loading...
صفا پاتوق|سایت سرگرمی و تفریحی
اخبار صفا پاتوق
محمد بازدید : 591 پنجشنبه 06 تیر 1392 نظرات (0)

قابل توجه آقايان:چراغ خطرهاي بدن خود را بشناسيد

 

بيماري آقايان, بزرگي پروستات

يکي از چراغ خطرهاي بدن مردان، تغيير در عادات روده اي و مثانه است. با اشاره به اهميت مراجعه به طور منظم به پزشک تاکيد کرد: ثابت شده است که غربالگري مناسب سن از نظر بيماري هاي مختلف، در بهبود سلامتي، کاستن از مرگ زودرس و ناتواني به مقدار زيادي موثر است.
فرآيند سلامتي در مردان، نه تنها خود آنها بلکه خانم ها را نيز تحت تاثير قرار مي دهد. سلامتي يک مرد تمامي افرادي که در اطراف وي قرار دارند را تحت تاثير قرار خواهد. اين افراد مي بينند که پدر، برادر، پسر يا شوهر آنها از بيماري در رنج است. در اين مبحث از آمار و ارقامي که استفاده مي شود مربوط به جوامع غربي است چون از وجود معادل آنها در داخل کشور بنده اطلاعي ندارم.
بيش از 50 درصد خانم هاي بيوه که اکنون در فقر زندگي مي کنند، در زماني که شوهر آنها زنده بود فقير نبودند. اين خانم ها در اين موقعيت با خود مي پرسند که آيا من نمي توانستم کار بيش از بچه داري، آشپزي و خانه داري انجام دهم تا شوهرم اکنون زنده در کنارم بود؟ آيا او نمي توانست بيشتر مواظب سلامتي خود باشد؟
بيش از 50 درصد مرگ هاي زودرس در مردان قابل پيشگيري هستند. يک مرد مي تواند با کسب دانش و اطلاعات، هم زندگي خود را نجات دهد و هم با منتقل کردن اين اطلاعات به مرد ديگر، يک زندگي ديگري را نجات دهد. شما بايد به خاطر داشته باشيد که کوچکترين علامت مي تواند مهم باشد و لازم است آنرا با پزشک خود در ميان بگذاريد.
ما در سطور بعدي شما را راهنمائي خواهيم کرد که چگونه مواظب سلامتي خود باشيد تا ضمن افزايش طول عمر خود، کيفيت زندگي خود را نيز بهبود بخشيد، به عبارت ديگر نه تنها زنده بمانيد بلکه خوب هم زندگي بکنيد. ولي اينها تمامي مطالب نيستند، فقط مقدمه اي بر يک موضوع اجتماعي بسيار مهم مي باشند، بنابراين شما خواننده گرامي بايد سعي کنيد که دانش و آگاهي خود را هر چه بيشتر اضافه کرده و دائم آنرا بروز نمائيد.

وسعت معضل سلامت و بهداشت در مردان
در سال 1920 طول عمر زنان فقط يک سال بيشتر از مردان بود ولي امروزه اين تفاوت بيش از 5 سال است. چرا؟ براي اينکه مردان:
• در سنين پائين تر و بيش از زنان از بيماري هاي قلبي عروقي، سرطان، ديابت، سکته و بسياري ديگر از بيماري ها مي ميرند.
• همانقدر که خانم ها مواظب سلامتي خود هستند، مردان نيستند.
• بيشتر احتمال دارد که داراي رفتارهاي غير بهداشتي باشند.
• موقع نياز به پزشک، کمتر مراجعه مي کنند.
• کمتر از خانم ها به اقدامات پيشگيري کننده از بيماري ها پاي بند هستند.
• احتمال داشتن مشاغل پر خطر در آنها بيشتر است.
• بيشتر در معرض تصادفات و حوادث مي باشند.

بيماري آقايان, بزرگي پروستات

کدام علايم هشداردهنده هستند؟
در ماشين هاي جديد وقتي چراغ خطر يک قسمت روشن مي شود، شما ماشين را جهت تعمير قسمت مربوطه به تعميرگاه مجاز مي بريد. ولي وقتي اين چراغ خطر در بدن ما روشن مي شود ممکن است به آن اهميت ندهيم. در زير چند تا از اين چراغ هاي خطر را توضيح مي دهيم تا متوجه شويد که اهميت آنها چقدر است و چرا لازم است به موقع به پزشک مراجعه کنيد:

تغيير در عادات روده اي و مثانه (يبوست، اسهال، سوزش ادرار، تکرر ادرار و غيره). وجود خون در ادرار نشان دهنده وجود بيماري مهم در سيستم ادراري (کليه، حالب، مثانه و مجرا) مي باشد. آيا شما در شب 5 بار جهت ادرار کردن بيدار مي شويد؟ اگر بله، دنبال مشکل خود باشيد. علت آن ممکن است بزرگي پروستات باشد که اگر تشخيص و درمان نشود حتي خطر آسيب به کليه ها نيز وجود دارد.

• پشت درد مداوم، تغيير رنگ ادرار و مدفوع. تغيير در اندازه و رنگ زگيل و خال پوستي، توده هاي غير معمول، درد قفسه سينه و سردرد راجعه، خونريزي از نقاط مختلف بدن که به سختي بند مي آيد، سرفه هاي غير معمول، کاهش وزن بدون دليل و خستگي زياد، همگي مي توانند نشان از وجود يک بيماري جدي باشند.

• افسردگي. اگرچه خانم ها بيشتر از مردان اقدام به خودکشي مي کنند ولي خودکشي در آقايان 4 بار موفق تر از خانم ها است. چون مردان معمولا تمايل به آشکار کردن مشکل خود و کمک جستن ندارند، اطرافيان بخصوص همسر بايد بدنبال علائم افسردگي در شوهر خود باشد.

بيماري آقايان, بزرگي پروستات

چطور بفهميم همسرمان افسرده است:
اضطراب، مشکل در خواب رفتن، شکايت از احساس غمگيني، تو خالي بودن و بي کس و يار بودن، اقدام به انجام کارهاي خطرناک و بي پروا، و از دست دادن علاقه به چيزهائي که قبلا مورد علاقه وي بود از جمله علايم افسردگي در مردان است.

پيشگيري، پيشگيري و باز هم پيشگيري
ورزش کنيد، از غذاهاي کم چرب و پر فيبر استفاده کنيد، سيگار را ترک کنيد، و بطور منظم بسته به سن خود چک آپهاي دوره اي را انجام دهيد. مردان تقريبا نصف زنان جهت چک آپ به پزشک مراجعه مي کنند(اين رقم صرفنظر از مراجعه خانم ها به پزشک هنگام حاملگي است). حتي وقتي يک مرد به پزشک مراجعه مي کند، اکثرا نمي تواند تمام آن چيزي که لازم است با پزشک خود در ميان بگذارد.

چرا مردان کمتر به سلامتي خود مي انديشند؟
مقداري از آن مربوط به چگونگي بزرگ شدن مرد است. ما به پسر بچه مي گوئيم که چون يک مرد است، گريه نکند، شکايت نکند و اضهار ضعف و ناتواني نکند. در دهه 20 مردان فکر مي کنند که فنا ناپذير هستند و فکر مي کنند که مراجعه به پزشک پول و وقت تلف کردن است. در دهه 30 زندگي مردان بشدت مشغول کار و گرفتار خانواده هستند، و در دهه 40 مردان دوست ندارند يک بيماري در آنها کشف شود و يا پروستات آنها معاينه شود.
در زندگي محکم و قوي بودن داراي مزايائي است ولي آن مي تواند براي يک مرد کشنده باشد. بسياري از بيماري هائي که زندگي را به مخاطره مي اندازند، مثل سرطان ها، بيماري هاي قلبي و ديابت، اگر زود تشخيص و درمان شوند، ممکن است بطور کامل درمان شوند. دو تا از علائم اوليه سکته قلبي درد سينه و تنفس کوتاه مي باشد. بررسي ها نشان داده اند که دو سوم مرداني که دچار اين دو علامت مي شوند، به پزشک مراجعه نمي کنند. اگر شما به خاطر نمي آوريد که آخرين بار کي جهت بررسي به پزشک مراجعه کرده ايد، تلفن را برداريد و از پزشک خود وقت ملاقات بگيريد، حتي اگر احساس مي کنيد که خيلي سالم هستيد.

مشکل انتخاب کردن پزشک
متاسفانه اغلب بيماران در پيدا کردن پزشک مناسب خود مشکل دارند و اگر بيمار بخواهد از بيمه خود استفاده کند در انتخاب پزشک بيشتر محدوديت خواهد داشت و امروزه هزينه يک عامل تعيين کننده بزرگ در اقدامات بهداشتي - درماني است. ولي شروع کردن و پايدار کردن رابطه با پزشک از اهميت زيادي برخوردار است.

چگونه پزشک خود را انتخاب کنيد؟
اگر شما از بيمه استفاده مي کنيد مي توانيد از بيمه گر خود ليست پزشک و بيمارستان هاي طرف قرار داد را بخواهيد و در ضمن سئوال کنيد که بيمه شما چه اقدامات پزشکي و در ماني را به چه ميزان تحت پوشش قرار مي دهد. سعي کنيد که بهترين و کم هزينه ترين را انتخاب نمائيد. مي توانيد از توصيه ها و مشورت هاي دوستان و همکاران استفاده نمائيد. اگر شما از سلامتي برخوردار هستيد، بهتر است که به پزشک عمومي مراجعه کنيد و اگر مشکل خاصي داريد بهتر است با پزشک متخصص مربوطه مشورت نمائيد.
به ياد داشته باشيد که تا حد امکان پزشک خود را عوض نکنيد. اگر شما نياز به ويزيت توسط پزشک ديگري داشته باشيد، پزشک شما حتما شما را ارجاع خواهد داد، بعدا دوباره نزد پزشک خود برگرديد و نتيجه را به اطلاع وي برسانيد.

بيماري آقايان, بزرگي پروستات

اقداماتي که شما مي توانيد براي بهبود کيفيت زندگي خود و افزايش طول عمر خود انجام دهيد:
از رژيم غذائي سرشار از سبزيجات، ميوه جات، غلات کامل و کم چربي استفاده کنيد.
دقت کنيد که کلسترول رژيم غذائي محدود باشد و از چربي هاي اشباع استفاده نکنيد.
حداقل سه بار در هفته و به مدت 20 دقيقه ورزش کنيد.
خود را از اشعه آفتاب حفاظت کنيد.
وزن مناسب قد خود داشته باشيد (تقريبا وزن ايده آل = قد منهاي 100)
حداقل در روز 250 ميلي ليتر آب (مايعات ديگر جايگزين آب نمي شوند) بنوشيد
سيگار نکشيد و از دود سيگار ديگران پرهيز کنيد. به ياد داشته باشيد اگر شما در نزديک فردي باشيد که 3 عدد سيگار کشيده است، مثل اين است که شما نيز يک عدد سيگار کشيده ايد.
بطور منظم به پزشک خود مراجعه کنيد
از سوابق بيماري ها در خانواده اطلاعات کامل کسب کنيد و با پزشک خود اين اطلاعات را در ميان بگذاريد
اگر شما بالاي 40 سال داريد يک بار PSA نشان سرطان پروستات خون را اندازه گيري کنيد. نياز به تکرار آن را پزشک براي شما مشخص خواهد کرد.
از روابط جنسي خارج از خانواده و پر خطر پرهيز کنيد
هنگام سوار شدن به ماشي کمر بند ايمني خود را ببنديد و هنگام سوار شدن به دو چرخه و موتورسيکلت، از کلاه ايمني استفاده کنيد. به ياد داشته باشيد که کمربند و کلاه ايمني موقعي در پيشگيري از حوادث موثر هستند که استاندارد باشند.
استرس خود را مديريت کنيد. استرس سبب آسيب به جسم مي شود.
اگر احتياج به کمک داريد حتما از فرد مناسب کمک بخواهيد.
شما بايد براي سلامتي خود هزينه کنيد. ثابت شده است که غربالگري مناسب سن از نظر بيماري هاي مختلف، در بهبود سلامتي، کاستن از مرگ زودرس و ناتواني به مقدار زيادي موثر است.

منبع:salamatnews.com

www.beytoote.com
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1873
  • کل نظرات : 311
  • افراد آنلاین : 139
  • تعداد اعضا : 116
  • آی پی امروز : 382
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 1,887
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,153
  • بازدید ماه : 2,153
  • بازدید سال : 21,464
  • بازدید کلی : 4,766,983
  • کدهای اختصاصی
    pr checker