loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 566 جمعه 04 مرداد 1392 نظرات (0)
safapatogh.ir/

مراقب اين ضد آفتاب هاي سمي باشيد

ضد آفتاب ,کرم‌هاي ضدآفتاب شيميايي

 

بيشتر از 100 سال از ساخت اولين ضد آفتاب مي‌گذرد. هدف اين کرم‌ها ايجاد مانعي درمقابل اشعه ماوراي بنفش (UV)- از اشعه‌هاي مضر نور خورشيد-است. اولين ضدآفتاب‌ها با اکسيد خميري شکل زينک که هيچ‌کس دوست نداشت از آن استفاده کند، درست شده بودند، بنابراين دانشمندان ضدآفتاب‌هايي با مواد شيميايي ساختند که اشعه UV را جذب مي‌کرد. در سال 1944 شرکت «Coppertone» اولين عرضه‌کننده ضد آفتاب ها به صورت عمده به بازار وارد شد. از آن زمان تا به حال هر سال حدود يک ميليارد دلار کرم ضدآفتاب درغرب به‌فروش مي‌رسد.

 

مختل‌کننده‌هاي غدد درون‌ريز

اشعه UV سبب ايجاد سرطان پوست و پيري زودرس پوست شده و از اين‌رو محافظت از پوست با کرم‌هاي ضدآفتاب از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. ما نمي‌خواهيم از رسيدن نور خورشيد به پوست به طور کامل جلوگيري کنيم، در واقع روزي 20 دقيقه قرار گرفتن در معرض نور خورشيد براي پوست خوب است، زيرا ميزان ويتامين D را در بدن افزايش داده همچنين باعث ايجاد احساس خوب در ما و تقويت روحيه مي‌‌شود. با وجود اين، قرار گرفتن در برابر نور خورشيد بيش از 20 دقيقه باعث آسيب رساندن به سيستم ايمني بدن مي‌شود.

 

درحال حاضر17 نوع ترکيب خاص براي ضد آفتاب وجود دارد که سازمان FDA آن را تاييد کرده است؛ 15 نوع آنها داراي مواد شيميايي خالص هستند که اشعه UV را جذب مي‌کنند و 2 نوع از آنها از مواد معدني‌اي ساخته شده‌اند که اشعه UV را انعکاس مي‌دهند. از آن 15نوع، 9 نوع آن مختل‌کننده غدد مترشحه داخلي (غدد درون ريز) شناخته شده اند. براي تاثير بيشتر، ضدآفتاب‌هاي شيميايي را بايد 20 دقيقه پيش از قرار گرفتن در معرض نور خورشيد روي پوست ماليد. آنها در ممانعت از رسيدن اشعه UV به پوست بسيار خوب عمل مي‌کنند اما برخي از آنها بيش از 90 درصد تاثير خود را تنها در يک ساعت از دست مي‌دهند، پس نياز به استفاده مجدد از آنها وجود دارد. البته اين مورد براي 2 ماده معدني زينک اکسيد و تيتانيوم اکسيد يا ضد آفتاب‌هاي فيزيکي پيش نمي‌آيد. اين دو بسيار متفاوت عمل مي‌کنند. آنها روي پوست مي‌نشينند و به‌طور فيزيکي مانع رسيدن اشعه UV مي‌شوند.

 

جذب جان‌تان مي‌شوند!

کرم‌هاي ضدآفتاب شيميايي روي پوست قرار نمي‌گيرند، آنها در پوست نفوذ کرده و خيلي سريع به سيستم گردش خون راه پيدا مي‌کنند. مواد اين ضد‌آفتاب‌هاتنها با يک بار استعمال بدون اينکه به وسيله کبد فيلتر شوند در تمام بدن پراکنده مي‌شوند و مي‌توانند 2 روز پس از استفاده در خون، ادرار و شير مادر نمايان شوند. در صورتي‌که ضد آفتاب‌ها غير مضر باشند، اين موضوع مشکلي ايجاد نمي‌کند اما همه آنها اين گونه نيستند.

 

همان‌طور که اشاره شد، 9 نمونه از 15 نوع ضدآفتاب‌هاي شيميايي داراي مختل‌کننده‌هاي عملکرد غدد مترشحه داخلي بدن انسان هستند. دراين ميان هورمون‌هاي استروژن، پروژسترون، تستوسترون و هورمون‌هاي تيروئيد بيشتر تحت‌تاثير قرار مي‌گيرند.

 

آنهايي که سرطاني‌تان مي‌کنند

مختل‌کننده‌هاي غدد درون ريز، مانند برخي ترکيبات موجود در ضدآفتاب‌هاي شيميايي، مي‌توانند سبب به‌وجود آمدن اختلالات غيرطبيعي رشد در جنين و کودکان شود. آنها موجب بلوغ زودرس و رشد پيش از موعد سينه‌ها در دختران و کوچک شدن و عدم ظهور بيضه ها در پسرها شده و اين مواد باعث کاهش اسپرم و عدم باروري هم مي‌‌شوند. مختل کننده هاي غدد درون ريز که مانند استروژن عمل مي‌کنند، مي‌توانند در رشد توده سرطاني سينه و تخمدان در خانم‌ها دخالت داشته باشند و ساير مختل‌کننده‌هاي غدد مترشحه داخلي هم ممکن است شانس ابتلا به سرطان پروستات را در مردان افزايش دهد.

 

اما مسئله تنها همين نيست و چيزهاي ديگري هم وجود دارد. همان‌طور که پيش‌تر گفته شد، عملکرد ضدآفتاب‌هاي شيميايي جذب اشعه UV است. در اين روند، ممکن است برخي از آنها ترکيب شوند و برخي تغيير کنند. در نهايت برخي از آنها موادشيميايي تخريب‌کننده DNA که «راديکال آزاد» ناميده مي‌شوند، توليد مي‌کنند که اين مسئله ممکن است منجر به ايجاد انواع سرطان‌شود.

 

شيميايي‌ها خطرناکند

دکتر پري داراي بورد جراحي پلاستيک و دانشيار دانشگاه کلمبيا و عضو گروه مشاوران پزشکي برنامه تلويزيوني «دکتر اوز» مي‌گويد: «من نسبت به ضدآفتاب‌هاي شيميايي نظر مثبتي ندارم. درست است که هنوز ثابت نشده همه ‌آنها سبب ايجاد سرطان مي‌شوند اما از نظر من شواهد نشانگر خطرناک بودن آنهاست.»

 

مطالعه روي تاثيرات سمي که روند آن ده‌ها سال است بسيار مشکل است و مواد شيميايي‌اي همچون آرسنيک و بوتوليسم (مسموميت حاد غذايي با سم کنسرو يا همان مادر بوتاکس) انسان را بسيار سريع بيمار مي‌کنند، پس ساده است بگوييم آنها زهر يا داروهاي سمي هستند. سرب داروي سمي‌اي است که به مدت طولاني قرار گرفتن در برابر آن ايجاد بيماري مي‌‌كند، از اين رو سال‌ها طول کشيد تا دولت‌ها در اين باره هشدار دهند و استفاده از آن را ممنوع کنند.مطالعه روي ضدآفتاب‌هاي شيميايي سخت‌تر است، زيرا اثرات آنها ديرتر آشکار مي‌شود.

 

وقتي درحال مطالعه اين مطلب هستيد، ممکن است با خودتان بگوييد که «چرا اين آدم-که يک جراح پلاستيک است -چيزهايي را مطرح مي‌کند که من پيش از اين درباره آن چيزي نشنيده بودم؟» اما اين موضوع براي من تازه نيست. بيماران من مي‌دانند که حدود 15‌سال است در مورد تاثيرات سمي ضدآفتاب‌ها و ساير لوازم آرايشي با آنها گفت‌وگو کرده‌ام. متخصصان هم با من هم عقيده‌اند.

 

پروفسور توماس زوئلر، استاد زيست‌شناسي در دانشگاه ماساچوست است. او نويسنده بيانيه انجمن علمي غدد مترشحه داخلي در مورد مواد شيميايي مختل کننده غدد درون ريز است. وي مي‌گويد: «دکتر پري به نکته مهمي اشاره مي‌کند که برخي از ضدآفتاب‌هاي شناخته شده با عملکرد هورموني تداخل پيدا مي‌کنند.اين موضوع خطر ابتلا به سرطان هاي مختلف و همين طور برخي اختلالات ديگر غددي را افزايش مي‌دهد.»

 

اگر جايگزين هاي مناسبي وجود نداشت، ما به وضعيت دشواري برمي‌خورديم و خواه‌ناخواه مجبور بوديم تصميمات سختي براي استفاده از ضدآفتاب‌ها بگيريم. اما خوشبختانه جايگزين‌هاي عالي‌اي داريم.

 

بي‌خطر‌ترين ضد آفتاب

زينک اکسيد و تيتانيوم اکسيد صخره‌هايي هستند که در انسداد اشعه هاي مضرUVAو UVB بسيار خوب عمل مي‌کنند. زينک سفيدي کمتري روي پوست دارد و تقريبا همه اشعه مضر UV رسيده به پوست را مسدود مي‌کند. نوع ارزان قيمت اين نوع ضدآفتاب‌ها چسبناک هستند و شما مي‌توانيد آن را روي پوست کودکان هم بماليد، اما بيشتر افراد اين حالت را دوست ندارند. اما نوع جديد ضدآفتاب‌هاي زينک اکسيد حاوي ذرات بسيار ريزي است که باعث مي‌شود حالت شفاف داشته باشند. اين ضدآفتاب‌ها مايکرونايز ناميده مي‌شوند و عملکرد خوبي در برابر تشعشع UV دارند. ضد آفتاب‌هاي جديدتر از ذرات بسيار ريزي به نام ريزنانو تشکيل شده‌اند که آنها هم مشکلات خاص خود را دارند و برخي افراد ازنظر سالم بودن به آنها اطمينان ندارند.

 

شايد برخي افراد مرا «سودجو» بنامند چون من شرکت لوازم مراقبت پوستي خودم را دارم و کرم ضد آفتاب SPF20 با زينک اکسيد به شکل مايکرونايز توليد مي‌کنم. اما من واقعا احساس مي‌کنم که مردم خودشان را با گذاشتن مقدار فراواني ضد آفتاب شيميايي روي بدن‌شان مسموم مي‌کنند.زماني که زنان باردار و شيرده و کودکان خردسالي را مي‌بينم که مقدار فراواني از اين مواد را روي پوست‌شان ماليده اند، به گريه مي‌افتم.

 

نتيجه نهايي: اگر نظر من را مي‌خواهيد هر روز از ضدآفتاب‌هاي معمولي با15 SPF حاوي زينک اکسيد مايکرونايز استفاده کنيد و زماني که در کنار دريا هستيد يا در حياط و باغچه کار مي‌کنيد از SPF30 استفاده کنيد.

 

مقدار استفاده از کرم: حدود 2گرم ضد آفتاب را روي تمام بدن خود پخش کنيد. هر 2 ساعت يک بار هم آن را تجديد كنيد.

منبع:سلامت نيوز

 

http://www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 254
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 388
  • آی پی دیروز : 67
  • بازدید امروز : 2,378
  • باردید دیروز : 73
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 5,047
  • بازدید ماه : 5,047
  • بازدید سال : 24,358
  • بازدید کلی : 4,769,877
  • کدهای اختصاصی
    pr checker