loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 2829 جمعه 28 تیر 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

ماهي شکم‌پر و 9 راز خوشمزه تر شدن آن

طرز تهيه ماهي شکم‌پر,نحوه پخت ماهي شکم‌پر
مايه‌اي که با آن شکم ماهي پر مي‌شود، بسيار متنوع است اما در بيشتر موارد از سبزي‌هاي معطري مانند گشنيز، جعفري و حتي شويد تشکيل شده است. با ما همراه شويد تا شما را با نکته‌هايي که بايد حين طبخ اين غذا به آن‌ها توجه کنيد، آشنا کنيم.
با سرد شدن هوا، خوردن ماهي و تهيه انواع غذاهاي دريايي بيش از هر زمان ديگري رواج پيدا مي‌کند.
ايراني‌ها بيشتر ماهي را سرخ شده تهيه مي‌کنند اما پخت آن در فر هم به دليل آنکه با روغن کمتري انجام مي‌شود، طرفداران بسياري دارد، آن هم به صورت شکم‌پر...

مقدار کالري
اين مواد غذايي در مجموع 1450 کيلوکالري انرژي دارند. اگر اين غذا را 4 نفر سرو کنند، مقدار کالري دريافتي براي هر نفر بيش از 360 کيلوکالري خواهد بود. البته از آنجا که ماهي شکم‌پر با برنج خورده مي‌شود، به ازاي هر 5 قاشق غذاخوري (سر صاف) برنج، بايد 80 کيلوکالري به مقدار انرژي ياد شده اضافه کرد.

همراه غذا
مي‌توانيد اين غذا را با برنج در وعده ناهار يا در صورت تمايل به دريافت انرژي کمتر، با 2 تا 3 برش نان (در وعده شام) ميل کنيد که در اين صورت خوردن نان سبوس‌دار را به شما توصيه مي‌کنيم. مي‌توانيد برنج را کته کنيد. در صورت خوردن اين غذا با نان، در کنار ماهي کمي سبزي‌هاي نشاسته‌اي مانند نخودفرنگي و حتي سيب‌زميني قرار دهيد.

مـواد لازم براي 4 نفر :

 ماهي قزل‌آلا 1 عدد  800 کيلوکالري
 پياز خرد شده 1 ليوان  25 کيلوکالري
 گشنيز خرد شده 1 ليوان  25 کيلوکالري
 سير تازه خرد شده نصف ليوان  10کيلوکالري
 رب انار 3 قاشق غذاخوري 5 کيلوکالري
گردو 10 عدد 225 کيلوکالري
روغن کانولا 3 قاشق غذاخوري 270 کيلوکالري
کره 1 قاشق غذاخوري 90 کيلوکالري
آب‌ليموي تازه 4 قاشق غذاخوري 0 کيلوکالري
نمک، فلفل سياه، زردچوبه، زعفران به ميزان دلخواه 0 کيلوکالري


طـرز تـهـيـه :
* رو و داخل شکم ماهي را با آب‌ليموي تازه آغشته کنيد و آن را نيم ساعت در يخچال قرار دهيد.
* پياز را در تابه‌اي که يک قاشق غذاخوري در آن روغن کانولا ريخته‌ايد، تفت دهيد.
* پس از نرم شدن پيازها، سير خردشده و گردوي کوبيده و پس از کمي تفت دادن، رب انار را اضافه کنيد.
* حالا گشنيز خرد شده را نيز بيفزاييد و اين مخلوط را از روي حرارت برداريد.
* ماهي را از يخچال بيرون بياوريد و داخل شکم آن را با مايه تهيه شده پر کنيد.
* ته تابه‌اي نچسب را با 2 قاشق غذاخوري روغن کانولا چرب کنيد و ماهي را در آن قرار دهيد و تابه را در فر (با دماي 180 درجه سانتي‌گراد) بگذاريد.
* پس از گذشت 40 دقيقه، ماهي آماده سرو کردن خواهد بود. البته 10 دقيقه قبل از بيرون آوردن غذا براي سرو کردن، روي ماهي کمي زعفران آب شده بريزيد و آن را با يک قاشق غذاخوري کره آب شده آغشته کنيد و بگذاريد در فر برشته شود.


9 راز ماهي شکم‌پر
ماهي شکم‌پر از غذاهايي است که در شمال و جنوب ايران به شيوه‌هاي مختلف پخته مي‌شود. اين تفاوت به نوع ماهي، سبزي و ادويه‌هايي که به کار مي‌رود، برمي‌گردد مثلاً در جنوب معمولاً ماهي سنگسر و حلوا سياه به شکل شکم‌پر تهيه و بيشتر براي طبخ آن‌ها از شنبليله استفاده مي‌شود و براي طعم‌دار کردن آن هم ادويه کاري و تمبرهندي به کار مي‌رود در حالي که در مناطق شمالي، ماهي سفيد را شکم‌پر تهيه مي‌کنند و سبزي‌هايي مانند گشنيز، سير و جعفري و ادويه‌هايي مانند زردچوبه به آن مي‌افزايند.

نکته‌هايي که بايد هنگام پخت اين غذا رعايت کرد، عبارتند از:
1. براي طبخ اين غذا هر ماهي‌اي را مي‌توانيد انتخاب کنيد ولي ماهي سنگسر، صبور و سفيد جز بهترين‌ها هستند. البته ماهي‌هاي نازک را نيز مي‌توان به صورت شکم‌پر طبخ کرد بنابراين خريدن ماهي تازه و مناسب اولين قدم است. بعد از آن، روش مزه‌دار کردن ماهي به هرچه خوشمزه‌تر شدن آن کمک مي‌کند.

2. براي هرچه خوش‌طعم‌تر شدن مواد غذايي داخل شکم ماهي کمي آن‌ها را تفت دهيد و بعد استفاده کنيد.

3. اگر مي‌خواهيد اين غذا را به سبک جنوبي تهيه کنيد، نبايد ادويه کاري را از قلم بيندازيد اما براي طبخ آن به سبک شمالي، بايد از ادويه‌هايي نظير زردچوبه و زعفران استفاده کرد.

4. برخي افراد دور ماهي کاغذ آلومينيومي مي‌پيچند يا کف سيني فر را با اين کاغذ مي‌پوشانند اما بهتر است کف سيني را با سبزي‌هايي نظير هويج، کرفس و پياز بپوشانيد. به اين ترتيب هم بوي غذا در فضاي خانه پخش نمي‌شود، هم ماهي به کف سيني نمي‌چسبد.
بسياري از افراد سبزي‌پلو را با ماهي شکم‌پر مي‌خورند اما بهتر است برنج سفيد در کنار آن سرو شود زيرا ماهي شکم‌پر به اندازه کافي مزه‌دار است و خوردن برنج مخلوط شده با سبزي‌هاي معطر با آن چندان مناسب نخواهد بود .

5. ابتدا سيني محتوي ماهي را در طبقه پايين فر قرار داده و سپس به طبقه بالاتر منتقل کنيد تا علاوه بر پختن، روي ماهي نيز برشته شود.

6. شما مي‌توانيد ماهي‌هاي پولک درشتي مانند ماهي سفيد را به صورت نعل اسب در سيني فر خم کنيد و به صورت ايستاده در آن قرار دهيد و روي پوست ماهي را به مخلوط آب‌ليمو زعفران آغشته کنيد. به اين روش پوست ماهي پس از پخت کاملاً برشته شده و به راحتي از گوشت جدا خواهد شد.

7. اين غذا را مي‌توانيد در ماهيتابه نيز تهيه کنيد البته به اين شرط که ماهي نيم‌پز باشد و محتويات داخل شکم آن حتماً تفت داده شده باشند. حين سرخ کردن نيز نبايد در تابه را گذاشت زيرا در اين صورت ماهي له مي‌شود و شکل خود را از دست خواهد داد.

8. بسياري از افراد سبزي‌پلو را با ماهي شکم‌پر مي‌خورند اما بهتر است برنج سفيد در کنار آن سرو شود زيرا ماهي شکم‌پر به اندازه کافي مزه‌دار است و خوردن برنج مخلوط شده با سبزي‌هاي معطر با آن چندان مناسب نخواهد بود.

9. نوشيدني‌اي که همراه اين غذا به شما پيشنهاد مي‌کنم، شربت آب‌ليموي تازه است. از خوردن اين غذا با آب‌ميوه‌هاي مختلف از جمله آب پرتقال و آب آلبالو بپرهيزيد زيرا طعم مناسبي را ايجاد نخواهند کرد.

اگر اضافه وزن داريد
بهتر است از حداقل روغن براي طبخ اين غذا استفاده کنيد. همراه آن به جاي برنج، سبزي‌هاي نشاسته‌اي نظير نخودفرنگي، ذرت و سيب‌زميني بخوريد تا در عين احساس سيري، کالري کمتري دريافت کنيد.

اگر يبوست داريد
اين غذا را با سبزي‌هاي بخارپز شده‌اي نظير هويج و قارچ ميل کنيد. روغن مصرفيتان نيز روغن زيتون باشد و آن را با برش‌هاي نان سبوس‌دار ميل کنيد. به اين ترتيب فيبر بيشتري دريافت کرده‌ايد که به کاهش شدت بيماري گوارشي‌تان کمک بسياري خواهد کرد.

اگر بيماري قلبي داريد
از کره در تهيه اين غذا استفاده نکنيد و به جاي آن روغن زيتون به کار ببريد. آب نارنج به اين غذا بيفزاييد و از سبزي‌هاي معطر ديگري مانند جعفري و شويد نيز استفاده کنيد. مي‌توانيد در آن سير تازه بيشتري بريزيد و ماهي شکم‌پر را با کلم بروکلي بخارپز شده ميل کنيد. به اين ترتيب مواد غذايي‌اي استفاده کرده‌ايد که به دليل وجود آنتي‌اکسيدان‌هاي فراوان در کنترل بيماريتان موثر خواهند بود.
منابع : هفته نامه سلامت - tebyan.net

http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 123
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 382
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 1,942
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,208
  • بازدید ماه : 2,208
  • بازدید سال : 21,519
  • بازدید کلی : 4,767,038
  • کدهای اختصاصی
    pr checker