loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 483 جمعه 04 مرداد 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

مراقبت از پوست کودکان در تابستان

پوست کودکان,مراقبت از پوست کودکان

 

همه ما وقتي كه مي‌خواهيم مثالي از زيبايي و لطافت بزنيم، پوست کودکان را مثال مي‌زنيم . پس اين همه لطافت و زيبايي به مراقبت نياز دارد.

 

توجه، مراقبت و رسيدگي به پوست به خصوص از بدو تولد سنگ بناي حفظ سلامت و لطافت آن در سال‌هاي آتي عمر است.

 

تفاوتهاي پوست کودک و بزرگسال:

1- در پوست کودک غده هاي چربي به طور کامل تشکيل نشده است و بنابراين پوست كودك چربي كمتري دارد.

 

2- پوست کودک نسبت به پوست بزرگسال نازكتر و ظريف تر مي باشد، بنابراين مقاومت كمتري در برابر باكتري ها و مواد حساسيت زا نشان مي دهد.

 

3- پوست کودک ملانين كمتري مي سازد، كه معني آن حفاظت كمتر در برابر تابش نور خورشيد است.

 

4-پوست نه تنها محافظي در برابر عوامل بيروني است، بلكه نقش به سزايي در تنظيم دماي داخلي بدن ايفا ميكند. دربدن كودكان به علت آنكه غده هاي عرق به طور کامل تشکيل نشده اند، كاهش دما مشكل تر صورت مي گيرد .

 

با توجه به تفاوتهاي پوست كودك با بزرگسالان و موارد ذكر شده، براي رفع نيازهاي پوست كودك، مراقبتهاي ويژه اي ضروري است:

1- از تماس پوست كودك با صابون و شامپوهاي ناملايم پرهيز و از محصولات بهداشتي خاص كودكان استفاده گردد.

 

2-پس از استحمام كودك استفاده از روغن بچه مي تواند جايگزين مناسبي براي چربي هاي طبيعي از دست رفته پوست شود و اثرات شستشو با آب و صابون و شامپو را جبران کند.

 

3-رطوبت پوست به ضخامت طبقه سطحي پوست در جذب و نگهداري آب بستگي دارد. روغن بچه به صورت يك لايه روي پوست قرار گرفته و رطوبت بدن را حفظ مي کند.

 

4-PH طبيعي پوست كودك كمي اسيدي است و بنابراين حتي شستشوي مكرر با آب مي تواند باعث تحريك پوستي گردد. استفاده از روغن بچه مي تواند از تماس مكرر پوست كودك با آب جلوگيري کند.

 

5-از قرار گرفتن كودك به مدت طولاني در معرض نور خورشيد خودداري شود استفاده از روغن بچه زماني كه كودك درمعرض اشعه خورشيد قرار مي گيرد، موجب حفظ رطوبت پوست مي شود.

 

6- از تماس پوست كودك با مواد حساسيت زا محيطي مثل منسوجات با الياف مصنوعي،وسايل خواب يا بازي حاوي پشم شيشه،‌گرد و خاك و... جلوگيري شود. روغن بچه به صورت يك لايه روي پوست قرار گرفته و از پوست كودك محافظت مي كند.

 

7- بر اثر اصطكاك و تماس پاهاي كودك با پوشك ممكن است سائيدگي ايجاد شود. استفاده از روغن بچه بهترين روش براي جلوگيري از سايش و تميز كردن قسمتهايي از پوست كودك است كه با پوشك تماس دارد.چون باعث كاهش سايش و اصطكاك پوست كودك با پوشك مي شود.

 

8-پوست نوزادان، 5 برابر نازك‌تر از بزرگسالان است. برخلاف تصور عموم،‌ حمام كردن روزانه نوزادان تاثيرات نامطلوبي دارد و به پوست آنها آسيب مي‌رساند. نوزادان تا زماني كه نمي‌توانند سينه خيز بروند، نبايد بيشتر از سه نوبت در هفته حمام گرفته شوند چرا كه آن قدر كثيف نمي‌شوند. پزشكان معتقدند نوزاداني كه والدينشان آنها را به طور مكرر حمام مي‌كنند،‌ دچار مشكلات پوستي شديدي مانند اگزما

 

مي‌شوند. بهترين زمان استحمام صبح يا انتهاي روز، پيش از تغذيه است كه پس از آن نوزاد شير بخورد و به خواب برود. لباس نوزاد را با صابون‌هاي مخصوص بچه بشوييد و از شستن لباس با پودرهاي لباس شويي و نرم كننده‌هاي لباس خودداري كنيد. زيرا اين مواد براي پوست نوزاد ايجاد حساسيت مي‌كند. لباس‌هاي شسته شده نوزاد را براي خشك شدن در معرض آفتاب قرار دهيد.

 

9-در مورد التهاب ناحيه پوشك بچه پيشگيري از اهميت فوق العاد‌ه‌اي برخوردار است؛ تا آنجا كه امكان دارد نوزاد را هر چه سريع‌تر تعويض كنيد و اجازه ندهيد به مدت طولاني مدفوع و ادرار در پوشك باقي بماند. شب‌ها اغلب نوزاد به فاصله كوتاهي پس از به خواب رفتن ادرار مي‌كند بنابراين تعويض كهنه يا پوشك در اين هنگام، از ادرار سوختگي شبانه جلوگيري مي‌كند.

 

پس از هر بار دفع ادرار يا مدفوع، موضع را با آب ساده يا صابون بچه شسته و خوب آبكشي كنيد. سپس موضع را خشك كرده و بگذاريد تا پيش از بستن ،دوباره هوا بخورد. هرگز از قسمت‌هاي خيس كهنه براي پاك كردن نوزاد استفاده نكنيد زيرا از با اين كار آلودگي را روي پوست نوزاد پخش خواهيد كرد.

 

كيفيت، لطافت و قدرت جذب پوشك يا كهنه در پيشگيري از اين مشكل بسيار مهم است. پوشك‌هاي يك بار مصرف رطوبت را بهتر جذب مي‌كنند. شورت‌هاي لاستيكي تنگ به كودك نپوشانيد. پوشك را محكم نبنديد و از نوع لبه كشي استفاده نكنيد زيرا علاوه بر اينكه موجب خراشيدگي كمر يا ران‌ها مي‌شود، مانع از جريان هوا به داخل پوشك شده و موجب ايجاد محيطي مرطوب و مستعد سوختگي مي‌شود.

 

اگر ضايعه پوستي با پمادهاي معمولي برطرف نشد، به پزشك متخصص مراجعه كنيد و از مصرف كورتون‌ها بپرهيزيد چون به عوارضي مانند نازكي و شكنندگي پوست و در نتيجه افزايش احتمال بروز عفونت در موضع منجر خواهد شد.

 

مراقبت از پوست کودکان در زمستان

پوست کودک با پوست افراد بزرگسال متفاوت است بنابراين مراقبت ويژه اي را مي طلبد، مخصوصاً در فصل زمستان که کاهش دما و رطوبت و بادهاي سرد زمستاني بشدت پوست را خشک کرده و باعث سوزش، خارش و التهاب آن مي شود.

 

استفاده از مرطوب کننده مخصوص کودک پس از استحمام، براي بازگرداندن رطوبت از دست رفته هنگام شست وشوي بدن وي و اجتناب از بيرون بردن کودک پس از حمام کردن، دو مسئله مهمي است که از التهاب و خشکي پوست کودک جلوگيري مي کند، بهتر است محصولات بهداشتي انتخاب شود که حاوي ويتامينA وE بوده،مخصوص کودکان باشد.

 

لباس مناسب شامل کاپشن، کلاه، شال گردن و دستکش سبک و نرم علاوه بر جلوگيري از نفوذ بادهاي سرد زمستان به پوست کودک، از ابتلا به ديگر بيماري هاي شايع در فصل زمستان نيز پيشگيري مي کند.

 

علاوه بر آن استفاده از شال گردن بافتني نرم و نازک به منظور پوشاندن قسمت پائين صورت کودک و گردن وي و يک شلوار نخي نرم زيرشلوار اصلي و قرار دادن جوراب وي زيرشلوار از ديگر نکاتي هستند که از نفوذ بادهاي سرد زمستاني به پوست کودک جلوگيري مي کند.

 

مراقبت از پوست کودکان در تابستان

در تابستان اشعه خورشيد شديدتر است و نوزادان، کودکان و نوجوانان هم مانند بزرگترها در معرض اشعه ماوراي بنفش خورشيد قرار مي گيرند. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت طولاني و آفتاب سوختگي هاي دوران کودکي مي تواند بروز سرطان پوست در بزرگسالي را سبب شود.

 

با مراقبت از پوست کودک در تابستان مي توان خطر بروز آفتاب سوختگي و احتمال بروز سرطان پوست در سال هاي آتي را به حداقل رساند.آفتاب سوختگي هاي متعدد در دوران کودکي خطر ابتلا به ملانوما (يک نوع سرطان پوست بدخيم)را افزايش مي دهد . افزون براين ،اشعه ماوراءبنفش خورشيد فرآيند پيري پوست را به وجود مي آورد.

 

اگر از همان کودکي به فرزندان آموزش دهيد که مراقب پوست شان باشند، در بزرگسالي نيز اين رفتار را ادامه خواهند داد.پوشاندن لباس مناسب به کودکان براي حفاظت از پوست ضروري است. استفاده از کرم هاي ضد افتاب نيز اهميتي خاص دارد.

 

توصيه هاي بهداشتي در حفاظت از پوست کودکان در تابستان:

1-در ميانه روز که تابش اشعه خورشيد به بيشترين مقدار خود مي رسد، کودکان خردسال و نوزادان بايد در خانه بمانند يا دست کم در سايه باشند. حتي، در روزهاي ابري هم استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنيد،بکوشيد در اين ساعات کودک را از منزل خارج نکنيد.به خاطر داشته باشيد در ساحل دريا به دليل انعکاس نور خورشيد روي آب و وزش باد ،امکان آفتاب سوختگي بيشتر مي شود.

 

2ـ کودکاني که پوست سفيدتري دارند، بيشتر در معرض خطر آفتاب سوختگي هستند. آن هايي که پوست تيره دارند هم مي توانند از اشعه آفتاب آسيب ببينند . استفاده از لباس هاي تيره، کلاه و کرم ضد آفتاب به کودک در برابر آفتاب سوختگي کمک مي کند.

 

3ـ مناسب ترين راه براي جلوگيري از نفوذ اشعه خورشيد استفاده از کرم ضد افتاب است. کودکاني که کمتر از يک سال دارند، پيش از آن که راه بيفتند، بيش از هر گروه سني ديگري نياز به مراقبت دارند و پوشاندن لباس هاي آستين بلند و شلوارهاي بلند و کلاه لبه دار مناسب ترين روش است.

 

4-مواقعي که آفتاب شديد باشد هر نيم ساعت يک بار بايد کرم ضد آفتاب را روي پوست ماليد و زماني که کودک در استخر يا دريا مشغول بازي است، به راحتي نمي توان اين کار را انجام داد. پس، بهتر است که براي آنها لباس شناس سرتاسري تهيه کنيد که همه بدن انها را هنگام شنا بپوشاند.

 اين لباس ها شبيه لباس هايي هستند که غواص ها مي پوشند

تي شرت هاي کتاني هم وسيله خوبي براي محافظت از پوست کودک در برابر اشعه آفتاب است. به شرطي که سفيد نباشند. رنگ سفيد بيش از هر رنگ ديگري به اشعه آفتاب اجازه عبور مي دهد . رنگ هاي تيره تر مثل آبي، قرمز، سبز و زرد کمتر اشعه فرابنفش خورشيد را از خود عبور مي دهند و بيشتر از پوست محافظت مي کنند

 

5ـ بعضي از والدين نگران هستند که شايد کرم هاي ضد افتاب براي کودکان مضر باشد و آنهايي که مخصوص کودکان هستند، بيش از کرم هاي بزرگسالان اشعه خورشيد را از خود عبور داده و نفوذ پذير است. ولي، اين طور نيست و کرم هاي ضد آفتاب کودکان هم درجه نفوذ پذيري يکساني با کرم هاي ضد آفتاب بزرگسالان دارد. استفاده از کرم زينک اکسايد از خطر اشعه ماوراء بنفش خورشيد در کودکان مي کاهد. اگر مي خواهيد نوزاد را به گردش ببريد و پاها يا دست هاي او در معرض تابش نور آفتاب قرار گيرد، قدري از کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان را به بدن او و جاهايي که در جلوي تابش نور آفتاب قرار دارند، بماليد . البته، در اين کار زياده روي نکنيد. روي لب ها هم کرم ضد آفتاب مخصوص لب ها را بماليد و اين عضو از بدن کودکتان را فراموش نکنيد. دستور و شيوه استفاده از کرم ضد افتاب را روي بسته آن بخوانيد. همچنين، وقتي پوست کودک را مي شوييد و با حوله خشک مي کنيد، بايد دوباره کرم ضد آفتاب روي آن بماليد. سعي کنيد کرم ضد افتابي که مي خواهيد بخريد، SPF آن دست کم 30 و يا بالاتر باشد.

 

6ـ توصيه اساسي براي حفاظت از پوست در مقابل اشعه آفتاب اين است که پوست بدن را پوشانده و دور از تابش مستقيم اشعه افتاب قرار دهيد. هر وقت به ساحل دريا مي رويد، اگر مي توانيد يک چادر کوچک همراه تان ببريد و در گوشه اي آن را برپا کنيد تا وقتي که در دريا شنا نمي کنيد، در پناه آن استراحت کرده تا با وجود نسيم دريا و انعکاس نور خورشيد روي آب دريا پوست خود و کودکان آفتاب سوخته نشود.

 

استفاده از کلاه هاي آفتابي با لبه هاي پهن و بزرگ را فراموش نکنيد. استفاده عينک هاي آفتابي بزرگ براي پوشش دور چشم و حفاظت از چشم در برابر اشعه UV(ماوراءابنفش خورشيد)،نيز بسيار مفيد است. براي کودکان هم عينک آفتابي مخصوص تهيه کنيد تا چشم حساس او از تابش آفتاب مصون بماند.

منبع: سلامت نيوز

http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 251
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 389
  • آی پی دیروز : 67
  • بازدید امروز : 2,454
  • باردید دیروز : 73
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 5,123
  • بازدید ماه : 5,123
  • بازدید سال : 24,434
  • بازدید کلی : 4,769,953
  • کدهای اختصاصی
    pr checker