loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 923 جمعه 28 تیر 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

بفرماييد بادمجان شکم‌پر! مادر غذاهاي ترکيه

طرز تهيه بادمجان شکم‌پر , بادمجان شکم‌پر رژيمي
اين غذا از گوشت چرخ شده و سبزيجاتي مانند کدو، فلفل دلمه‌اي و پياز تهيه و با سسي مخصوص به نام سس ماست سرو مي‌شود.

عـادت غـذايـي ترکـيـه‌اي‌هــا
ترکيه يکي از کشورهاي اسلامي محسوب مي‌شود، در نتيجه آداب و رسوم غذايي مردم اين کشور هم با قوانين اسلامي بيشتر مطابقت دارد. نان جزو ثابت يک سفره ترکيه‌اي است به طوري که اگر غذايي برنجي هم بخورند در کنارش از نان استفاده مي‌کنند.

محبوب‌ترين غذاي ترکيه‌اي که تقريباً به يک غذاي بين‌المللي شهره است «کباب ترکي» يا «دونرکباب» نام دارد که در بيشتر ميهماني و مجالسشان هم اين غذا در بشقاب‌هاي بزرگ در حالي که زيرش يک ورق نان پهن شده همراه با سبزيجات سرو مي‌شود.

وعده غذايي ترکيه‌اي‌ها مثل خيلي از کشورهاي ديگر شامل صبحانه، ناهار و شام مي‌شود. صبحانه ترکيه‌اي‌ها که اقتباسي از غربي‌هاست شامل نان تست همراه با کره، عسل، مربا، پنيرفتا و زيتون است. همچنين قهوه و چاي به عنوان نوشيدني صبحانه سرو مي‌شود. يکي ديگر از نوشيدني‌هاي محبوب آن‌ها شير گرم همراه با عسل است.

برخي از خانواده‌هاي ترک در اين کشور وعده ناهارشان حجيم است و برخي وعده شام. وقتي هوا در ترکيه کمي سرد مي‌شود مردمش گرايش بيشتري به خوردن شام دارند و در واقع در اين فصل سرد وعده اصليشان را شام انتخاب مي‌کنند. راستي ترکيه‌اي‌ها بيشتر از مارگارين در تهيه ناهار و شامشان استفاده مي‌کنند. آن‌ها علاقه خاصي به خوردن سالاد نيز (به عنوان پيش‌غذا) دارند.

در مناطقي از ترکيه که ساحلي است، غذاي محبوبشان غذاهاي دريايي است. يک ظرف ماهي سرخ ‌شده در کنار سبزيجات آب‌پز و يک نوشيدني خنک مثل شربت آب‌ليمو يک وعده ناهار ساحل‌نشينان ترکيه‌اي است. اگر طرفدار غذاهاي دريايي نيستيد، نگران نباشيد همان‌طور که گفتيم گوشت قرمز هم جايگاه خاصي در سفره غذايي ترکيه‌اي‌ها دارد. يک تکه گوشت مرغ يا بره گريل ‌شده همراه کدو، بادمجان و يک سس مخصوص انتخاب ديگر شما براي وعده ناهار يا شام است. آن‌ها هر سال يک فستيوال با نام «فستيوال شيريني‌ها» دارند که در آن مي‌توانيد شاهد انواع شيريني‌ها و دسرها باشيد. شيريني‌هاي ترکيه‌اي کمي شيرين‌تر از حد معمول است و در ترکيباتش از انواع خشکبار مثل بادام، پسته و فندق استفاده مي‌شود.

مـواد لازم براي 4 نفر:

 بادمجان
6 عدد  150 کيلوکالري
گوشت چرخ‌کرده 300 گرم 550 کيلوکالري
برنج 3/1 ليوان 50 کيلوکالري
روغن کانولا 2 قاشق غذاخوري 180 کيلوکالري
پياز خردشده
1 ليوان
25 کيلوکالري
گوجه‌فرنگي 2 ليوان 50 کيلوکالري
ليموترش 1 عدد  
5 کيلوکالري
جعفري خردشده 1 ليوان 25 کيلوکالري
نمک و فلفل سياه به مقدار لازم
0 کيلوکالري


طـرز تـهـيـه:
* براي شروع، بادمجان‌ها را نصف کرده و کمي از داخلشان را خالي کنيد.
* در تابه‌اي پيازها را در روغن تفت دهيد تا طلايي شوند.
* آنگاه گوشت، نمک و فلفل سياه، گوجه‌فرنگي‌هاي خردشده و جعفري را اضافه کنيد.
* برنج را نيز بعد از شستشو به مدت 10 دقيقه حرارت داده و پس از آبکش کردن به محتويات گوشت بيفزاييد.
* حالا بادمجان‌ها را با مخلوط آماده شده پر کنيد و در داخل يک قابلمه بچينيد.
* علاوه بر بادمجان‌ها يک ليوان آب و آب‌ليمو را نيز اضافه کنيد و اجازه دهيد تا به مدت 40 تا 50 دقيقه تمامي محتويات در کنار هم پخته شوند.

مـقـدار کـالـري
اين غذا داراي 1035 کيلوکالري انرژي است و اگر 12 عدد بادمجان با اين مواد پر شود، هر يک داراي 86 کيلوکالري انرژي خواهد بود که البته همراه شدن نان با اين غذا به ميزان کالري دريافتي مي‌افزايد.
بادمجان

بادمجان؛ ضـد بـيـمـاري قـلـبـي

طرز تهيه بادمجان شکم‌پر , بادمجان شکم‌پر رژيمي
بادمجان سبزي است که ترکيب‌هايي با خاصيت آنتي‌اکسيداني دارد از جمله کافئيک ‌اسيد و کلروژنيک‌ اسيد. به علاوه در اين سبزي فلاوونوئيدها نيز يافت مي‌شوند که از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به سونانين اشاره کرد. جالب است بدانيد که رنگ بنفش پوست بادمجان به وجود اين ترکيب بازمي‌گردد که خاصيت آنتي‌اکسيداني دارد. در ضمن مطالعات ديگري نشان داده‌اند، اين سبزي داراي ترکيبي به نام اسيد فنوليک است که خاصيت آنتي‌اکسيداني دارد و بدن را در برابر انواع عفونت‌هاي باکتريايي و قارچي محافظت مي‌کند. کلروژنيک اسيد موجود در آن نيز به عنوان يک ترکيب آنتي‌اکسيدان شناخته ‌شده و پايين آورنده کلسترول بد خون است در ضمن، خاصيت ضدويروسي و ضدباکتريايي نيز دارد. بنابراين خوردن اين سبزي از بروز بيماري‌هاي عروق کرونر جلوگيري مي‌کند و احتمال سکته را در افراد مستعد کاهش مي‌دهد البته در صورتي که به شکل بخارپز شده به مصرف برسد.

گـوجـه‌فـرنـگـي؛ ضـدپـيـري

طرز تهيه بادمجان شکم‌پر , بادمجان شکم‌پر رژيمي
اين سبزي قرمز رنگ از منابع آنتي‌اکسيدان‌هاي قوي از جمله ويتامين C، بتاکاروتن و ليکوپن است. بنابراين نبايد تعجب کرد اگر نتايج مطالعات نشان دهند که مصرف مرتب گوجه‌فرنگي روند پيري را به تأخير مي‌اندازد. در تحقيقي که روي 88 خانم بالاي 75 سال به انجام رسيده است، ديده‌شده که مصرف مرتب گوجه‌فرنگي و بالا بودن سطح آنتي‌اکسيدان‌ها باعث خنثي شدن راديکال‌هاي آزاد مي‌شود و آسيب به سلول‌هاي بافت عضلاني، مغزي و مفاصل به حداقل ممکن خود مي‌رسد بنابراين روند پيري به تأخير خواهد افتاد. نکته ديگر، ضدسرطاني ‌بودن گوجه‌فرنگي است بنا بر تحقيقات مختلف، ديده شده که خوردن بيش از 7 واحد گوجه‌فرنگي احتمال ابتلا به سرطان‌هايي مانند معده، کولون و دهان را به ميزان 60 درصد کاهش مي‌دهد.

جـعـفـري؛ ضـدخـونـريـزي

طرز تهيه بادمجان شکم‌پر , بادمجان شکم‌پر رژيمي
جعفري در خانواده سبزيجات برگ سبز جاي مي‌گيرد و از منابع خوب ويتامين C است. به طوري که عادت به خوردن آن يکي از اقدام‌هايي است که به حفظ بافت پروتئيني پوست کمک مي‌کند. اين سبزي از منابع منيزيم نيز است و ويتامين K در ميان برگ‌هاي آن در مقادير فراوان يافت مي‌شود به خصوص اگر اين سبزي به رنگ سبز تيره نيز باشد. يادتان نرود که منيزيم در متابوليسم انرژي دخالت دارد و جزو اجزاي ساختماني استخوان‌ها و دندان‌هاست و ويتامين K در فرآيند انعقاد خون دخيل بوده است و در حفظ استحکام استخوان‌ها نقش موثري دارد. بنابراين عادت به خوردن اين سبزي با توجه به مواد مغذي يادشده يک اقدام مناسب خواهد بود. البته هر ليوان جعفري خام يک واحد سبزي محسوب مي‌شود و داراي 25 کيلوکالري انرژي است پس به حساب اينکه سبزيجات کالري ندارند نبايد در مصرف آن زياده‌روي کرد بلکه بايد حد اعتدال را نگه داشت.

اگر بيماري قلبي داريد
در تهيه اين غذا از روغن کنجد استفاده کنيد و به جاي گوشت قرمز، گوشت سينه مرغ را به کار ببريد. البته به‌ کار بردن سير نيز در تهيه اين غذا مي‌تواند براي شما مفيد باشد البته در صورتي که چربي خون داريد چند عدد مغز گردو نيز مي‌تواند به هرچه مغذي‌تر شدن اين غذا کمک کند.
 
اگر چاق هستيد
روغن کمتري در تهيه اين غذا استفاده کنيد و آن را همراه يک بشقاب سالاد سبزيجات تازه ميل کنيد و از خوردن نان همراه آن خودداري کنيد. يادتان باشد که خوردن مواد غذايي که کالري کمي دارند اما مواد مغذي‌شان زياد است و قدرت سيرکنندگي بالايي دارند بهترين گزينه براي شما محسوب مي‌شود.
 
اگر فشارخون داريد
بهتر است که فقط براي طبخ نه براي سرخ کردن از روغن زيتون استفاده کنيد و همراه جعفري به اين غذا پيازچه و سير نيز اضافه کنيد زيرا اين سبزيجات پايين آورنده فشارخون هستند. در ضمن غذاهاي‌تان را همراه ماست ميل کنيد تا سطح فشارخونتان در محدوده کنترل شده باقي بماند.

منبع : tebyan.net

safapatogh.ir/safapatogh.ir/safapatogh.ir/http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 143
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 379
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 1,715
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,981
  • بازدید ماه : 1,981
  • بازدید سال : 21,292
  • بازدید کلی : 4,766,811
  • کدهای اختصاصی
    pr checker