loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 650 جمعه 04 مرداد 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

شما به چه شامپويي نياز داريد؟

انواع تخصصي شامپوها ,شامپوي موهاي چرب,شامپوهاي صاف‌کننده

 

شما به چه شامپويي نياز داريد؟

قدم زدن در راهروي قفسه‌هاي شامپوي يک داروخانه يا فروشگاه مي‌تواند شما را دچار حس سردرگمي کند. هزاران مارک تجاري و انواع تخصصي شامپوها اين موضوع را به رخ مي‌کشانند که آيا آنها مي‌توانند گيسواني شاداب به حالت فرفري، مواج، براق يا صاف به شما بدهند.

 

اما واقعا چه تفاوتي بين آنها وجود دارد؟ و چطور مي‌توان فهميد که کدام براي ما مناسب است؟

 

شامپو از چه موادي درست مي‌شود؟

کري او. برين، صاحب مرکز طراحي و رنگ او. برين، مي‌گويد همه شامپوها از دو ماده تشکيل مي‌شوند: يکي پاک‌کننده و ديگري نرم کننده. (حتي شامپوهايي که به عنوان ترکيب شامپو - نرم‌کننده معرفي نشده‌اند نيز داراي مقداري نرم‌کننده هستند.) مقدار ترکيبي هر يک از آنها در شامپو به جنس مويي که براي آن تهيه مي‌شود بستگي دارد. او. برين مي‌گويد: «در صورتي که موهايي سبک‌وزن، نازک و لطيف داشته باشيد، بايد آنها را خيلي خوب شست‌وشو دهيد زيرا وجود هر نوع چربي يا ماده اضافي روي مو باعث سنگين شدن آن مي‌شود. شما به نرم‌کننده زيادي احتياجي نداريد چون موهايتان را سنگين خواهد کرد.»شايد موهاي بسيار ضخيم و زبر حتي به يک شوينده قوي‌تري براي تميز نگه داشتن آنها نياز داشته باشد، زيرا مي‌تواند چرب‌تر شود و کثيفي را بيشتر در خود نگه دارد. او. برين اظهار مي‌کند: «براي چنين موهايي، شايد بخواهيد نرم‌کننده بيشتري استفاده کنيد، زيرا جنس مو را بهتر مي‌تواند مديريت کند و احتمالا به آن بيشتر احتياج دارد.»

 

شامپوي موهاي چرب يا خشک

واگمن آکورد، صاحب سالن زيبايي ميزو در نيويورک و بوستون، مي‌گويد: «چربي مو به دليل فعاليت بيش از حد غده‌هاي چربي‌ساز است. شما نياز به شامپويي داريد که چربي را از بين برده و به مو و پوست سر نيز آبرساني کند.»از سوي ديگر، خشکي مو معمولا سبب آسيب رسيدن به موها مي‌شود. دکتر مايکل هانجاني گالانت، متخصص پوست از مرکز پزشکي دانشگاه کلمبيا که متخصص پوست و مو است، مي‌گويد: «قسمت مرکزي مو جايي است که تمامي پروتئيني که به مو قدرت مي‌دهد در آن قرار دارد. دور تا دور محور مو را چيزي به نام پوسته مو احاطه کرده است که از سلول‌هاي مسطح مانند تخته‌هاي چوبي روي بام درست شده‌اند. اگر لبه‌هاي آن کاملا منظم روي هم قرار نگيرند، موها کدر، شکننده و بدون درخشندگي خواهند شد.»هانجاني گالانت اظهار مي‌دارد که اين مساله مي‌تواند در نتيجه مصرف شامپوهايي با پاک‌کننده قوي که از نظر شيميايي موها را تغيير حالت مي‌دهند (مانند فرکردن، صاف کردن يا رنگ کردن) و استفاده از گرما براي حالت دادن به موها رخ دهد. حتي پيچيدن مو و ساير روش‌هاي اصطکاکي براي حالت دادن به مو مي‌تواند به آن آسيب برساند. هرچه اين آسيب‌ها بيشتر به مو وارد شود، مو کدرتر و خشک‌تر مي‌شود. آکورد مي‌گويد: «وقتي به مو آسيبي وارد مي‌شود، کمبود پروتئين کراتين که ساختار مو را تشکيل مي‌دهد، به وجود مي‌آيد و ما سعي مي‌کنيم از شامپوها يا موادي استفاده کنيم که حاوي کراتين باشند.» اما شامپوهاي فراواني وجود دارند که مي‌توانند آسيب وارد شده به مو را ترميم کنند به ويژه آسيبي که در نتيجه فر کردن يا رنگ کردن مو است. هانجاني گالانت مي‌گويد: «اين تغيير حالت به وسيله باز کردن پوسته مو آغاز مي‌شود که به مواد شيميايي اجازه مي‌دهد به بخش مياني مو وارد شده و سپس قسمت ديگر اين تغيير حالت پوسته مو را مي‌بندد، اما هر بار که اين کار را انجام مي‌دهيد اين «لايه‌هاي مسطح» دقيقا به حالتي که بودند قرار مي‌گيرند و آسيب ترميم مي‌شود.»

 

شامپوهاي صاف‌کننده و نرم‌کننده

شامپوهايي که ادعا مي‌کنند موهاي شما را صاف يا نرم خواهند کرد به‌طور کلي حاوي ترکيبات پوشانندگي هستند. آکورد مي‌گويد: «معمولا اين‌گونه شامپوها داراي سيليکون يا روغن‌ها هستند. آنها از طريق اين پوشش مو را ترميم خواهند کرد و اجازه مي‌دهند ابزار گرم (مانند سشوار يا اتوي مو) آن را راحت‌تر صاف و نرم کند.»

 

شامپوهاي حجم‌دهنده

آکورد مي‌گويد: «بيشتر آنها فرمولي دارند که پوسته مو را باز کرده و آن را ضخيم‌تر مي‌کنند. اما اين شامپوها مي‌توانند به مو صدمه برسانند و رنگ مو را نيز از بين برده و همچنين موهاي فر يا صاف شده را برعکس کند. يعني اگر موها را فر کرده باشيد با استفاده از اين شامپوها موها صاف مي‌شوند و اگر صاف شده باشند به حالت اوليه خود باز مي‌گردند.»او. برين خاطرنشان مي‌کند: «هيچ شامپويي مو را روشن‌تر و صاف‌تر نخواهد کرد. مشتري چيزي را مي‌خواهد که ما در صنعت به آن «ليز شدن» مي‌گوييم که اين حالت ليزي، نرمي‌اي را به وجود مي‌آورد که شما بعد از آبکشي مو و پس از استفاده از نرم‌کننده احساس مي‌کنيد. اما احساس «ليزي» بدان معنا نيست که براي موهاي شما مفيد است. در واقع، اين يعني نرم‌کننده هنوز در لابه لاي موهاي شما قرار دارد و شما نمي‌خواهيد باقي بماند.»

 

شامپوهاي مخصوص موهاي رنگ‌شده

اين شامپو کمک مي‌کند تا رنگ موي شما دوام لازم را پيدا کند. آکورد پيشنهاد مي‌کند که ميزان Ph شامپو را که ميزان اسيدي يا قليايي بودن محصول را مشخص مي‌کند، بررسي کنيم. او توصيه مي‌کند که از شامپوهايي با Ph بين 5/4 تا 5/5 استفاده کنيم تا از محو شدن رنگ مو جلوگيري کنيم. درصورتي‌که ميزان Ph روي قوطي شامپو درج نشده بود، سعي کنيد با بررسي نام محصول در اينترنت از آن مطلع شويد. او. برين مي‌افزايد که ممکن است شامپوهاي خوب براي موهاي رنگ شده از ترکيباتي چون روغن، کتانجک دريايي يا خزه دريايي براي کمک به ثابت ماندن رنگ مو درست شده باشند.

 

شامپوهاي خشک

آيا مي‌خواهيد موهاي خود را بدون دوش گرفتن کامل و با سشوار تازه کنيد؟ در اين مواقع بهترين کار اين است که از شامپوي خشک استفاده کنيد. او. برين اظهار مي‌کند: «آنها واقعا مي‌توانند زندگي‌بخش باشند و عادت شامپو کردن روزانه شما را از بين ببرند. مقداري از شامپوي خشک را برداريد و به جلوي مو، پشت و روي فرق سر خود بماليد، سشوار و شانه خود را برداريد و موها را به سمت بالا پف دهيد. به‌طور قطع در پنج دقيقه براي بيرون رفتن از خانه حاضر مي‌شويد.»

 

افسانه تبليغات

اين يادتان باشد که هر شامپويي که استفاده مي‌کنيد، لازم نيست هرچند وقت يک‌بار به دليل «تبليغات» عوض شود. آکورد و او. برين مي‌گويند که اين يک باور غلط است. بهترين روش براي انتخاب يک شامپو اين است که از آرايشگر خود سوال کنيد. او. برين مي‌گويد: «يک دونده نبايد چون از رنگ يک کفش خوشش مي‌آيد آن را انتخاب کند. او بايد با اين کفش به مسابقه دو برود. اندازه و نوع کفش بايد مطابق با اين شرايط باشد. شامپو هم همين‌طور است. شامپويي را انتخاب نکنيد که دوستتان از آن خوشش مي‌آيد يا چون بوي آن را دوست داريد. از آرايشگر خود نظرخواهي کنيد چون او بهتر از هرکس ديگري جنس موهاي شما را مي‌شناسد.»

منبع:صدف نيوز

http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 98
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 311
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 638
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 904
  • بازدید ماه : 904
  • بازدید سال : 20,215
  • بازدید کلی : 4,765,734
  • کدهای اختصاصی
    pr checker