاه موقف دارد که هر موقف آن، هزار سال طول ميکشد! البته اين سختيها و طول کشيدن قيامت، براي م?منين و نيکوکاران، لحظهاي بيش نيست و بسيار گذراست، چنانکه وقتي به پيامر اکرم«صلّياللهعليهوآلهوسلّم» عرض شد که حسابرسي در قيامت چقدر طولاني و سخت است!؟ فرمودند: براي م?من يک لحظه است، و کمتر از خواندن يك نماز در دنيا طول ميکشد.
«وَ الّذي نَفسِ مُحمَّد بِيَده إنَّه لَيَخِّفُ علَى المُ?مِن حتّى يَكون أخفّ عَليه مِن صَلاة مَكتوبَة يُصليها في الدُّنيا»[8]
در واقع، صدمات و سختيهاي م?من حقيقي در دنيا و رياضتهاي ديني او، موجبات آرامش و راحتي او را در قيامت فراهم ميسازد. بنابراين هرچه م?منين بيشتر در انجام واجبات و عبادات کوشا باشند و از گناه و نافرماني خداوند اجتناب ورزند، در قيامت، راحتتر و شادتر خواهند بود.
با اين وجود، آيا واقعاً ارزش ندارد کسي هشتاد سال يا در نهايت صد سال زندگي دنيا را، در مضيقه و مشقّت باشد و پا روي هوا و هوس و شهوات خود بگذارد تا پنجاه هزار سال در رفاه و آسايش باشد؟ مسلّما ارزش دارد. در حالي که زمان قيامت، فقط پنجاه هزار سال حسابرسي نيست، بلکه براي هميشه و ابدي خواهد بود.
پي نوشت ها :
1. انبياء / 47
2. نحل / 93
3. زخرف / 44، تکاثر / 8، زخرف / 19، نمل / 56 و ...
4. واقعه / 46-41
5. سجده / 5 : «كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ»
6.معارج / 4: «كانَ مِقْدارُهُ خَمْسينَ أَلْفَ سَنَةٍ»
7. أماليللمفيد، صص 275-274
8. مجمع البيان، ج 10، ص 531
منبع:tebyan.net
almazaheri.com